kei goed Alfons, John was monteur bij het Steenhouwerij Eggers team, en zitten in de top 10 En Ronald met de jongens hebben het fantastisch gedaan. Op het laatst wat problemen gehad. Dus helaas buiten de top 10.
Mooi Jan gefeliciteerd !! Jullie hebben hard gewerkt en gestreden voor een prima eindresultaat.
Het was een mooie race met heel veel snelle Solexen en snelle rijders.
Wij konden aardig meekomen met ons team en Solex totdat op zaterdag avond de ontsteking het plotseling begaf. Hierdoor hebben we ruim een uur stilgestaan en van val je een heel eind terug in het klassement. Na de reparatie heeft onze Solex weer prima gelopen tot vanochtend iets na tien uur. Ik was net opgestapt maar na zo'n 500 meter kwam er een hoop kabaal uit de motor. Mijn eerste gedachte was dat er iets met de koppeling of de rol aan de hand was maar de motor viel al snel stil. Hup aan de kant want links en rechts komen de Solexen je voorbij vliegen. Na een zeer korte inspectie zag ik dat het voor ons "einde verhaal" was. Ik keek tussen de tank en het carter door en zag dat het carterdeksel zo'n beetje tegen de tank was open gebarsten en zelfs de benzine leiding had lekgeprikt. Nu is het normaal zo dat je met een Solex door kan fietsen maar in dit geval ging dat "feestje" niet op omdat op zaterdagavond de motorhendel al afgebroken was. Bij de stierenstal lagen een aantal strotouwtjes en hiermee de motor opgebonden zodat de rol de band niet meer raakte. Het was een zware fietstocht van 3 kilometer en ook omdat je rekening moet met houden met rijders die met een race bezig zijn. Wordt vervolgd.
Wij zijn ook weer terug na een fantastisch weekend! Ik hinkte een beetje op 2 benen als monteur bij team 12 (wat een kanjers! Veel pech gehad waaronder een klapband vóór en dan toch nog het podium op als 9e), en team 35 bij Joan en het Panorama team, dat op mijn Solex reed.
Tussen het hinken door lachen en huilen bij de teams van oa FF, Rob Kruidenier, en vele anderen, enfin allemaal kanjers.
Er waren veel snelle Solexen bij. Maakte ik aanvankelijk de inschatting bij team Panorama bij de eerste 30 kon komen, dat bleek niet haalbaar, onze snelle Solex is in 2016 een gewone middenmoter.
Alle winnaars proficiat, en tot volgend jaar. Grote winnaar was KIKA met ruim € 28.000
Ja 24 uur ie een hele tijd en zeker onder de stoffige omstandighedem, baan was voor de wedstrijd heel goed ingesproeid dus hulde aan de organisatie maar met temperature boven de 30 graden en tijdens de race is er geen sproeien aan. waar de motor van John ( team panorama) het gruis vandaan gehaald heft is nog steeds een raadsel maar na een rijderswissels bleek hij niet meer aan de gang te krijgen na wisselen van zowat alles het blok opengehaald en daar haalde ik mm dike lagen van olie gruis beton achtig material uit het carter, denk dat daar heel veel solexen mee vol zitten, waarschijnlijk de zuiger nu veel te veel versleten en ergens valse lucht , john moet het blok nog verdure slopen want aanzuigen door de carburateur deed hij nauwelijks meer , nieuwe lagertjes en een ander zuiger dan kan hij waarschijnlijk wel weer. de pech begon toen een van onze jongens voluit over een solex ging die voor zijn neus viel, toen brak er van alles af, als je dan een keer in de "lappenmand" zit blijf je aan de gang, 24 uur aan het sleutelen geweest het team van 55 dat met een motortjje uit mijn schuur reed had minder pech, een keer band kapot en afgebroken zadel maar die hebben de 24 uur echt gereden. je zag dat veel teams hun motor spaarden voor het laatste kwartier, in de middag van de zondag was het wel heeeel rustig op de baan. ik heb een paar keer staan tellen en er reden er op een gegeven ogenblik wel heel weinig hun rondjes
Eindelijk......... Na 2jaar top 5 rijden en kapot gaan inclusief veel sleutelen en zonder beker naar huis, nu eindelijk weinig ellende en wat geluk: 5e plaats.
als ik me goed herinner is dat het team waar rob in zit, de brandweerman die vroeger won, had nu meen ik de pech dat zijn rol klapte in het begin, reden later weer en goed en ook uitgereden voor zover ik het laatste stuk gezien heb
Rob had inderdaad pech met de rol. Oorzaak zou liggen in de rubber matten bij de stierenstal. Loopt stroef waardoor vrijloopkoppelingen kunnen gaan slippen. Dat betekent veel warmteontwikkeling, funest voor je rol
sinds een paar weken actief op dit forum. wij doen al een jaar of 4 mee met de 24 uurs normaal altijd met team 7 en dit jaar met 2 teams team 6 en 7. andere jaren deden we er altijd bijzonder weinig aan en dachten altijd (dat doen we wel even). wat nooit echt een succes was. veel pech, spullen slecht voor elkaar. dit jaar met wat nieuwe aanwas en na jaren wat geploeterd te hebben, hadden we ons voor genomen om er meer aan te gaan doen en er meer tijd in te steken dus met een voorbereiding van 2 maanden met 8 man alle avonden sleutelen + zaterdag en zondag, dachten we het dit jaar redelijk voor elkaar te hebben. het zag er inderdaad ook erg goed uit blokjes zijn allebei uit elkaar geweest, allemaal nieuwe lagers en competitiebussen erin 2 nieuwe stalen drijfstangen, jrt cillindersetjes erop(nog wat bewerkt aangezien ze standaard niet sneller dan 30 gingen), uitlaatjes aangepast zoals JOAN hier heeft beschreven. bedankt daarvoor. thuis wat test gereden en liepen allebei 46 kmh. we hadden zelf op een top 30 gehoopt. het pakte helaas iets anders uit. na 1,5 rondje sprong het aanloop wieltje van team 6. hadden geen reserve en de stand van ad had ook de juiste niet. dus besloten we om zonder schuurlinnen door te rijden. dat ging op zich prima. blokje een beetje op het wiel drukken en klaar. waren overigens wel een hoop snelheid verloren gingen nu nog maar 35kmh uiteindelijk na een gescheurd vliegwiel, achterband lek, was de trapas ergens in de nacht doormidden gescheurd. helaas zonder trappers en een slechte aanlooprol was het niet te doen. team 7 ook een hoop problemen 2 keer de condensator los gelopen en ingevreten (het ophangbeugeltje eraf getrild), koppelingstrommel die uit de carterophanging gescheurd was, spruitstukpakking 2 keer doorgeblazen doordat de boutjes waarschijnlijk zijn los getrild, uiteindelijk traparmen nog krom. maar wel uitgereden en 2 uur voor tijd lagen we 71 st en team 6 100 st ongeveer. uiteindelijk wel met allebei over de finish gegaan. dus we zijn niet erg tevreden met het eind resultaat maar wel trots hem uitgereden te hebben!
De camera staat op het stuur en dat irritante geluid komt van een goedkoop plastic knopje op een peperduur beschermingshoesje. Een beetje knullig die fietsbel maar in sommige gevallen werd het toch opgemerkt. De bel werkte maar voor korte duur want na het aanvangen van de 3e ronde en na het uitrijden van de bocht net voor de startplaats ging ikzelf (nogal wat overmoedig) onderuit en was het belletje zijn mooie klank kwijt.
Een team uit Gennip kocht bij mij een 24er koffertje dat al 5 jaar bij me in de garage stond. Later kwamen ze nog voor een onderblok met koppeling wat ik nog had. De jongen werkt bij een tuning-bedrijf en ze peuterden een snelheid van 54km uit het blok. Het blok liep goed de eerste 12 uur. Maar toen ging het carter het hoekje om.
waar de motor van John ( team panorama) het gruis vandaan gehaald heft is nog steeds een raadsel maar na een rijderswissels bleek hij niet meer aan de gang te krijgen na wisselen van zowat alles het blok opengehaald en daar haalde ik mm dike lagen van olie gruis beton achtig material uit het carter, denk dat daar heel veel solexen mee vol zitten, waarschijnlijk de zuiger nu veel te veel versleten en ergens valse lucht , john moet het blok nog verdure slopen want aanzuigen door de carburateur deed hij nauwelijks meer , nieuwe lagertjes en een ander zuiger dan kan hij waarschijnlijk wel weer. de pech begon toen een van onze jongens voluit over een solex ging die voor zijn neus viel, toen brak er van alles af, als je dan een keer in de "lappenmand" zit blijf je aan de gang, 24 uur aan het sleutelen geweest
Ik kon ons team niet vinden en zocht vanonder van de lijst. Blijken we in de midden te zitten , 63e. Niet slecht voor 17 uur rijden en 7 uur stilstaan
De oorzaak van het stilvallen is bekend: een afgebroken Bigend. Dat is het laatste wat ik verwachtte Het lagerbusje en het naaldlager zien er nog gaaf uit dus dat kan geen mede oorzaak zijn . Onder in het carter ligt het ontbrekende stukje carterdeksel. De zuiger en cilinder lijken nog gaaf, de motor liep nog ruim 49km/uur voor de Big Bang.
Ook bij mijn motor stak de drijfstang vorig jaar dwars door t carterdeksel naar buiten 90 graden gedraaid. Zelfde verhaal, ook bigend afgebroken. Enorme ravage en n flink beschadigd carter.
Dit is toch een originele gesmede krukas.....dus uit 1 stuk?
Lijkt mij dat het geboorde gat de kruktap verzwakt heeft?
Dit is een originele VDH Oto krukas en daar had ik dit niet van verwacht, wel van een Chinese (samengestelde) as, daar zijn voorbeelden genoeg van. Verder is er geen zichtbare schade aan het carter en de drijfstang moet ik nog nameten. Deze wordt overigens toch vervangen, ik wil daar geen risico mee lopen dat er onzichtbare schade aan is.
Het gat in de kruktap is ongeveer 6mm diep, iets verder dan de opgesneden M10 schroefdraad.
Ook bij mijn motor stak de drijfstang vorig jaar dwars door t carterdeksel naar buiten 90 graden gedraaid. Zelfde verhaal, ook bigend afgebroken. Enorme ravage en n flink beschadigd carter.
Dan moeten we misschien toch eens met een goede as-leverancier gaan praten.
Hallo allemaal ten eerste Jan de Laat gefeliciteerd met je top blokken ,uitslag van ons verhaal [ 5 lekke banden een los getrild carterdeksel een weg geblazen voetpakking had direct te maken met het carterdeksel en een gescheurde brandstof leiding allemaal gelijktijdig daarna weer goed gegaan tot een uur of 2 toen een trapper van het crankstel los bout weg alles afgezocht naar een bout eentje gevonden bij Ad van Heerenbeek weer gemonteerd maar hij bleef los komen 5 ronden rijden en weer vast zetten en doorgaan Uitslag plaats 46 en ikke behoorlijk moe Maar goed weekend gehad
Is het een idee om nieuwe krukassen te laten maken met een pen van 14 mm, die dan gelijk geslepen is, zodat er een naaldlager op kan. Geen busje meer. Ook de conisch gelijk Puch maxi?? Spie baantje aan de andere kant (180 graden) past gelijk alles.En veeeel meer keus in vliegwielen.
wel de organisatie bijhalen, voor de keuring. Samen staan we sterk
Dat is een mogelijkheid Jan. Over die 14 mm, als er ook maar iets aan mankeert, slijtage of iets dergelijks, dan is de as niet meer bruikbaar. Het is ook een materiaalkeuze, b.v. een bout met een kwaliteit 12.9 is vele malen sterker dan een bout 8.8 .
Ja ik weet het Ronald, ik roep ook maar even iets. Maar we zullen wel iets moeten, voor mijn gevoel is dit nu de zwakke plek, en krul ik mijn tenen, in de hoop dat het heel blijft tijdens de race. alle ideeën zijn welkom.
Nogmaals, ik heb het ook 2 keer gehad. gelukkig niet tijdens Heeswijk. trillingen, compressie gaat omhoog, pen van 10 mm
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)
De ketting is nou eenmaal zo sterk als de zwakste schakel. Originele Solexen zijn niet gebouwd voor deze krachten. Ik moet mijn motortje nog slopen, verwacht zo'n scheur a la Johnnie (zie foto boven). Met nieuwe carters gebeurt dit niet, nu blijkt het bigend de volgende zwakke schakel.
Mijn nieuwe blokje krijgt een nieuw alu carter, en als we samen voor nieuwe krukassen gaan dan doe ik mee
We zoeken nog een aluminium leverancier om het "aluminium" gedeelte van de rolunit na te laten maken (CNC ??)
mmmm ik ken misschien wel iemand hoe dikke schijven ook weer?
Vind ik een goed idee Jan en een kleine radius aan de pen voorkomt scheuren ,het begin van afbreken
We moeten er met z'n allen maar eens goed over denken, dan zal er best wel iets moois uitkomen. Joan is onze expert op materiaal keuze.
Ja inderdaad en daarom snap ik al niet waarom ze voor vervanging van de rol weer aluminium CNC will gaan gebruiken, aluminium zet nogal hard uit , wil je de rol laten knallen ? wat is er mis met ijzer ? en als je dan toch iets anders wil en wat niet uitzet "invar" maar weet niet of dat commercieel in de geode afmeting beschikbaar is .
en voor de krukas, als je een originele heel netjes laat bewerken ( gat 10 mm erin en de achterkant plan parallel met de voorkant kun je ook de pen vervangen door een inbus 12 G want je moet bij reglement een moer gebruiken om je bigend vast te zetten, waarom dan niet een losse bout om dat busje netjes strak aan te trekken ? ik deed dat voor de race wel met een hoge sterkte M6 op een stompje van de oude pen , bij Ronald mogelijk de moer losgekomen en dan gaat de pen flexen in paats van aleen vast te houden want hier is duidelijk een vermoeiings breuk te zien begonnen aan de binnecirkel van de krukas ( donkere gedeelte van de breuk)
De moer zit nog "keivast" op de pen dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Wat wel een oorzaak kan zijn : vorig jaar had de motor heel veel last koolafzetting op zuiger en cilinderkop. Toen stopte ik 's nachts om 2 uur en hebben we ontdekt dat er een zwaar punt was in BDP. Zo krijgt de krukpen bij iedere omwenteling een tik.
De snelste oplossing was toen : een koppakking plaatsen i.p.v. een 0-ring.
Aluminium zat... Maar legering is het probleem. Zware legering is meestal grote diameter (6061-254 mm). Is een lichtere legering afdoende voor het rolunithuis? 203 mm gaat tot 6005 (Si0,7) en 178 tot 6063 (Si 0,5)
Die plaat heeft niet zoveel te houden, het is meer een opvulring en omhulsel voor de trommel tussen carter en spoelenplaat die mechanisch nagenoeg niet belast wordt.
De moer zit nog "keivast" op de pen dus dat kan niet de oorzaak zijn.
Wat wel een oorzaak kan zijn : vorig jaar had de motor heel veel last koolafzetting op zuiger en cilinderkop. Toen stopte ik 's nachts om 2 uur en hebben we ontdekt dat er een zwaar punt was in BDP. Zo krijgt de krukpen bij iedere omwenteling een tik.
De snelste oplossing was toen : een koppakking plaatsen i.p.v. een 0-ring.
als de pen breekt is de spanning van de moer en zou dus los moeten zitten, als hij nu nog "keivast" zit is hij dan niet vastgelopen op het draad zonder de bus goed te klemmen ?
Een beknopt raceverslag. (Team 31 SRR international Racing)
Rob (NL) starte met de “Le mans start”. Rennend over 400 meter naar de solex kwam hij als tweede bij de Solex aan. Na de eerste ronde kwamen we als tweede door, echter we hadden niet de snelste Solex en moesten we in het eerste uur een paar plaatsen inleveren.
Soort van Mercedes- Red Bull F1 situatie, zij hadden de snelste fiets maar wij hadden de beste rijders… hahahahahaaa Met het missen van een 3 km/u topsnelheid konden we goed de 4e plek aanhouden.
Maar toen, een drama gebeurde.. De rol die de band aandrijft klapte in stukken uit elkaar. Te warm geworden? Fout in de rol? Steen ertussen gekomen? Wie weet…..
Het herstellen van dat essentiele onderdeel vergde veel tijd, een bus die speciaal gemaakt moest worden voor het vervangende onderdeel, de onsteking en de koppeling wat verwijderd moest worden kostte ons ruim anderhalf uur. Iets wat we in vier jaar racen nog nooit eerder hebben meegemaakt…
Na de reparatie ging Stu de baan op, op dat moment teruggezakt van een 4e plaats naar de 95e plaats in het klassement, een groot gat voor ons team.
Maar… we hebben niet opgegeven de rest van de 21 uur, gevochten als leeuwen, doorgegaan en de strijdbijl niet op de grond gegooit. Ons doel? Terug rijden naar een hoge 30 klassering. Met de hulp van Ju Chater en met onze originele “pitbitch Jason Howell “in de achtergrond op de muur waren de pitstops als een geoliede machine, snel en probleemloos.
Verder tijdens de race nog kleine dingen aan de fiets gehad, brandstofproblemen, losse boutjes/moertjes etc etc.
Uiteindelijk…. Vier uur, de finish naderde en we hebben het gehaald. 24 uur racen op een Solex, soms wel over 50km/u, gemiddelde van 35,4 en een totaal van 741,9 kilometer gereden. uiteindelijk toch nog 29e geworden. Met de snelste rondetijd waren we bij de eerste 5. Wat jammer van de pech die we hadden, een top tien klassering had er dan misschien wel ingezeten…
We willen iedereen bedanken voor alle hulp en aandacht! Op facebook, onderdelen en brandstof, de hulp met het bouwen van de solex en uiteraard de mooie donaties voor KIKA
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken
In het regelement zou moeten staan dat bij n solex die echt hard gaat het vliegwiel gevaarlijk is en dat er n andere ontsteking gemonteerd moet worden inclusief ander vliegwiel dus.
Ik heb trouwens nog een vliegwiel zien en horen exploderen een paar boxen van ons vandaan ,Motortje wou niet door lopen dus we houden hem met het wieltje in de lucht en geven vol gas en toen pikte die wel op een paar seconden volgas en een klap of je Jachtgeweer afschoot de brokken staal en zamak spatte in het rond tot bijna bij onze box ongeveer 15 meter verder alles kapot vliegwiel grondplaat en de krukas een centimeter krom hebben bij mij een grote poellietrekker geleend om het stompje wat er nog op zat eraf te trekken
In het regelement zou moeten staan dat bij n solex die echt hard gaat het vliegwiel gevaarlijk is en dat er n andere ontsteking gemonteerd moet worden inclusief ander vliegwiel dus.
Helemaal mee eens, sprak een gast waar een stuk van dat vliegwiel langskwam, Had ook anders kunnen uitpakken. poeh hé. je moet er toch niet aan denken.
Dat was dus wel schrikken met dat vliegwiel,Ik en mijn teamgenoot zaten in de box ernaast. De solex kwam binnen en decompressie kabel zat los,dus ze kregen hem niet meteen afgezet. Op dat moment steeg het toerental en het leek of het blokje op hol sloeg. Toen een klap en alles aan de kant van het vliegwiel knalde kapot. Groot stuk van het vliegwiel rakelings langs ons heen. Dan vloek je ff zeg
Dat was dus wel schrikken met dat vliegwiel,Ik en mijn teamgenoot zaten in de box ernaast. De solex kwam binnen en decompressie kabel zat los,dus ze kregen hem niet meteen afgezet. Op dat moment steeg het toerental en het leek of het blokje op hol sloeg. Toen een klap en alles aan de kant van het vliegwiel knalde kapot. Groot stuk van het vliegwiel rakelings langs ons heen. Dan vloek je ff zeg
Tip!Als de solex om een of andere reden niet afgezet kan worden (gebroken gasspaak of niet werkende decompressie) helpt het om de luchtregelhendel direct geheel naar links te zetten. Dit voorkomt in ieder geval het op hol slaan!
Tip!Als de solex om een of andere reden niet afgezet kan worden (gebroken gasspaak of niet werkende decompressie) helpt het om de luchtregelhendel direct geheel naar links te zetten. Dit voorkomt in ieder geval het op hol slaan!
tijd dat het reglement aangepast word, bij races heb je altijd verplicht een dodemansknop, dat is echt maar 1 draadje naar de puntjes en een schakelaartje met een kordje om je pols die bij een ongeluk je ontsteking dan kortsluit, heb me daar altijd over verbaasd dat dat aspect niet is meegenomen
Ik zag er onderweg nog een rijden op de asfaltweg met zijn beide handen op zijn helm , met losse handjes dus. In dat geval zou hij een lang koordje moeten hebben.
Ik zag er onderweg nog een rijden op de asfaltweg met zijn beide handen op zijn helm , met losse handjes dus. In dat geval zou hij een lang koordje moeten hebben.
Of hij komt stil te vallen ( vaak zijn die koordjes van die spiraalgewonden dingen, zoals ook aan schijfremsloten zit, das best lang)
Bedankt! Bedankt voor je komst en/of deelname aan de 24-uurs Solexrace of Brascross. Het was een geweldig feest mede dankzij jou. Dit jaar een record aantal deelnemers aan de 24-uurs Solexrace en aan de Brascross. Het weer was heerlijk en het bier nog lekkerder! Hulde aan alle solexstrijders!! Zij hebben een megabedrag voor KiKa (kinderen kankervrij) bij elkaar gestreden, maar liefst €28.225,16!!! Rien Schimmel die cheque namens Kika in ontvangst nam is super blij met het eindbedrag. In de afgelopen 10 jaar hebben we ruim €228.000,- opgehaald voor Kika.
Elk bedrag wordt uiteraard gewaardeerd ongeacht hoeveel het is. Er zijn teams die echt heel erg hun best hebben gedaan:
Panorama morgen in de schappen. Zoals jullie weten durfden de heren van het magazine Panorama het na enkele jaren pauze weer aan om mee te doen. Ze hebben genoten en sluiten nog een revanche niet uit. Hoe zit deze prachtige editie hebben ervaren is vanaf morgen te lezen in de Panoram dus zorg dat je er één weet te bemachtigen. Onze speciale dank gaat uit naar John Meister van www.solextochtenroermond.nl voor het beschikbaar stellen van een solex en Joan Majoor die hun monteur was. Ze kregen alles kapot dus respect voor Joan.
Nog maar 346 dagen! Als iedereen zich inschrijft die dat afgelopen editie na afloop heeft geroepen dan kan het zijn dat de inschrijvingen voor komend jaar behoorlijk hard gaan. Wat een enthousiasme van iedereen. Nogmaals dank daarvoor! Houd de site, facebook en andere social media dus goed in de gaten zodat je er op tijd bij bent. Blokkeer in al je agenda's 25, 26 en 27 Augustus 2017! Ons 11-jarig bestaan, laat 11 nou net het gekkengetal van de Carnaval zijn.....Tot over 346 dagen!!!
Ik ben al bezig voor volgend jaar. Kreeg al op m'n donder van jou en van m'n team dat t 2017 maar eens op tijd klaar moest zijn en niet meer op donderdagavond voor de 24uursrace.
Ik ben al bezig voor volgend jaar. Kreeg al op m'n donder van jou en van m'n team dat t 2017 maar eens op tijd klaar moest zijn en niet meer op donderdagavond voor de 24uursrace.
ach als je eenmaal een goed concept hebt is het een kwestie van nieuw vet in de lagers, beetje poetsen en weg zetten
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar. Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar. Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.
zelfde hier, team met mijn blok twee keer de snelste ronde maar door kapot gereden band en afgebroken zadel niet verder dan de middenmoot, maar ze hebben wel lekker gereden want als je bezig bent en competetief rond gaat kom je al snel over deze teleurstellingen heen. het is niet alleen het motortje maar complete alles tot en met de poetsdoekjes voor je bril alles moet kloppen en een beetje mazzel want het panorama team ( NIET het team met mijn blok) waar ik tijdens de race voor sleutelde stekkerden bijna meteen al over een gevallen rijder die net na het podium op zijn plaat ging, niet meer te ontwijken en veel valschade waaronder de rem en met name het licht dat ons in de nacht veel parten speelde, lees hun verhaal.
dat het team moet kloppen, je huppelt niet alleen achter Jan aan, die had 8 blokken lopen in diverse teams maar Christ heeft zijn team zo ontzettend voor elkaar dat is minstends de helft, en ook hij heeft pech gehad want een andere rijder die minstends net zo snel is heeft door pech ook ronden in moeten leveren
Ook wij hadden een gevalletje pech. Eerst een te vastgebakken zandkorrel tussen de contaktpunten, waar je pas achter komt als de spoel en condensator los gesoldeerd zijn en vervolgens een afgebroken krukpen !! Dan is het einde verhaal want een as vervangen kost teveel tijd (was wel aanwezig in een Donorblok). Al met al in totaal 7 uur stilgestaan en als je dan rekent met 10 à 11 ronden / uur dan valt het nog mee als we op de 63e plaats genoteerd zijn.
Nu is het me wel opgevallen dat er dit jaar, in vergelijk met vorig jaar, heel veel snelle Solexen meereden en ook heel veel goede rijders die op de rechte weg moesten inleveren maar in de bochten je toch weer voorbij kwamen.
Het concept klopt wel Joan, 5e plaats. Maar er kwamen wel wat slordigheidjes naar boven en nu huppelen we achter de fietsen van Jan aan ,t wordt tijd dat we gewoon meerijden of voorbijgaan aan Jan. Ik hoop dat er meer teams dichterbij komen want ik vond afgelopen jaar n prachtige race met de top lekker dichtbij elkaar. Dusssss: we hebben weer n jaar lang om te hobbyen.
zelfde hier, team met mijn blok twee keer de snelste ronde maar door kapot gereden band en afgebroken zadel niet verder dan de middenmoot, maar ze hebben wel lekker gereden want als je bezig bent en competetief rond gaat kom je al snel over deze teleurstellingen heen. het is niet alleen het motortje maar complete alles tot en met de poetsdoekjes voor je bril alles moet kloppen en een beetje mazzel want het panorama team ( NIET het team met mijn blok) waar ik tijdens de race voor sleutelde stekkerden bijna meteen al over een gevallen rijder die net na het podium op zijn plaat ging, niet meer te ontwijken en veel valschade waaronder de rem en met name het licht dat ons in de nacht veel parten speelde, lees hun verhaal.
dat het team moet kloppen, je huppelt niet alleen achter Jan aan, die had 8 blokken lopen in diverse teams maar Christ heeft zijn team zo ontzettend voor elkaar dat is minstends de helft, en ook hij heeft pech gehad want een andere rijder die minstends net zo snel is heeft door pech ook ronden in moeten leveren
Bij de 14 de winnend team hebben geheel niks gehad .alleen maar tanken en een paar keer filters gewisseld. Bij de 13 mijn meisjes team het zelfde ook niks. Bij de 12 mijn andere jongens team een paar keer vlink moeten werken maar waar dat probleem vandaan kwam is gewoon van het vallen een paar keer en dat is het grootste probleem voor de solex.
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Die Chris en Djarno hebben het even heel druk gehad met Team 12. Als op snelheid je voorband klapt dan weet je het wel, wiel krom , spruitstuk gescheurd, waar de wedstrijd leiding bij moet komen i.v.m. zegeling. dan nog 9 de worden. KNAP!! Rijder had zich behoorlijk gestoten.
De frame's die chris en Djarno voor dit jaar gemaakt hebben zijn echt super!!!
Ik ben een beetje bij de meiden gebleven, monteur is nieuw en kon wel een beetje hulp gebruiken. De 37 is weer gewassen, en er zit nog geen krasje op, is weer helemaal nieuw, en loopt ook nog zijn zelfde snelheid. dat had ik nog niet eerder meegemaakt, kan morgen de race weer in. Zowel Chris als ik helpen steeds meer teams om een mooie aansluiting te krijgen, super leuk zo. Ook zijn er tuners bijgekomen die er een behoorlijke snelheid uit toverde. Kei mooi.
De snelste ronde zegt niets in Heeswijk, veel teams met pech onderweg komen op "allerlei" manieren terug, als ze op 3 minuten binnenkomen dan snap de wedstrijdleiding wel dat dat niet klopt, maar kom je op 4... dan weten ze het niet en kan je zomaar de snelste ronden hebben.
We gaan weer een week of 4 voor Heeswijk test rijden in Eindhoven, hopelijk komen jullie allemaal.
De frame's die chris en Djarno voor dit jaar gemaakt hebben zijn echt super!!! Zeker mooi en degelijk gemaakt
De 37 is weer gewassen, en er zit nog geen krasje op, is weer helemaal nieuw, en loopt ook nog zijn zelfde snelheid. dat had ik nog niet eerder meegemaakt, kan morgen de race weer in.
Ik heb ze dit jaar ook niet meer zien vallen, was afgelopen jaar wel anders, gelukkig maar, vallen is niet leuk ( 2x gedaan in Heeswijk)
Zowel Chris als ik helpen steeds meer teams om een mooie aansluiting te krijgen, super leuk zo. Niet teveel hè,
We gaan weer een week of 4 voor Heeswijk test rijden in Eindhoven, hopelijk komen jullie allemaal.
Graag maar dan wel met regenbandjes of zijwieltjes (ook daar onderuit in de bocht )
De snelste ronde zegt niets in Heeswijk, veel teams met pech onderweg komen op "allerlei" manieren terug, als ze op 3 minuten binnenkomen dan snap de wedstrijdleiding wel dat dat niet klopt, maar kom je op 4... dan weten ze het niet en kan je zomaar de snelste ronden hebben. dit waren echte ronden zonder pech, ze kunnen ook goed fietsen al zijn ze wel 80 kilo plus
Even een rekensommetje. Als je met een gemiddelde snelheid rijdt van 42km/uur dan leg je 0,7km/ min. af Één ronde is 3,1km , volgens de opgegeven gegevens. Dat betekent dat een keer rond kan in 4,4 minuten.
Nu lagen de snelste ronden zo rond de 5 minuten met een gemiddelde snelheid van rond de 36 à 37 km/uur.
ik was ook al aan het rekeken gegaan maar dan anders. met het oude reglement ( max 40 of andere een penalty) lag het aantal rondes voor de 24 uurs steevast zo rond de 240. Nu dat "40" is los gelaten zie je dat het meer een wedstrijd word en is het aantal rondes omhoog gegaan naar 260 ( ca 1 rondje per uur meer ) ik was aan het rekenen om te zien of het haalbaar is dat er 300 ronden gehaald worden
voor die 260 rondes dien je dan gemiddeld 5 1/2 minuut over 1 ronde te doen dat is dan 33,6 gemiddeld Wil je ooit 300 rondes halen dan heb je steeds rond de 4,8 minuten te rijden. als het 3,1 km is komt dat neer op gemiddeld 38,8
overigens kun je op de uitslagenlijst zien welke rondetijden per team het beste waren en daar zitten er redelijk wat bij die kort tegen de 5 minuten aan zitten
Daar heb je ook gelijk in, een snelle wissel scheelt heel wat ronden op de 24 uur, ik zal de rekensommetjes achterwege laten. Bij de teams van de Brandweer Rotterdam hadden we wissels tussen de 20 en 30 seconden zo om het uur, ga maar rekenen . Ik neem altijd een tros bananen mee .
Bij alle twee de boutjes een gaatje door de kop boren en daar een zegeldraadje door met een loodje, doen wij in de benzinepompen heel vaak om bv de vloeistofmeter te verzegelen.
gewoon dikker materiaal gebruiken, ik heb er geen last van gehad . scheelde ook weer dat na afkeur ( bodemplaat aangepast aan pasvlak CFX cylinder en dat was niet origineel genoeg) er meteen een ander spruitstuk bij te vinden was .
Dat kabeltje kan werken als een ijzerzaag, en in hoeverre dat kwaad kan hangt van veel dingen af, onder andere aan de spanning op het zegel, vibratie van de motor, ongelijkheid van het wegdek en de snelheid waarmee je daar overheen scheurt, onverwachte klappen door bijvoorbeeld een valpartij, tijdsduur van de rit. na 24 uur kan zo'n kabeltje makkelijk schade aanrichten.
Het heeft even geduurd maar er is weer een nieuwe, nooit gebruikte krukas aangekomen op de Kinderdijk. Het begin is er en kan de motor weer opgebouwd worden met enkele nieuwe onderdelen. Ook de drijfstang die mogelijk schade heeft opgelopen na het afbreken van de krukpen wordt vervangen.
De schade aan de krukpen is mogelijk vorig jaar al ontstaan door extreem veel koolafzetting op zuiger en kop. Dat probleem van koolvorming was dit jaar opgelost door een andere brandstof met een andere mengverhouding toe te passen maar de, onzichtbare, schade aan de krukas was er mogelijk al.
Nu we nog zo'n 10 maanden voor de boeg hebben kan ook nog gewerkt worden aan de overgang van spruitstuk en cilinder (en andersom).
Mooi, dat gaat goedkomen. Hier ligt het 24-uurs motortje nog onaangeroerd... best nog wat te doen in de verhuur, en Mieke die vooral met 3 woorden spreekt: "Doe dit, doe dat"