Met het voorste ( dikke ) plaatje dien je het lager vast te zetten.
Het kamertje waar het plaatje vast moet komen is iets dieper als het lager hoog zit zodat je tegelijk met het dikke plaatje ook het lager vast kan zetten.
Het lager in het carter heeft een z.g. labyrint afdichting dat wil zeggen dat de leklucht via een paar lucht weerstanden naar buiten kan ontsnappen.
Eerst weerstand is het dunne plaatje tegen het lager.
De tweede weerstand is een kort gedeelte van de boring.( langs de krukas )
Dan komt er een groef in deze boring ( weerstand nummer twee ).
Dan komt er een uitgang na de groef weer naar buiten langs de krukas .
De derde weerstand is de opening naar buiten ( naar voor ).
De werking is als volgt.
Door de carterdruk zal er een kleine lek zijn langs het dunne plaatje en langs de krukas naar de groef om de krukas in het carter waar op weer een kleine opening is naar buiten toe.
De kleine hoeveelheid lucht zal een heel klein beetje lucht langs de krukas naar richting rol laten stromen net voldoende om de as schoon te houden .
De overtollige lucht zal door de opening naar buiten (NAAR VOOR BIJ DE BENZINE POMP )stromen (een heel klein beetje )
Bij het aanzuigen zal het dunne plaatje afsluiten tegen het lager
Bij een eventuele kleine lek zal er een klein beetje ( schone )lucht terug kunnen komen uit de ruimte om de krukas en het kanaal bij de pomp.
De hoeveelheid schone lucht die aangezogen wordt is veel kleiner
dan de lucht die eerder is naar buiten is gegaan .
Hierdoor is er achter het lager altijd schone lucht aanwezig en
blijft de zaak schoon.
Er zijn nog meer van deze gekke constructies bedacht.