Nou heb dus eindelijk wat tijd gehad voor de solex... Heb de kop eraf gehaald, alles ontkoold, ontvet, en toen met een beetje polijst pasta de klep gedraaid tegen de zetel, ik kon duidelijk een hele glimmende ring zien ontstaan op de klep, en de zetel, en heb toen alles weer ontvet, en in elkaar gezet.

Ik zag toen gelijk een interessante observatie. Bij de 4800 zit op het stuur een plastic hendeltje die je met je duim indrukt. Ik zag dus, dat tijdens het loslaten, de klep soms een heeeel klein beetje open blijft staan, misschien 0.5mm. Toen ik handmatig de hendel helemaal terugduwde, zag ik de klep nog een heel klein beetje omhoog gaan, en op die positie was hij gesloten.

Mijn observatie is dus, dat door de wrijving in de mechaniek (kabel, hefboom, klep en veer etc...) de decompressieklep een klein beetje open is gaan staan. Ik ga dus proberen om ervoor te zorgen dat ik de hendel helemaal terug duw, en misschien kan ik met een beetje lithium vet alles een beetje smeren.

Alvast bedankt Joan voor het advies om naar de decompressieklep te kijken, had ik zelf nooit aan gedacht. Ik dacht dat het een carburateur/sproeier probleem was... Morgen even een volledige test als ik naar werk ga rijden!