Bij een solex werkt met een lampje niet goed vanwege de kleine weerstand van de ontstekingsspoel en de veel grotere weerstand van de lamp.
Het betreffende meetapparaat werkt op weerstand meten.
Contact punt dicht ( geen weerstand )
Contact punt open ( lage weerstand van de ontstekingsspoel )
Dus led aan of led uit .
Als de klemmen geen goed contact maken ius de uitlezing fout.
Een andere manier is die met een kleine transformator van ongeveer 4 tot 6 volt 1 amp die tegen even kortsluiting kan b. v. een oude beltrafo.
Sluit deze gewoon over de contactpunten aan en draai het vliegwiel langzaam rond bij het ontstekingspunt .
Bij contact dicht (trafo kortgesloten geen reactie in het vliegwiel ).
Bij het minimaal open gaan gaat er stroom door de spoel en zal gaan draaien (heen en weer ) en zal je een trilling voelen in het vliegwiel .
Het trillen moet voelbaar zijn bij het ontstekings merk.
Als je er even mee gewerkt hebt en er wat handigheid in hebt gaat dat heel vlug en goed .
Het verstellen kan gewoon tijdens het meten.
De motor moet natuurlijk wel soepel draaien ( normaal bij een solex motor natuurlijk )