er werd me gevraagd of ik kan assisteren met het repareren van een peperbus, "iets" met de ontsteking want hij wilde niet lekker en vonkt wel erg tussen de punten.
spoel van 07-12-49 vonkte mogelijk ook naar het vliegwiel ( door vaak monteren blijkt deze nogal diep op de krukas te gaan en schrapt bijna de spoelen kaal )

Met spoelenplaat trekker de grondplaat getrokken want dat sleutelt makkelijk, ontsteking los op de werkbank.
Nou toen begon het, belachelijk veel speling op de krukas tap.
Hele motor maar verwijderd en uit elkaar gehaald.
Blijkt maar weer dat wat ik telkens roep: controleer EERST de status van ALLES , als iets lang heeft stil gestaan VOORDAT je gaat testen of Hij/Het/Haar werkt. Maar al te vaak blijkt dat er inwendige vervuiling is en alles wordt dan opgevreten terwijl als je bij aanvang constateert of iets niet door de beugel kan je veel schade kan voorkomen.
Aan de schade te zien is deze al lopend aan zijn einde gekomen want veel van het vuil is langs de rol aangezogen. Dit type peperbus heeft geen afdichting anders dan de bus op de krukas naar de rol toe en die bus heeft nu ongeveer een mm speling op zijn gat in het carter.
Als er iemand nog een zuiger ( en veren) heeft liggen die iets groter is dan 38 mm graag want ook de zuiger is niet meer wat het was .

Attached Images
peperbus carter.jpg (135.75 KB, 432 downloads)
peperbus krukas.jpg (121.04 KB, 411 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)