College van burgemeester en wethouders
T.a.v. Directie Juridische Zaken
Postbus 202
1000 AE AMSTERDAM

Datum: 21 juli 2017

Geacht College,

Ondergetekende maakt bezwaar tegen het Verkeersbesluit Milieuzone Brom- en
snorfietsen Amsterdam, als gepubliceerd in de Staatscourant Nr. 34281 van16 juni
2017 (hierna te noemen het Besluit).

Mijn bezwaar heeft ook betrekking op het Gemeentelijk Ontheffingenbeleid Milieuzone Brom- en Snorfietsen, als gepubliceerd in het Gemeenteblad nr. 103168 van 20 Juni 2017, en op de publicatie in het Gemeenteblad nr. 5232 van 9 januari 2017, omtrent het Intrekken van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2016 en het vaststellen van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2017.

Als eigenaar van een oldtimer snorfiets / van x snorfietsen met DET (Datum Eerste Toelating) van vóór 1 januari 1988, of waarvan op andere wijze kan worden aangetoond dat deze vóór voornoemde datum in het verkeer is / zijn gekomen, heb ik een zwaarwegend persoonlijk belang om bezwaar te maken.

Het is een fout geweest van het RDW dat vele Solex oldtimers tijdens de schouwing in 2005 zijn gedateerd op die datum. Dit is echter foutief omdat de Solex in Nederland is vervaardigd tussen 1948 en 1969. In Frankrijk zijn de Solexen vervaardigd tussen 1946 en 1975.

Ik ben woonachtig buiten het gebied van de Milieuzone Brom- en Snorfietsen, maar ik maak met mijn oldtimer(s) af en toe gebruik van het wegennet in de Milieuzone en wens dat ook in de toekomst te blijven doen.
Het Besluit in samenhang met de andere genoemde documenten maakt het voor mij zeer bezwaarlijk om mijn hobby voort te zetten. Daarom beschouw ik dit alles als een zeer ernstige en onaanvaardbare inbreuk op mijn rechten, onder andere het recht op zelfontplooiing en het eigendomsrecht.

Het beoefenen van een hobby is onbetwist van groot belang voor het persoonlijk welzijn. Daarmee is het ook een factor die bijdraagt aan de volksgezondheid. Amsterdam roept deze milieuzone in het leven ter wille van de volksgezondheid. Er bestaat echter grote twijfel of het Besluit de volksgezondheid werkelijk ten goede komt. De rapporten ter onderbouwing van het Besluit zijn allerminst overtuigend wat dit betreft. Maar het staat wél vast dat het Besluit nadelig is voor het welzijn en daarmee de gezondheid van de bromfiets hobbyisten zoals ik.

Mijn oldtimer(s) gebruik ik hoofdzakelijk in het kader van mijn hobby, en niet als gewoon vervoermiddel. Het aantal kilometer dat ik er jaarlijks binnen de gemeentegrenzen mee afleg is uiterst beperkt.

Het op € 137,- (per jaar, per oldtimer) vastgestelde legesbedrag om gebruik te kunnen maken van de met de FEHAC (landelijke belangenorganisatie van historische voertuigliefhebbers) overeengekomen weekendregeling maakt deze regeling tot een dode letter. OPTIONEEL VOOR EIGENAREN MET MEERDERE OLDTIMERS: Ik zou € xxxx per jaar moeten betalen voor mijn x oldtimers. Ik wijs er ook op dat in het kader van de weekendregeling van gemeentewege nooit aan de orde is gesteld dat er kosten in rekening gebracht zouden worden. Het gaat hier om het behoud van mobiel erfgoed, niet om economisch gebruik. Het heffen van een leges is daarom volstrekt ongepast. Voorts lees ik in het Besluit niets over een regeling voor de feestdagen; met Pasen, Hemelvaartsdag, Pinksteren en Koningsdag zijn er ook evenementen waarvoor een uitzondering moet komen wanneer de milieuzone wordt ingevoerd.

Wanneer andere bezwaarmakers inbrengen dat het Besluit in strijd is met nationale en internationale wetgeving sluit ik me daarbij aan. Voor zover u concludeert dat Amsterdam wel bevoegd is dit Besluit te nemen ben ik van mening dat het niet in werking mag treden, omdat het bij afweging van belangen nooit in deze vorm tot stand had mogen komen.

Bij uw afweging dient u zeer zeker te betrekken dat het Besluit mij ertoe dwingt om een enorme omweg te maken, bij ritten naar en van een bestemming aan de andere kant van de stad, gezien vanuit mijn woonplaats. Dit komt omdat Amsterdam, ondanks aandringen van vele insprekers waaronder de ANWB, heeft geweigerd om één of meerdere corridors open te stellen voor bromfietsen die op grond van de milieuzone geweerd worden, zelfs niet voor oldtimers. Dit dwingt mij en andere oldtimer liefhebbers om minimaal het dubbele aantal kilometers af te leggen, en dit brengt niet alleen enorm tijdverlies en hogere kosten met zich mee, maar verhoogt ook het (statistische) risico op ongevallen.

Verder ben ik van mening dat Amsterdam wat betreft de aankondiging van dit zeer ingrijpende Verkeersbesluit ernstig tekort is geschoten. Het heeft zulke ingrijpende gevolgen dat tijdige en uitgebreide communicatie op zijn plaats was geweest. Nu dat niet is gebeurd stel ik er prijs om mondeling nog een toelichting op dit bezwaar te kunnen geven.

Uw reactie met informatie over de verdere gang van zaken zie ik met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,


Naam: xxxxxxxxxxxxxxxx
Straat: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Postcode: xxxxxxxxxxxxxxx
Woonplaats: xxxxxxxxxxxxxxxx

Telefoonnummer: xxxxxxxxxxxxxx
E-mailadres: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Handtekening:


xxx


Lid van een oldtimervereniging: ja

Naam vereniging(en): Stichting Jubileum Solex Nederland.


Hou het simpel wink
Groeten, John.