In het originele ronde koplamp glaasje van de OTO staat een tekst:
BREVET CIBIÉ, met daaronder de letters "S.G.D.G." en heel klein in de rand nog "made in france".
Ik wilde hierover toch iets meer weten, alhoewel ik wist dat BREVET overeenkomt met wat wij "patent" noemen, in dit geval van de Fransman Pierre Cibié (1908-2006), wilde ik weten waar de afkorting van die 4 letters voor staat.
Leuk is het om dan te ontdekken dat dit staat voor: "Sans Garantie Du Gouvernement" , vrij vertaald dus een patent zonder overheidsgarantie.
Nog wat meer lezen leverde de informatie op dat het een juridische kennisgeving is dat de Franse staat geen enkele vorm van aansprakelijkheid voor de goede en doeltreffende werking van het gepatenteerd product aanvaard.
Deze verklaring is opgesteld bij wet van 1844 die stelt dat octrooien worden verleend "zonder voorafgaand onderzoek, met het risico van de aanvragers, en zonder garantie met betrekking tot het bestaan, de nieuwigheid of verdienste van de uitvinding, of de waarheid of juistheid van de beschrijving. "
De maatregel is uiteindelijk verdwenen in 1968 .
Ik weet dat het even geen techniek is, maar het leek me toch aardig hier een berichtje over te schrijven.
Zo kom je tijdens een restauratie van alles tegen. smile




Last edited by RedFox; 13/07/14 10:50 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63