Originally Posted by MarkN
Vandaag een blokje van een oto losgetrokken, toen ik de cilinder eraf had zag ik dat een van de piston pen veertjes pleite was en toen ik de cilinder inspecteert zag ik 2 flinke circa.0,5 mm diepe krasse/groeven.
Ze zitten redelijk kort bij de spoel poorten zo'n 2 a 3 mm ernaast. als zeniet ver boven de hoogte van de uitlaatpoort uitkomen verlies je geen compressie, dat wordt pas opgebouwd als je uitlaatpoort sluit, overigens zijn er ook zuigers die maar 1 slotje hebben, de andere kant hebben ze kleiner gelaten dan de 12 mm van de pistonpenkan hij er lekker toch niet uit , scheelde ze weer een veertje
Ze voelen wel extreem glad en er is ook niks meer van het veertje te vinden.
Hoonen gaat niet lukken denk ik gezien de diepte van de groeven.
De cilinder is gietijzer en de zuiger heeft 3 zuigerveren en (bijzonder) geen krassen.
Wat doe ik?
1. Cilinder gebruiken eventueel met een nieuwe zuiger?
2. Een goede gietijzeren cilinder erop?
3. Een cfx setje erop zetten?
4. Andere ideeën?
Blokje liep op zich goed voordat ik hem loshaalde, maar hij was nogal vettig en leek dat die wel wat tlc kon gebruiken. af en toe een beurtje en schoonmaken zonder rigoreus alles maar uit elkaar te rukken is zeer aan te bevelen, dus een "zachte" sleutelaanpak, dat wat makkelijk los kan met bouten en moeren losnemen, dat wat enig breekwerk vereist alleen controleren
controleer ook even de zuigerveren door ze los in de cilinder te plaatsen, 1/2 weg bovenkant uitlaatpoort<> bovenkant cilinder en controleer de zuigerveer opening, mag maar enige tienden van een mm zijn zo nodig andere zuigerveren monteren, dat valt onder item 4

Last edited by Joan; 19/10/19 10:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)