inderdaad maak ik onderscheid tussen de OTO en de 3800, in zoverre dat ik overal de NTN in zet als ik reviseer, maar een 3800 waar een ander soort lager in zit ga ik niet afkeurend mee om, het werkt zo ook wel. ( en inderdaad die keerring van de 3800 is een lachertje met als gevolg wel lekkage langs de lager bussen en veelal een vette koppeling als resultaat Bij de OTO is een goede ring en afdichting heel cruciaal, de bus achter het lager dient inderdaad ook als afdichting maar vaak zie ik dat als het lager los heeft gezeten er zand naar binnen is gezogen ( zie je achter de bloemplaat liggen) en is de passing van de bus in het carter uitgeschuurd, zie je ook vaak aan de bus dan is er een ril ontstaan op de plek waar het carter een extra "smeergroef" heeft die in verbinding staat met dat vermaledijde gaatje net achter de pomp aan de voorkant van het carter, ook al een bewijs dat die bus niet echt afdicht want bij lekke ring gaat hij daar blazen en wordt de voorkant van het blok nogal vettig zuigt daar ook dat zand weer terug. Bij warm maken van het blok om een nieuwe lager te .
steken zie je dan dat de inhoud van dit cartergat alsnog vloeibaar wordt en kun je weer opnieuw beginnen met schoonmaken, ....Waar ik echt op zit te wachten zijn nieuwe vlakke afdichtringen. wat er nu beschikbaar is lijken vaak net golfplaten, zijn verkeerd gestanst en hoe je die ook monteert er zit altijd een golf in. Wie heeft die perfect vlakke hard stalen shims om die ( weliswaar lullige) sleepring afdichting waar te maken ( ik controleer altijd na montage of ik de ring voel en hoor slepen als de vinger de binnenring draait )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)