Dag mensen,

Mede om de corona tijd een beetje te doden en omdat ik het gewoon leuk vind ben ik een aantal weken begonnen met een nieuw projectje. Dit keer is het enkel een blok geworden, met flink wat aanpassingen om er wat meer power uit te halen. Het frame waar het blok op komt staat al helemaal klaar.

Om te beginnen is er een volle krukas in gekomen, in combinatie met een versterkte drijfstang. Uiteraard als je hogere snelheden wil halen is het niet verstandig om met een origineel carter te rijden, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om het blok op te bouwen op een CNC carter.

Verder ben ik ook bij Bobby langs geweest voor een vrijloopkoppeling, is hier op het forum volgens mij wel eens vaker voorbij gekomen. Ik heb er ook 1 van hem op mijn andere solex, en ik moet zeggen als je dit eenmaal gewend bent dan wil je niet meer anders. Direct volop trekkracht onderin, heerlijk.
De cilinder heb ik een tijdje over getwijfeld, aluminium (CFX) of toch gietijzer. Uiteindelijk is het toch een gietijzeren geworden, persoonlijk vind ik dit toch net iets lekkerder lopen. Deze heb ik hier en daar wat bij laten werken door Jan de Laat.
Naast deze aanpassingen heb ik de carburateur opgeboord naar 7,5mm en mag het racekopje natuurlijk ook niet ontbreken.

De ontsteking heb ik voor nu nog even origineel gelaten, ik ben eerst wel eens benieuwd wat het blokje doet aan trekkracht en topsnelheid. Ik heb me namelijk ooit eens laten vertellen dat het met de originele ontsteking wel eens link zou kunnen worden bij hoge snelheden. Mocht het echt te gek worden dan ga ik overwegen om dit om te bouwen. Alleen moet ik zeggen dat ik hier weinig tot geen ervaring mee heb, dus mocht er iemand ideeën hebben, dan hoor ik het graag.

Zelf ook maar eens een poging gedaan qua spuiten, via CROP heb ik de spuitbussen besteld met de juiste RAL kleur voor het tankje, vliegwielkap en het spatbordje. Resultaat valt me echt niet tegen!

Inmiddels is het blok dus al helemaal klaar en heeft hij zijn eerste arbeidsslagen al gemaakt. Ik was serieus verbaasd over hoe anders dit loopt, echt een heel groot verschil met origineel. Echt een vol geluid en een gasresponse, niet normaal. Het is haast net of je een brommer hoort lopen, heel apart.
Helaas heb ik er nog geen grote testritjes mee gemaakt dus kan nog weinig oordeel doen over prestaties qua trekkracht en snelheid maar de eerste indruk is goed!
Dus het is nog even wachten op een serieuze testrit, pas als het weer wat beter wordt dan ga ik m eens flink uitlaten. Uiteraard hou ik jullie dan op de hoogte.

En omdat ik er nu achter ben hoe ik foto's post op het forum, dan mogen deze natuurlijk niet ontbreken!

Last edited by Solex_maik; 12/01/21 10:49 PM.