ER is een hoop "zin" en "onzin" over bougies bekend.
Het betoog van Peter is duidelijk:
waar het om gaat is een benzine mengsel op tijd te onsteken, niet meer dan dat.
Nu zijn er constructeirs die een motor zodanig maken dat een bougie het moeilijk heeft om de gevraagde vonk te leveren, OF om de gevraagde vonk te blijven leveren.
Bovendien is een vonk niet zo maar iets, het is een gas plasma dat in stand wordt gehouden door ionisatie van het gas en om dat te ioniseren dient er energie aan toegevoegd te worden door middel van fietsende electronen.
Die electronen komen uit het metaal door daar voldoende spanning op te zetten, maar niet elk metaal is zo maar bereid om zijn electronen weg te geven.
Bovendien wordt het metaal erg heet door het plasma en dat vindt metaal leuk, kan het lekker smelten.

( een goed voorbeeld van een vonk en plasma is dat wat er gebeurd bij het lassen)

Dan is er nog de onsteking zelf, die is niet bij machte om veel energie te leveren terwijl een vonk/plasma toch een zekere stroomdichtheid wil ( ampere per vierkante mm)
Hoe kleiner dus de electrode hoe sneller die stroomdichtheid bereikt wordt, maar hoe kleiner de electrode hoe sneller de slijtage door wegslaan van het metaal en hoe hoger de temperatuur want er is minder metaal om de temperatuur weg te lijden.

wat je dus zoekt is een metaal dat goed de warmte geleid, goed zijn electronen afstaat, een hoog smeltpunt heeft en goed bestand is tegen erosie.

En dat is gewoon ijzer niet.
Wolfram gedoopt met thorium of rhodium komt een heel eind ( veel gebruikt materiaal voor TIG lassen) maar Irridium ( het lijkt of de de naam iets met "straling" van doen heeft) doet het kennelijk beter.
Leuk voor motoren met ca 200PK/liter
(terug gerekend naar de Solex is het dus interessant om zo een bougie te monteren in je 50cc 10PK solex, en dat is nog maar een slak want met 50 cc kun je best wel 20 PK halen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)