Om even te laten weten hoe dit is afgelopen: ik heb de krukas laten meten bij een bedrijf dat ook assen richt, daar bleek dat de kromming inderdaad alleen in het conische deel zat, dus boven het koppelingsmontagepunt. Het deel bij de rol en lagers was recht. Maar het bleek erg kostbaar te worden om de as volgens hun criteria te laten richten.

Dus toch maar geprobeerd om dit zelf op te lossen, er was toch niets meer aan verloren. Door de twee OTO-afstandsbussen in de bankschroef te klemmen kon ik de krukas ronddraaien en de slingering duidelijk zien (fotootje). Vervolgens heb ik de krukas (zonder de afstandbussen) tot aan het koppelingsmontagepunt muurvast tussen de houtjes in de bankschroef geklemd en een rake tik op de top gegeven (wel even een moertje opdraaien om de schroefdraad te beschermen). Door telkens de krukas in de bussen te laten draaien en weer een tik te geven heb ik 'm, geloof het of niet, precies recht gekregen. Het motortje zit inmiddels weer grotendeels in elkaar en het vliegwiel draait volkomen strak, net als de rol.

Dat is het aardige met solexen: het gaat snel kapot maar eigenlijk kom je er altijd wel weer uit (en lukt het niet dan doe je 't gewoon nog een keer)!

Attached Images
IMG_5244.jpg (123.19 KB, 165 downloads)

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)