Ik wil een lans breken voor de kleine 5000!

Het is een soort ondergeschoven kindje, maar na een winter van dagelijks woon-werkverkeer sta ik versteld van dit Solexje.

De wekenlange pekelaanval heeft ie goed doorstaan. De ketting moest vervangen worden (voor 6,50 euro een roestwerend exemplaar) en de houders van de remblokjes zijn behoorlijk aangetast, maar voor de rest is er weinig aan de hand. Komt ook wel omdat ik vrijwel alle moerbouten heb vervangen door gelijke RVS exemplaren, maar toch. De spatborden en de bagagedrager zijn van oorsprong al van RVS.

Het kleine frame is ontzettend sterk. Logisch omdat alle frame-onderdelen korter zijn en dus stijver. Remmen gaat met de kleine wieltjes voortreffelijk. Ook logisch omdat de omtrekkrachten kleiner zijn. Verder was het een genot om de voetjes dicht bij de grond te hebben als het glibberig was. Eén nadeel: als je door diepe plassen rijdt vrees je door de lage zit de verdrinkingsdood te sterven. grin

Na de nodige aanpassingen (zoals hier beschreven) rijdt het dingetje zo'n 35 km dus ook op dat punt geen klachten.

Mijn vd Heem Oto is nog steeds mijn "love baby", maar zo'n 5000 met kleine wieltjes is een heel betrouwbaar dingetje gebleken.
Bovendien zijn de prijzen op bijv. Marktplaats heel schappelijk.

Tor zover mijn pleidooi voor dit onderschoven kindje. Hij heeft minder status en minder aanzien, maar ik kan hem aanbevelen!


Groet, Tim