Een week of 2 geleden had ik bezoek van een vriend en zijn vrouw. Deze man is voorstander van electrisch rijden, hij heeft zelf een electrosche BMW. Hij vroeg mij wat ik vond van een elektrische Solex. Nou die vind ik veel te modern en niet mooi. Dit verhaal bleef in mijn hoofd zitten en toen kwam ik op het volgende..
Ik ga proberen een benzinemotor om te bouwen naar electrisch, waarbij de kenmerken van de solexmotor zichtbaar moeten blijven en het electrische systeem moet onzichtbaar zijn.
Na de aanschaf van een electrische fiets ben ik begonnen met demonteren en passen. Met dit als resultaat, tot nu toe.
Ik had nog een carter van een 2200, maar ik wilde een rolunit van een 3800 begruiken.. dit pas dus niet..dan maar een beetje aanpassen. Volgende stap was het passen van de motor en aandrijving, dit paste precies maar ik had geen mogelijkheid om de rol te koppelen aan de motor. Op de 3de foto zie je alle onderdelen van een electrisch achterwiel.
Volgende stap is het kunnen monteren van de Motor aan het carter en de koppeling tussen motor en aandrijfrol. Daar heb ik het volgende op bedacht. Ik pak de originele trommel waar de motor in gemonteerd zit., zaag deze doormidden en koppel 1 deel, daar waar de achterkant van de motor inzit, aan het carter. Het voorste gedeelte maak ik vast aan de rol. Hier ben ik vandaag dus even zoet mee geweest. Met als resultaat dat de 'koppelingstrommel' nu aan de motortrommel "vast" zit en dit past ook weer precies.. Vast tussen "" omdat ik het gat van de trommel iets kleiner heb gemaakt dan dat de koppelingstrommel is, waarna de 2 trommel dmv temperatuur aan elkaar verbonden zijn. Deze moeten dus nog steviger aan elkaar komen te zitten...
ik ben ervan overtuigd dat je het sterrenwiel vast had moeten maken aan het carter zodat deze stationair blijft en de planeetwieldrager aan de rol koppelen dan kom je enigszins in de buurt van het toerental dat je nodig hebt
Dan moet de gehele werking van de motor aangepast worden. Het sterrenbeeld is wat normaal het wiel laat draaien. Ik zie wel wat het wordt en anders was het leuk om geprobeerd te hebben en kan het weer in de ijzerbak.
In eerste instantie wilde ik de motor direct koppelen aan de trommel, dus zonder tandwielen., dit werd me afgeraden, maar ik kan het nog altijd op deze manier maken. Komt ook nog bij dat de motor wel eens de verkeerde kant op draaid. Gezien dit een 3 fase motor is zal het omdraaien niet zo'n probleem zijn. Echter heb ik dan niets aan de rest van de motor omdat die delen zijn gemaakt om 1 kant op de draaien.
aansturen van deze motoren is sowieso een probleem, ze zij oa "zelflerend" dus dienen ze zelf te leren wat de goede kant op draaien is, verder zijn de meesten afhankelijk van een "hall" sensor die voelt of je meetrapt als je dat niet doet mag hij het ook niet doen want er is bepaald dat het een "assistentie" motor moet zijn . ik heb voor mijn "flash" project ( ook electrificatie van een solex) speciaal een aansturings unit in china besteld die niet afhankelijk is van een hall sensor. en of het een 3 fase motor is zou ik niet weten, het is wel een meerfasemotor en die fases moeten aangemaakt worden door een stukje electronica, want je begint met een gelijkspanning uit een batterijenpakket en dat heeft geen frequentie afhankelijk van de snelheid die gevraagd wordt dient de frequentie dan aangepast te worden en die blokkeert dan weer als je een snelheid van 25 km bereikt ( wettelijk geregeld) er zijn voor ca 120 euro "mats" setjes in de handel die de terugkoppeling halveren en dan pas bij 50 km/hr denken dat je 25 rijdt
Vandaag het motorproblemen doorgesproken met Joan. Ik ga bovenstaande toch aanpassen en bouwen zoals ik het eerder bedacht had. Dit alles is ook gemakkelijker en minder slijtage gevoelig ivm geen tandwielen. Joan heeft me met 15 minuten werk, minimaal 3 uur werk bespaard. Dank je Joan.
Het gedeelte van de trommel waar de spaken in gemonteerd worden, is er gisteren binnen no time afgedraaid door Joan. Nu heb ik plaats om rondom draadstangen te monteren.
Iemand een goed idee hoe ik schroeven die met blauwe loctite en oxcidatie los kan krijgen.
loctite losmaken, verwarmen tot iets boven de 80 graden, bijvoorbeeld tijdje de punt van een soldeerbout op het boutje. niet superheet maken, als het door temperatuur ontleed heb je kans op niet zo prettige gassen
Ik had ook al gelezen om de bout eerst een stukje vaster te draaien en daarna zal hij ook gemakkelijker los kunnen komen.
Joan, ik hoef helemaal geen schrijf te maken...rondom de motor zitten tig schoeven waarmee ik de trommel kan koppelen aan de motor. Ik hoef alleen langere schroeven te gebruiken
Vandaag een E Solex gekocht welke half gedemonteerd is. Als het past wil ik misschien deze motor op de e Solex bouwen. Misschien kan ik erdan zelfs een 2 wiel aangedreven e Solex van maken ahaha
Ik heb van een aantal Solex delen een motorsteun gemaakt. De bedoeling is dat aan de onderkant een houten plaat komt. Aan de motor heb ik verder nog niets gedaan, afgezien van een aantal nieuwe delen verzameld, waaronder een kunstof tank in 2 delen waarin ik de accupack of controle unit kan verbergen.
Vandaag eindelijk de accu mogen ontvangen. Een maandje geleden heb ik een plastic tankje gesponsord gekregen van SolexNederland en wat blijkt . ..de batterypack past precies in het tankje. Als de besturingsunit er nu ook nog bij past zal er helemaal geen vreemde delen op het frame te vinden zijn.