Pas maar op want anders gaan ze in Winterslaap en zie ze dan nog maar eens op tijd wakker te maken
Komt wel goed ronald verwarming in garage staat altijd op 20 graden.en de radio dag en nacht aan met 24 uurs race muziek.dus die 3 solexen denken dat ze er zijn en dat ze dadelijk mogen starten .
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Pas maar op want anders gaan ze in Winterslaap en zie ze dan nog maar eens op tijd wakker te maken
Komt wel goed ronald verwarming in garage staat altijd op 20 graden.en de radio dag en nacht aan met 24 uurs race muziek.dus die 3 solexen denken dat ze er zijn en dat ze dadelijk mogen starten .
Team Ad van Heerbeek bijna klaar Na alle berekeningen, (vanuit hoek C) = a * sin(hoek B) of b * sin(hoek A)of iets wat hierop lijkt, is het niet nodig een stang te maken tussen balhoofd en zadelbak.
Mooi jongens! Ik reken erop dat de baan beter is dan vorig jaar. Zo'n dwarsstang geeft meer stevigheid maar haalt ook de flexibiliteit uit je frame ... de krachten moeten toch ergens naar toe. Ik laat hem ook eruit
Ik denk dat we 4 super mooie en 4 sterken solexen hebben gebouwd voor 2016 !! alleen jammer dat de blauwe nog niet ff klaar bij ons is voor de foto maar dat komt nog wel een deze dagen. JDL heefd de blokjes allemaal klaar dat we in de aanval kunnen met 4 teams in heeswijk.
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Zo, weer 10 maanden verder en het begint weer te kriebelen. De afgelopen dagen weer wat actiever bezig geweest met de 24-uurs motor. Met een paar kleine aanpassingen moet de motor weer opnieuw inlopen. Er zit nu een nieuwe koppeling in, de vorige was een krijgertje, waarvoor dank, en had al behoorlijk wat slijtage maar heeft het toch 24 uur uitgehouden.
De tweede aanpassing is dat de cilinder 0,01mm groter is gehoond wat een verbetering is wat betreft de herrie uit de cilinder, de oorzaak hiervan was continu warmlopen, luister maar bij het 1e filmpje.
Bij het 2e filmpje loopt de motor wat onregelmatig. Een van de oorzaken is het niet goed retour lopen van de benzine. Een tweede oorzaak vond ik vandaag, door wat slijtage aan de gasnemer in de carburateur lag deze niet meer helemaal in lijn met de venturie. Na het vervangen hiervan en met behulp van een mylar(kunststof) ringetje klopt het allemaal weer. De motor heeft nu ongeveer 100km gelopen waarvan 50km volgas. De bougie heeft een roestbruin kleurtje dus wordt niet te heet, de temperatuur van de aluminium schijf van het testbankje wil wel aardig oplopen .
Zondag 31 juli gaan we test rijden voor Heeswijk!! Van 's morgen 9:30 tot 11:00 uur kunnen we kartbaan daar gebruiken, iedereen is meer dan welkom.:-) Kosten zijn wel 20 euro per solex. Om 11:00 gaat ook het restaurant open, dus kunnen we even een bakkie doen, en wat na praten. Hopelijk tot 31 juli. :-) :-) :-) Circuit de Landsard Landsardseweg 47, Eindhoven
Zijn er veel aanmeldingen Jan ? Wij komen sowieso kijken, ben benieuwd
Mijn Solex gaat t niet redden helaas. Ben nog volop bezig met van alles. Zal wel weer net als vorig jaar worden: half tien donderdagavond voor de 24u race pas alles af en op de gewenste snelheid.
Mijn Solex gaat t niet redden helaas. Ben nog volop bezig met van alles. Zal wel weer net als vorig jaar worden: half tien donderdagavond voor de 24u race pas alles af en op de gewenste snelheid.
Spijtig dat te lezen. Nou ja, als de tandwiel en carburateur afmetingen maar kloppen want daar zijn er in't verleden nogal wat afkeuringen op geweest. Wij rijden met dezelfde motor en hetzelfde frame als afgelopen jaar dus daar zit niet zo veel werk in.
Komt heus wel goed hoor. Vorig jaar was t de damessolex die moeilijk deed en ik had m pas op racesnelheid op de avond voor de race. Uiteindelijk zijn die meiden wel 3e geworden in t damesklassement.
Dat klopt , er waren meerdere snelle Solexen maar die voldeden aan andere normen. En er waren er ook die je haast niet hoorde maar wel snel waren, die rijders konden héél hard meetrappen.
Dat klopt , er waren meerdere snelle Solexen maar die voldeden aan andere normen. En er waren er ook die je haast niet hoorde maar wel snel waren, die rijders konden héél hard meetrappen.
Dat klopt , er waren meerdere snelle Solexen maar die voldeden aan andere normen. En er waren er ook die je haast niet hoorde maar wel snel waren, die rijders konden héél hard meetrappen.
Mijn vrouw heeft zo een fiets daar klik je wat met de trappers en dan schiet hij in een hogere versnelling.
info vind je onder andere door het even te googlen: In oude (vouw)fietsen vinden we nog wel eens naven van Sachs met een 2-bak; zie: Duomatics. Hier schakel je door achteruit te trappen; een latere uitvoering van deze naaf was zelfschakelend: de Automatic, die onlangs door sram SRAM in een nieuw jasje is gestoken. Ook S-A heeft vroeger zo'n 2-bak gehad: de S2 (1966). Bij Sturmey Archer Sturmey Archer is in 2010 zelfs een hele nieuwe serie van deze naven verschenen; voor de het gemak heten deze nu ook Duomatic. Bij S-A recyclen ze meer typenamen; wat een armoe!
Ik doelde meer op rijders die heel snel de pedaaltjes rond kunnen trappen bij snelheden boven de 35km/uur.... Er was ook een Solex bij (misschien meerdere) zonder trappers en ook Solexen met andere (geen 24-uurs) motoren en die gingen behoorlijk snel.
Hallo vrienden en ouwe meuk liefhebbers... Het was even stil vanuit Den Bommel maar hier weer een bericht.
Na twee jaar geen 24 uursrace is enkele maanden terug het solexbloed in mij toch weer gaan stromen.
In de tiende editie van de welbekende, spraakmakende, slopende en vooral wereldberoemde Solexrace kan je mij en de nieuwe internationale crew onder startnummer 31 terug vinden.
Met drie nationaliteiten, engels, australisch en nederlands gaan wij weer ons best doen om er een productief weekend van te maken.
Ben je nieuwsgierig naar onze voorbereidingen, het verloop, de rijders of hoe wij onszelf en de Solex proberen overeind gaan houden het weekend?
Check out onze facebookpagina onder de naam "Solex Srr racingteam"
hoop het, anders word het met slippende rollen rijden, veel te veel PK's voor dat rolletje
Het blijft spannend, de weersverwachtingen zijn net zo veranderlijk als het weer . Als het regent heb je pech en als het 30 graden is hou je het ook niet droog (onder de oksels) want dan staat er wel iemand langs de baan met een tuinsproeier , lekker hoor .
Nog even een nieuw luchtfilter verzinnen, een halve bol heeft een 2x zo groot oppervlak in vergelijk met een vlakfilter. Ik heb nog 96 uur om het af te maken, dussss..
Wij zijn zo goed als klaar, vanavond laatste probleempje oplossen. Onze gewenste snelheid is behaald dit weekend. Nu hopen dat de solex het dit jaar wel de volledige 24 uur volhoud
Voor degene die vrijdag gaan, om 7 uur spelen wij met onze band in de brasscross tent
hoop het, anders word het met slippende rollen rijden, veel te veel PK's voor dat rolletje
Het blijft spannend, de weersverwachtingen zijn net zo veranderlijk als het weer . Als het regent heb je pech en als het 30 graden is hou je het ook niet droog (onder de oksels) want dan staat er wel iemand langs de baan met een tuinsproeier , lekker hoor .
Nog even een nieuw luchtfilter verzinnen, een halve bol heeft een 2x zo groot oppervlak in vergelijk met een vlakfilter. Ik heb nog 96 uur om het af te maken, dussss..
Slim gevonden die halve bol! (Heb je de bh van je vrouw verknipt? )
hoop het, anders word het met slippende rollen rijden, veel te veel PK's voor dat rolletje
Het blijft spannend, de weersverwachtingen zijn net zo veranderlijk als het weer . Als het regent heb je pech en als het 30 graden is hou je het ook niet droog (onder de oksels) want dan staat er wel iemand langs de baan met een tuinsproeier , lekker hoor .
Nog even een nieuw luchtfilter verzinnen, een halve bol heeft een 2x zo groot oppervlak in vergelijk met een vlakfilter. Ik heb nog 96 uur om het af te maken, dussss..
Punt is dat je de halve bol wel moet kwijt kunnen onder de kap en daar is geen ruimte.
Dat klopt, het is ook een hele puzzel om het filterdoek netjes op te sluiten tussen 2 ringen zodat het als geheel over een gaas geplaatst wordt. Het gaas is in een ring gelijmd en past in de ruimte waar het standaard filter hoort te zitten.
hoe origineel moet het luchtfilter eigenlijk zijn, ik ben al bezig om een rand op een stalen bodem te zetten ( luchtfilter eerste type OTO, daar waar de bougie nog schuin naar voren staat) zodat het aluminium huis ca een cm hoger op de bodem komt .
Had ik ook nog overwogen om het huis te verhogen maar het in de huidige behuizing toch gelukt om er een half bolletje in te krijgen. Daar is reglementair niets over vastgelegd en we hebben er 2 jaar geleden ook met jouw motor mee gereden en voor de keuring was dat geen probleem.
Vanmiddag even weg van het werk en de Solex en even in Heeswijk Dinter wezen kijken. De bouwers waren nog hard aan het werk. Op het eind kwam ik een drempeltje tegen......
nou het eerste gezeur bij de keuring is er al, gebruik je een CFX cylinder dan pas je het spruitstuk aan aan de cylinder ( ander pasvlak) DOEEII afgekeurd terwijl alles toch netjes 10 en 15 is je moet ze alleen wel over solderen op een ander plaatje zo help je wel je werk naar de $$$
die cfx cilinder is op de inlaat ook zeer vreemd gevormd was te verwachten dat men hier op ging zeuren..Maar je zou zeggen dat moeten ze van tevoren toch even aan geven in het Reglement.. zullen ze ook wel op de boring letten deze worden ook in big bore verkocht..
weet ik niet maar ik had een combinatie daar keek je met een origineel spruitstuk zo via de inlaat naar binnen dus wat extra pasvlak was wel geboden en inderdaad de 40 plus versie zal ook wel afgekeurd worden ik heb speciaal daarvoor de 39.5 versie gekozen
Mijne is eindelijk klaar, nog hard aan moeten werken deze week, bijkomstig nog mijn beste vriend gestorven, morgen de crematie dus kom ik pas zaterdagochtend naar de keuring. (Cfx 39,5 verder origineel).
Mocht hij afgekeurd worden dan zal er weinig tijd zijn voor aanpassingen en rijden we waarschijnlijk niet mee. mijn Solex is voor het Panorama team, dan hebben ze wel iets om over te schrijven
nou het eerste gezeur bij de keuring is er al, gebruik je een CFX cylinder dan pas je het spruitstuk aan aan de cylinder ( ander pasvlak) DOEEII afgekeurd terwijl alles toch netjes 10 en 15 is je moet ze alleen wel over solderen op een ander plaatje zo help je wel je werk naar de $$$
ze verbouwen het reglement waar je bij staat
Helaas Joan, maar ze zeggen in het reglement: Originele onderdelen zijn ook onderdelen die gereproduceerd zijn met originele maatvoering, en dat klopt niet meer Toch???
Er is in het verleden gesmokkeld met extra lucht in en bij het spruitstuk, daar zijn ze achter gekomen, en controleren daar nu extra op, daarom is nu het spruitstuk ook met de cilinder zegeling meegenomen. En ja als jij dan weer met iets anders komt.........
Bij de vorige keurmeester hadden we misschien al aan de 60 gezeten, deze keurmeester gaat er "strak" aanstaan. Je kan de tent daar verbouwen (wat bijna gebeurd is) maar hij blijft bij zijn standpunt.
Ikzelf vind dit een goede zaak, anders is het hek van de dam. Mijn blokjes mogen ze openmaken. 8 stuks lopen er rond, met een paar dames teams.
Mijne is ook eindelijk klaar. Was weer 22.30u , nu ff lekker op de bank hangen en dan morgen keuren. Die mogen ze helemaal lostrekken, gaan ze niets vinden wat onreglementair is. Alle problemen met t regelement zijn terug te brengen naar de basisschool; begrijpend lezen!!!!!!!
Blokje afgekeurd verkeerd lucht filter[ powerfilter ]staat geen letter over in het reglement na tot midden in de nacht gesleuteld te hebben nu orgineel wat een gejong
Helaas Joan, maar ze zeggen in het reglement: Originele onderdelen zijn ook onderdelen die gereproduceerd zijn met originele maatvoering, en dat klopt niet meer Toch???
daar heb je dan helemaal gelijk in, was ik iets te enthousiast om het goed te doen ten opzichte van die cylinder, de cylinder is ook anders dan solex
Mijne is ook eindelijk klaar. Was weer 22.30u , nu ff lekker op de bank hangen en dan morgen keuren. Die mogen ze helemaal lostrekken, gaan ze niets vinden wat onreglementair is. Alle problemen met t regelement zijn terug te brengen naar de basisschool; begrijpend lezen!!!!!!!
Sommigen hebben de basisschool niet begrepen...
Ik wens alle deelnemers een gezellig weekend en goede race zonder al te veel problemen!!!!!!!!!!!!!!!!!
ja dan zouden ze de cfx cilinder ook moet afkeuren het inlaat gedeelte ziet er qua giet werk aan de inlaat niet standaard uit..maar goed het cnc carter is ook al niet meer standaard...veel solexen zien er ook uit als mountain bikes lelijke cross sturen er op lijkt ook nergens meer op...regel 13 in het reglement met die wielen slaat ook wal nog kant...als je over de kop vliegt moet je toch makkelijk een wieltje kunnen wisselen...verder wens ik iedereen suc6
Drek2e was gisteren opnieuw weer de pechvogel op een cruciaal moment... Op weg naar de 24 uurs Solexrace viel nabij Den Bosch plotseling het blokje volledig stil. Na de gebruikelijke checks op benzine, bougie etc. bleef het bij een enkele slag, maar dat was het dan ook. Dit kon niet anders dan een ontstekingsprobleem zijn. Uiteindelijk is dreke2 door een vriendelijke Boschenaar letterlijk op sleeptouw genomen terug naar Drunen en ben ik noodgedwongen alleen doorgereden naar Heeswijk om in ieder geval daar aan de bekenden wel dreke2's groeten over te brengen. Thuisgekomen en na demontage van vliegwiel was de oorzaak van de pech al snel duidelijk, draadbreuk in het verbindingsstukje vanaf de condensator (zie foto), welke inmiddels weer is gerepareerd.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Het was een gezellig drukte in Heeswijk in een zonovergoten ambiance! Voor de thuisblijvers zijn hier een paar plaatjes die een kleine indruk geven van de zaterdagnamiddag vlak voor en na de start. Er zullen zeker nog meer foto's volgen van andere bezoekers!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Lijkt mij dat internet op het evenement weer niet of nauwelijks mogelijk is gezien de zeer summiere berichtgeving.
Voor het doorgeven van de stand is daarom wat hulp ingeroepen Maar ik stelde gisteren zelf ook vast dat daar in de omgeving van de Stanserhorn het 4G en 3G netwerk zeer zwak is en af en toe niet eens aanwezig.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik denk dat Solex ook niet voor niks stripjes heeft gebruikt....die gaan nooit stuk.
Roelof Ben beetje andere toegedaan, vandaar mijn keuze voor gebogen draadje, blijkt achteraf ook niet echt te werken. Zal eens soepel draadje met klemoogjes gaan proberen. Blijft altijd sh*t als je onderweg ellende hebt. Groet ANdre
Ik denk onder spanning gemonteerd en dan door trilling breekt het af. Het komt altijd ongelegen hè zoiets.
Alfons Zit niet voor niks boogje in om de trillingen op te vangen toch Groet ANdre
Ja, maar hij zit helemaal ernaast waar hij gebroken is. Ik vind dat boogje wel logisch. Alleen zou ik geen massieve draad hebben gekozen, want die breken echt bij trillingen.