De M23 is ondertussen in orde: banden zijn goed, motortje draait mooi en kenteken is in orde. Eerste rit is dan ook al achter de rug. Gemiddeld 31km/u, maximumsnelheid om en bij de 38-39km/u. Rijdt eigenlijk heel fijn zo met voorvering en een comfortabel zadel.

Tijdens de eerste echte rit wel stilgevallen wegens een losgetrilde ontstekingsplaat. De brommer slaagde er maar niet in om op toeren te blijven. Ene moment heel hoge toeren, andere moment bijna stilvallen. Carburateur helemaal gedemonteerd en proper gemaakt, tankje gespoeld, uitlaat nog eens eraf en nieuwe pakking en helemaal uit elkaar... Tenslotte wilde ik even kijken naar de contactpunten en bij het openduwen van de contactpunten verduwde ik de ontstekingsplaat. Stevig terug vastgezet en terug in orde nu.

Wat ook bijzonder is: de brommer heeft geen koppeling, wat dus betekent dat je heel vlot moet omgaan met de hendel en het op en af halen van de motor. Bij een rood licht kan je dus kiezen om de motor stil te leggen en van de band te halen en vervolgens terug in gang te duwen, of om de motor al draaiende van de band te halen en vervolgens voldoende snelheid te halen door te trappen en vervolgens de motor terug op de band. Ben er nog niet over uit wat de beste manier is...

Heeft iemand toevallig een gebruikershandleiding voor een Berini M23? Dan kan ik eens zien wat Berini zelf voorschrijft.