Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2020
Posts: 16
W
Werter Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2020
Posts: 16
Beste Forumleden,

Vandaag heb ik mijn Solex 1700 laten keuren en laat graag weten hoe dit is verlopen.

Zoals op de RDW-website beschreven staat moet de snorfiets voldoen aan de oldtimer snorfiets eisen. Enkele onderdelen hieruit zijn werkende verlichting, goede remmen, geen speling op de wielen en balhoofd, voldoende bandprofiel en een maximale snelheid van 25km/u. Voor de gehele lijst kun je contact op nemen met de RWD om zo een specifieke lijst op te vragen die past bij het productiejaar van je Solex.

Bij aankomst op de locatie overhandigde ik het aankoopbewijs ( bericht vanuit marktplaats met hierin de prijs, framenummer en datum). Hierna werd ik meteen gevraagd om 161,40 euro af te rekenen.... (2021), dit een kleine 10 euro hoger dan in 2020. In deze kosten zit de keuring, inschrijving en het kentekenbewijs. Als het laatste binnen is kan ik zelf een blauwe kentekenplaat aanvragen (ongeveer 20 euro)

Ik werd omgeroepen en mocht mijn Solex 1700 laten zien aan de keurmeester. Hij meette de wielbasis op en liep een rondje om de Solex. Hierna vroeg hij waar het framenummer stond. Omdat ik aan het begin documenten heb overgedragen met daarin de specificaties van de Solex en informatie over de productiedatum a.d.h.v. het serienummer, was de keurmester erg snel tevreden en nam deze waardes meteen over. De keurmeester vertrok hierna 15 minuten achter de computer.

Bij terugkomst vroeg de keurmeester of ik de Solex kon starten en aan kon tonen dat de verlichting het deed. Dit was goedgekeurd en mijn keuring zat er op.

Geen rollerbank, geen remafstand meting en geen weging.

Aankomende week ontvang ik via de post het kentekenbewijs en kan ik deze bij een aangewezen producent (zie website RDW) laten maken.

Ik hoop jullie hiermee een beeld te hebben gegeven van de werkwijze en voorbereiding voor en tijdens het keuren. Laat vooral je Solex op kenteken zetten en ga er mee op pad!

Groet

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dank voor het delen. welke RDW lokatie was het ?. heb ongeveer dezelfde ervaring met (her) keuren, maar het schijnt per locatie nogal te verschillen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Mar 2012
Posts: 80
Likes: 1
Zo te lezen hebben ze bij u dan nog meer handelingen gedaan dan bij mij. Ik ben afgelopen november geweest met mijn overgangsmodel. De keurmeester heeft enkel het type geïdentificeerd dmv het framenummer, en het type goedkeurings nummer bekeken. Vervolgens de papieren weer ingeleverd en klaar was Kees.
Nog wel even moeten uitleggen dat de Solex geen motornummer meer had ivm CNC carter. Maar dat gaf verder geen problemen.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik heb twee Solexjes in Groningen laten keuren. Bij mij alleen maar vaststelling identiteit en absoluut geen technische keuring. Het motortje is niet aan geweest. Laat staan de verlichting gecontroleerd.


Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb er in mijn Solex carrière inmiddels ca 30 laten keuren en dat ging bij allemaal op ongeveer dezelfde manier:
nummers controleren, kwartiertje wachten (internet opzoeken-peukenpauze-bakkie pleur), betalen, klaar.

Soms werd de verlichting getest (vanaf de eerste altijd Action lampjes, die zijn betrouwbaarder dan de Solex verlichting)
Soms werd erbij gezegd "tja, wat moet je daar verder aan keuren... veel plezier ermee laugh

Met herkeuren van geel naar blauw heb ik één keer meegemaakt dat de Solex op de rollenbaan moest. Hij haalde (ocharm) 19 km/u.
Een stuk of 3 moesten op de weegschaal, gewoon om een aspect erbij te hebben.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een Solex werd afgekeurd. Dan moet je het wel héél bont maken, of verdachte nummers hebben.

Ik ging altijd naar Elsloo. Het is geen keuring maar een schouwing en dat gaat niet over de technische staat, zo heb ik begrepen.
Toch zorg ik er altijd voor dat de Solex vóór keuren in goede staat is. Als je gaat rijden wil je ook dat hij in orde is.
Andere RDW stations kunnen zomaar de regels anders interpreteren. Over Venlo heb ik al horrorverhalen gehoord....


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2016
Posts: 30
L
Luc Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Dec 2016
Posts: 30
Geweldig. Een dergelijke klantgerichte benadering heb ik in Venlo nog niet meegemaakt.
Toen ik een authentieke Cyrus Cyrusette in Venlo kwam laten keuren was de eerste opmerking van de keurmeester "die goedkeuringsticker heb je zeker op internet gekocht".
Met de laatste Solex werd het achterlichtje afgekeurd omdat toen de keurmeester er met een zaklampje in scheen "er te weinig reflectie was" en de Vin niet duidelijk genoeg te lezen was.
Bij diezelfde Solex werd twee keer het identificatie onderzoek in rekening gebracht, nl bij keuring en herkeuring.
Verder werd voor die Solex kosten in rekening gebracht voor het overschrijven van de Solex uit het "bromfietsregister naar het snorfietsregister".
Mijn klachten werden door de RDW afgewezen. De door mij ingeschakelde Nationale Ombudsman kreeg na veel aandringen en trekken gedaan dat ik een keer identificatiekosten en de overschrijvingskosten uit de registers terug kreeg betaald. Toen ik bij de RDW aangaf dat ik het geld op mijn bankrekening gestort kon worden gestort vroegen ze mij om het op het keuringstation Venlo te komen ophalen. Nadat ik dat weigerde heeft het ruim een maand geduurd voordat ik het geld terug kreeg.
Mijn stellige overtuiging is dat daar een stuk integriteit ontbreekt.

Last edited by Luc; 12/01/21 11:13 AM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.025s Queries: 28 (0.007s) Memory: 0.9690 MB (Peak: 1.1163 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:20:52 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS