We hebben Jan Vennix gevraagd iets te maken om de boring te meten, zodat er geen cilinderkopjes meer gedemonteerd hoeven te worden tijdens de keuring. Zie hier het resultaat.
Hoi Andre. Vervroegen zal het waarschijnlijk niet zijn. Maar alles is mogelijk om een bepaald doel te halen. Over het algemeen gaan we juist verlaten bij 2takt. Maar dan wel bij hogere toerentallen. Bv. 7000 en meer.
Weinig Rode regels in het reglement dus weinig wijzigingen. behalve dan dat puntje over het "originele spruitstuk", dat wordt dan toch een probleem voor de CFX-cilinder gebruikers . Nu zijn er nogal wat verschillende "originele" spruitstukken in de handel, er is er altijd wel een die past
En hopelijk nemen ze het voorstel over van Chris Bongers (stoolex). De lus waar de transponders op werken, registreren liggen op een heel ander punt als waar je afgevlagd word, dat scheelt bijna een ronde. Voorstel van Chris is dat na 24 uur de winnaar daar op de lus word afgevlagd. Daarna een uitloop ronde en dan feestelijk afgevlagd op het podium.
Weinig Rode regels in het reglement dus weinig wijzigingen. behalve dan dat puntje over het "originele spruitstuk", dat wordt dan toch een probleem voor de CFX-cilinder gebruikers . Nu zijn er nogal wat verschillende "originele" spruitstukken in de handel, er is er altijd wel een die past
iets langere boutjes gebruiken en een tussenplaatje en gebruik van 2 pakkingen, dan overbrug je de spleet van de CFX cylinder naar het "te kleine" originele solex pas vlak , geen monteur die kan verklaren dat je daar een solex sneller mee maakt. ( wel betrouwbaarder)
Overigens heb ik nog steeds het idee een peperbus in te zetten en die hebben toch een heel ander ( gegoten) spruitstuk
En geen toeters en bellen meer op de luchtfilter, gewoon standaard maar wel met extra gaten.
En voor het eerst mag de monteur niet meer invallen.
die foto's die bij het reglement gevoegd zijn zeggen mij helemaal niets, wat is daar wel of niet anders aan, bovendien als ik in mijn verzameling kijk heb ik zo al 7 verschillende luchtfilterkappen / bodems / combinaties van beiden
Zondag 30 juli gaan we test rijden voor Heeswijk!! Van 's morgen 9:30 tot 11:00 uur kunnen we kartbaan daar gebruiken, iedereen is meer dan welkom.:-) Kosten zijn wel 20 euro per solex. Om 11:00 gaat ook het restaurant open, dus kunnen we even een bakkie doen, en wat na praten. Hopelijk tot 30 juli. :-) :-) :-) Circuit de Landsard Landsardseweg 47, Eindhoven
Helaas geen Girlpower dit jaar. verschillende oproepen geplaatst maar helaas. Nu kan Ilse (meisje met die lange blonde haren) gelukkig toch rijden, gewoon bij een top heren team.
Jammer Jan Dat het niet gelukt is om een rijdster erbij te vinden . Twee maanden geleden zat ik met hetzelfde probleem en dacht ook dat het "feestje" dit jaar niet door zou gaan maar op miraculeuze wijze vond ik 2 enthousiaste mede rijders.
Gelukkig dat er voor Ilse nog een plaats gevonden is. Bij welk topteam ??
Jammer Jan Dat het niet gelukt is om een rijdster erbij te vinden . Twee maanden geleden zat ik met hetzelfde probleem en dacht ook dat het "feestje" dit jaar niet door zou gaan maar op miraculeuze wijze vond ik 2 enthousiaste mede rijders.
Gelukkig dat er voor Ilse nog een plaats gevonden is. Bij welk topteam ??
Ha Ronald, bij Jan v/d Burgt. winnaar 2015 en haar vriend Jeroen rijd daar ook. Mooi opgelost. We proberen het volgend weer gewoon.
En geen toeters en bellen meer op de luchtfilter, gewoon standaard maar wel met extra gaten.
En voor het eerst mag de monteur niet meer invallen.
Nou voordat ik weer een buil val bij de keuring ( het meeste wat ik doe is een jaar later verboden en ter plaatse word het reglement aangepast ) dat van die gaten haal ik niet uit de foto, EN de foto is maar van 1 type luchtfilter en ik heb een kist vol met andere soorten
ik denk dat ik sowieso niet met mijn "SAHARA" filters aan kan komen daar is de kap geheel origineel maar een andere bodem die wel heel erg lijkt op de "Tecalemit" filterbodems en filterinzet, die ook origineel solex zijn ( lieten ze kennelijk daar maken )
Het wordt een vroege en lange dag. Eerst een kijkje nemen op de kartbaan, daarna doorrijden naar Vessem voor de Boerendag met oa trekkertrek. (misschien leuke tip voor mensen, het is is de buurt)
Dit jaar geen team Ad van Heerbeek, de vrouw van Chris (stoolex) is ernstig ziek
En ook hebben we na diverse oproepen geen sportieve meiden kunnen vinden, en dus geen GIRLPOWER dit jaar. Ilse Van keulen het meisje met de lange blonde haren heeft gelukkig onderdak gevonden bij team Jan van de burgt.
Leuk lampje en de prijs is ook niet verkeerd (bennunhollander) maar toch een besteld. Kan ik vergelijken met mijn low budget (veel werk) eigenbouw CREE Led verlichting. Nog FF en de Solex wordt topzwaar van de aan en opgebouwde verichting en tevens "verzwaring" .
ik heb op aanraden van een vriend van me, die electrotechnicus is, een simpel circuitje gebouwd om dit soort lampen te beschermen want ik heb er al een paar opgeblazen.
circuitje bestaat uit 3 componenten: een diode brug ( kant en klaar met 4 pootjes , 2 voor AC, eentje voor de plus en eentje voor de min, een electolitische condensator ( hij zij specifiek gebruik GEEN gewone condensator) en 1 extra losse diode. de brug sluit je aan op je voeding en aan massa (willekeurig welkevan de AC ) potjes, de electroliet zoals het hoort, de plus kant aan het plus draadje en de losse diode zet je als brug over de + en de - poot van de diode brug met de plus kant naar de plus ,niet andersom want dan sluit hij kort en verdampt al je stroom door deze diode,waarom; er schijnen piekspanningen te zijn die door een diode brug heen breken deze ruïneren je LED driver, door gebroken piekspanningen vloeien direct weg door de "omgekeerde diode" als ze negatief zijn of worden opgevangen door de ELCO als ze positief zijn , feitelijk bouw je dus een piekspanning demper en kan de ingebouwde LED driver zijn werk blijven doen
Nou dat klopt wel, sommige drivertjes zijn nogal gevoelig voor + en -. Een keer verkeerd aansluiten en je kan het weggooien. Ook bij dit lampje van "werkenbijlicht.nl" verlangt een DC-voeding dus er moet altijd een gelijkrichten tussen lichtspoel en lamp.
Heren let op, de tijden zijn gewijzigd. De kartbaan gaan we gebruiken van 8:30 tot 10:00 uur
gezien de voorspellingen qua weer en het vroege tijdstip waarop ik van huis zou moeten gaan om daar om 8:00-8:30 te zijn ( en bovendien niets om zelf te testen, is net opgehaald) heb ik er een hard hoofd in of ik de moeite ga nemen.
Hebben hier meer mensen last van??? slechte serie? Deze zijn van een kennis van mij. Dit is nummer 2 van de cfx welke spontaan de nicasil in reepjes loslaat.
heb je nog andere foto's vanuit een andere hoek ? en is het de 39,5 of de 41 uitvoering.
Ik heb een serie lopen en die geven geen krimp. wel heb ik last van de CFX zuigers die ik ook ergens anders gebruik waar op dezelfde plek ( als ik het goed zie)aanloopsporen komen omdat of hij of de wand daar ter plekke meer uitzet en de speling dan zo krap word dat de olie het niet meer trekt
Deze zijn voor heeswijk, dus de 39,5 uitvoering, zal even vragen of hij nog meer plaatjes gemaakt heeft. Deze zijn nu als de bliksem naar ATM voor een nieuwe nicasil laag, over 4 weken is Heeswijk.
Deze zijn voor heeswijk, dus de 39,5 uitvoering, zal even vragen of hij nog meer plaatjes gemaakt heeft. Deze zijn nu als de bliksem naar ATM voor een nieuwe nicasil laag, over 4 weken is Heeswijk.
je hebt kans dat bij hard aantrekken van de bouten vanwege de O-ring groef het aluminium kantelt, het gietwerk heeft dezelfde maat als de solex uitvoering in gietijzer en dat is sterker
Zo, na een lange dag is het toch nog gelukt om een kort filmpje te maken van de testdag op Landsard. Gelukkig was het droog en waren er geen valpartijen. De camera is op het stuur geplaatst en dat geeft wat bijgeluiden.
de keurmeester kennende gaan die "16' en "35" het niet redden, bij mij liepen ze al te zeuren over een te korte uitlaatbocht, terwijl ik toch met een originele pijp aan kwam zetten een paar jaar terug, van beiden ziet de uitlaat er wel heel kort uit, er zit weliswaar een 90 graden bocht in maar dat is het dan ook net
duidelijk, dank. Ja beetje "spelen" met andere solexen als de baan toch open is, is ook leuk. Was maar een puntje van aandacht. Voor het geval 'dat'. Want voorkomen is beter dan terug gestuurd worden.
Na dit gisteren gezien te hebben komt er een leuke baan in mijn op die misschien ook te gebruik is voor een leuke dag met Solexjes rijden.. Naast het euro-circuit in Valkenwaard ligt een fietsbaan die gebruikt wordt door wielrenners. Dit is volgens mij wel prive bezit..
Na dit gisteren gezien te hebben komt er een leuke baan in mijn op die misschien ook te gebruik is voor een leuke dag met Solexjes rijden.. Naast het euro-circuit in Valkenwaard ligt een fietsbaan die gebruikt wordt door wielrenners. Dit is volgens mij wel prive bezit..
Interessant, moeten we misschien toch maar eens gaan informeren. Bedankt!!!
Heb niet staan Turven maar ik denk tussen de 15 en 20 rijders.
Ik hoorde iets van 21, zijn wat teams uitgevallen. 2 teams met die defecte nicasil cilinders, wij met 3 teams. en er waren er een paar op vakantie.
Verzoek is wel dit te blijven organiseren, omdat de rijders het toch erg leuk vinden. Vooral de jongens uit zeeland die met hun snelle solexen even kunnen uitwaaien.
voor O-ringen die zwaar belast werden gebruikten we toen ik nog werkte Kalrez met vulmiddel ( prijskaartje!!) , ondanks dat werden ze na verloop van tijd plat want de elasticiteit ging eruit, MAAR; even in de oven bij 80 graden en ze waren weer rond, dat materiaal heeft geheugen
Zoals jullie al eerder tussen de regels door hebben kunnen lezen gaat Team Brandweer Rotterdam 31 weer een poging wagen om de hilarische, wereldbekende, slopende 24 uurs solexrace door te komen. (Hopelijk met de glimmende kant boven)
De ouwe kadavers zijn weer van stal getrokken, de rollators aan de kant en met omroep Max op de buis zijn de knietjes weer gangbaar gemaakt. Het doorsmeren van de goddelijke circuslichamen gaat op de vrijdagavond gebeuren.
Dus, lekker ouderwets, komt dat zien! Stoeltjes en een gevulde portemonnee mee (voor de sloten bier!) en we gaan er weer een onvergetelijk weekendje van maken.
Voor de techneuten van dit forum zullen we de fietscomputer op nul zetten om later, na de race, de gegevens te vermelden.
Wij hebben geen verwachtingen volgende week, geen prestaties! Wat we willen? Een leuk, gezellig en sportief raceweekend met heel veel leuke mensen. En ja..... een podiumplek is natuurlijk altijd leuk.. we gaan het zien...
Rob gaat met het blokje rijden wat bedoeld was voor team Ad Heerbeek die om gezondheidsredenen niet gaan rijden.
Blokje loopt wel het hardste wat hier uit het hok is gekomen, ik denk dat we de 55 overgaan, en dat op een 6,5 mm. Had ik van te voren nooit durven dromen. Hoop wel dat het heel blijft, ding loopt op 6 mm voorontsteking. Hij liep het harst op 6,8 mm, maar dat durfde ik niet.
Ben heel benieuwd.
Ook team 38 "mannenvansimone" gaan rijden met het blokje wat bedoeld was voor Girlpower.
Ik had tegenvallende resultaten voor 1 van mijn teams, met een cilinder die verleden jaar nog liep als de brandweer, gisteren een verse CFX gepakt en me daar MM voor MM op uitgeleefd , liep vandaag ook 55 ( rechtop, viaduct af) , vertrouwde mijn teller niet en bij het stoplicht een Yang Yang scooter aangesproken, die zag er de lol wel van in om me te klokken en verdomd mijn teller klopte. Wat ik dus vooral niet moet doen, is aan de spoelkanalen komen is me opgevallen. die inlaat gaat zo laat open ( nou relatief dan) dat er kennelijk vers mengsel uit de brandkamer alweer terug gezogen word het carter in als de zuiger omhoog gaat , wat ten koste gaat van de trekkracht en dan blijft hij hangen op 45. daar heb je geen last van met een membraan, een roterende inlaat of een valse lucht lek ergens ( en dat had ik dus net gerepareerd, de onderbouw was perfect) Te laat om nog te monteren er staat een andere reserve cilinder al op , komt volgend jaar wel weer. ik heb 2 mm voorontsteking , maar dat zegt zo niks feitelijk dien je in krukasgraden op te geven, word aan gewerkt .
Dus: Na 24 uur racen, wachten tot de éérste over de "lus" komt bij de jury bus. Daarna een z.g uitloopronden, wel of niet achter een scooter van hun. Iedereen kan nog aansluiten, maar de winnaar word als eerste feestelijk afgevlagd.
Klopt Jan, dat hebben we vorige week nog met Merlin besproken. Het moet wel voor alle rijders duidelijk zijn dat het vanaf de bus dan afgelopen is (gele vlag of scooter voorop) nummer 1 blijft dan voorop rijden en krijgt de onthaal die hij verdient.
zo dat was weer twee dagen sleutelen, vastloper en ontsteking opgegeven , zie je weinig van me op de website, te druk. gelukkig kon de keuring uitgesteld worden, wel jammer van de topsnelheid, is nu na cilinder 3 een stuk minder.
zo dat was weer twee dagen sleutelen, vastloper en ontsteking opgegeven , zie je weinig van me op de website, te druk. gelukkig kon de keuring uitgesteld worden, wel jammer van de topsnelheid, is nu na cilinder 3 een stuk minder.
We zoeken de grens op, aluminium cilinders zetten nu eenmaal meer uit dan gietijzer, dus zoeken we de grens op, om zo krap mogelijk te beginnen. Wat ze goed doet is om met 1:15 te beginnen, laat hem een half uurtje rustig draaien. daarna.....enz enz. Zijn wel leuke dingen om te tunen.
Gisteren bij de keuring geweest, wat opvalt is dat steeds meer teams het goed voor elkaar hebben.
Inmiddels is het feest daar begonnen, het weer is goed Belooft een spannende race te worden, steeds meer teams zijn aan elkaar gewaagt. super mooi!!!
Komen er nog mensen kijken van hier??
zoals gewoonlijk: ( niet verleden jaar toen monteur van team panorama) kom ik op zondag, heb een vriend bij me met een late fase van Parkinson dus dien me te passen aan de energie die hij nog op kan brengen, neem wel twee fietsen mee , parkeren aan de andere kant circuit hebben we geen last van de drukte en kunnen we gaan en staan ( voor zover mogelijk ) waar we willen/kunnen
Gisteren bij de keuring geweest, wat opvalt is dat steeds meer teams het goed voor elkaar hebben.
Inmiddels is het feest daar begonnen, het weer is goed Belooft een spannende race te worden, steeds meer teams zijn aan elkaar gewaagt. super mooi!!!
Komen er nog mensen kijken van hier??
zoals gewoonlijk: ( niet verleden jaar toen monteur van team panorama) kom ik op zondag, heb een vriend bij me met een late fase van Parkinson dus dien me te passen aan de energie die hij nog op kan brengen, neem wel twee fietsen mee , parkeren aan de andere kant circuit hebben we geen last van de drukte en kunnen we gaan en staan ( voor zover mogelijk ) waar we willen/kunnen
Helaas waren ze 9 transponders kwijt, en ook die van de 38 nog even bij de jury bus moeten wachten om een nieuwe te monteren. Maar we zijn wel enkele ronde's kwijt.
Rijden super. Als we geen stukke krijgen, komt het wel goed. Het is en blijft elektronica, kunnen die gasten ook niets aan doen. Rondjes terug krijgen gaat niet met systeem.
Ook Rob is aan een terug rijs begonnen, hebben wel een behoorlijk eindje moeten lopen. (stierenstal) lekke tut??
team 48 dat uiteindelijk 23e is geworden is een van de teams waar ik met de voorbereiding heb geholpen. Zijn qua naam wel verkeerd in de computer gezet want het Shirt waar ik gisteren de hele dag in rond liep ( helaas niet kunnen komen) laat lezen "Faalentino Crossi" . van de andere twee teams had eentje last van gebroken voorvork en zijn terug gezakt ergens naar een plaats in de 60. Om het goed te maken het vrouwenteam heeft als vrouwenteam gewonnen , betrouwbaarheid is ook een groot goed in deze zware, stuiterende en vooral stoffige race.