Er is de laatste tijd veel Solex "verkeer" op facebook, daar word ook heel wat info uitgewisseld.
Omdat ik me mede verantwoordelijk voel om deze website levendig te houden, het blijft toch een redelijke unieke bron van veel informatie , Plaats ik aangevraagde foto's van een frameversterking hier in de rubriek "techniek en sleutelen" en niet op facebook.

Bij de 24 uur van Heeswijk gebeurd het nogal dat frames breken( zo ook voorvorken) . OA gaten in het frame zijn opstart punten voor scheuren.
Nu kreeg ik laatst een serie 5000 frames om mee te prutsen. Deze hebben een voorframe met de balhoofdbuis lager. Om dat goed te laten zitten is er daar een 3 hoekige plaat gelast, laat deze nu net de zwakke plek van het frame ( kabelgat) overbruggen. Dus 5000 voorframe aan 3800 achterframe geknutseld en tevens U profiel over de voorvorkpoten ( door laten lopen tot aan boutgat van de voorrem om balhoofd beter te ontlasten). vorkpoten gaan nog verstevigd worden met plaat aan binnenzijde doorlopend tot aan het balhoofd ( daar blijft het ophangoog voor de schetsplaten zitten) om plaats te maken voor de plaat worden de uitstulpingen voor de rem en het onderste ophangpunt weg gevijld ( achterkant vorkpoot dan vlak) de plaat krijgt dan op de juiste plek weer een ophangbout gat .
heb ook gekozen voor mechanische schijfremmen, maar om die te plaatsen is een verhaal apart .
Ook wil ik vrije keuze hebben voor het zadel er is aan het 3800 frame wat veranderd ( gaten) om een OTO zadelbuis te kunnenplaatsen.
Omdat de voorvork nu lager zit zal het standaard verleng moeten worden, voordeel is wel meer grondspeling dus trappers en standaard niet meer zo makkelijk aan de grond in de bochten

Grapje: ik kan nu op twee posities een trapas monteren, de 5000 heeft de locatie in de framebuis, de 3800 heeft de locatie in de standaard drager

foto impressie

Attached Images
versterk overzicht.jpg (143.98 KB, 447 downloads)
versterk 5000 voorframe.jpg (124.45 KB, 466 downloads)
versterk achterbrug.jpg (152.59 KB, 438 downloads)
versterk 3800 achterframe OTO zadelpen.jpg (122.16 KB, 431 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)