Beste Solexvrienden
Vervolg verhaal van het blokje:
Nee Joan, niets gescheurd tijdens of na het uitpersen van de krukas. Ik vergelijk het opengooien van een blokje nu niet direkt met een bevalling, eerder met archeologische opgravingen. Men is steeds weer benieuwd, zeker de eerste keer, hoe iets in elkaar steekt. En hoe men het op een professionele manier uit elkaar kan schroeven. Om het achteraf weer te monteren!
Het is altijd opnieuw afwachten wat men zal aantreffen. Wat hebben voorgangers verkloot? Sporen van hamer en beitel?
Muurvast zittende bouten of assen. Schroefdraad, links of rechts? En zo voort. Spannend toch?
Een tijd geleden kocht ik een flandria brommertje,rolaandrijving. Tijdens het sjacheren over de prijs trok de verkoper mij uiteindelijk over de streep door het 'gratis' aanbieden van dit Solex blokje. Bij nadere inspectie achteraf viel de staat van het blokje me toch erg tegen. Vele diepe krassen in de cilinderwand. Grote stukken van de piston afgebroken. Uitgesleten bevestigingsoog. Wrijflapjes van de koppeling los gekomen en nog wat andere kleine mankementen. Maar! Toch leuk als studieobject!
Fotos volgen. Moet ze nog verkleinen!
Vriendelijke groet en rij en sleutel veilig.
Doei!
Andrajo.