Lager spoelenplaat Oto 1700
Cees59
5 hours ago
Beste Solex vrienden,
De aandrijfrol van mijn Solex Oto 1700 (frans blok) is tijdens het rijden "uit elkaar gespat", dus nu ben ik begonnen het blok uit elkaar te halen om de rol te vervangen. Gelijk bij het demonteren van de spoelenplaat loop ik vast. Ik krijg met geen mogelijkheid de plaat van de as getrokken, er zit wel wat speling in (vermoedelijk speling in het lager) maar de plaat komt niet los: kruipolie, wd40, verwarmen met fohn, olie met teflon, maar hij blijft muurvast. De beugels van mijn trekker zelfs krom getrokken. Ik zie vlakbij het lager wat sporen van roest op de as, dus ik vermoed dat roest de boosdoener is.
Ik denk er aan om coca-cola te proberen. Dus het motortje op zijn kant op een bakje gevuld met cola te zetten zodanig dat het aseinde t/m de spoelenplaat in de cola ondergedompeld is. Hopelijk zal de cola tussen de as en het lager kruipen en e.e.a. losweken. In het algemeen is coca-cola volgens mij een probaat middel om roestige verbindingen los te weken.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een ander idee om de tegenstribbelende plaat los te krijgen.
Bvd Cees