hangt van het type af, de types met het lager vastgeklonken in het carter (bij de fransen begon dat al ergens bij de 2200) is sowieso een probleem want omdat de krukas niet mag gaan 'zwerven" ( hij word niet tegengehouden door drukbussen en een moer aan de rolkant van het carter) heeft deze een perspassing, dus het lager wil niet los ( geklonken) en de as wil er niet uit (perspassing) erin bij montage gaat wel goed want de fabriek kan aan de rolkant de binnenring van het lager met een hulpstuk tegenhouden en zo de extreme perskracht uitoefenen, eruit kun je de binnenring niet tegen houden want dat zou je aan de andere kant moeten doen en daar zit helaas de krukwang . dus je moet wat, ik heb een houten constructie die het carter vasthoudt met een gat groot genoeg om de krukas te laten passeren, in die constructie twee heel lange draadeinden om aan de andere kant met een juk over de kruktap om de kruktap te kunnen drukken. Dan maar wachten op de knal
en zien welk onderdeel er als eerste los komt ( meestal de krukas met lagere en al en dan moet je een trekker hebben zoals het bericht van FF soms ook de krukas los uit het lager, dan heb je al dan niet een probleem om he lager los te krijgen heel soms zeht het carter dat het niet leuk is en scheurt dan ergen want de kracht gaat wel via het carter


bij de carters met borgplaat en bussenconstructie om de krukas vast te houden is het simpeler, daar hoort de krukas los in het lager te zitten en er makkelijk uit te drukken, zo niet dan eerst via de openingen in de krukas de borgboutjes verwijderen, het carter warm maken zodat het lager met krukas er spontaan uit valt ( niet gaan drukken of slaan dus) en dan bijna hetzelfde met die trekker, waarom bijna , nou de borgplaat zit nogal in de weg en dan wil het met dunne wigjes nog wel eens lukken om van twee kanten met wigjes het lager onder spanning te zetten zodat hij de eerst paar mm al los komt en dan pas de extra ruimte te gebruiken voor een trekker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)