Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#138088 22/09/20 09:20 PM
Joined: Jun 2020
Posts: 66
S
Smette Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jun 2020
Posts: 66
Beste Solexliefhebbers,

Mijn 3800 draait ondertussen na veel input van jullie perfect. Start goed. Lekt nergens. Allemaal goed gekomen.

Nu, als ik eens de snelheid meet tijdens een hele rit stel ik vast dat zijn maximale snelheid in 'normale' omstandigheden ergens tussen de 26 en 28 km per uur zit. Dat zou idealiter toch net iets meer mogen / kunnen zijn.

Zijn er 'quick wins' te proberen of te controleren die de snelheid eventueel kunnen positief beïnvloeden?

Betreft een 3800 waar:
- een nieuwe bobijn en condensator werden geïnstalleerd en de timing van de ontsteking perfect werd afgesteld.
- Er loopt duidelijk benzine terug naar het tankje en de motor klinkt mooi.
- Heeft het duidelijk lastiger dan andere Solexen als het wat omhoog gaat maar loopt verder wel lekker.
- De andere evidente dingen zijn het niet ; wielen, banden, remmen slepen niet. Je voelt bij het draaien van het vliegwiel goeie compressie.
- De normale '28' sproeier zit er in, luchtfilters zijn nieuw, filters ook.
- ik merk wel weinig tot geen verschil bij het manipuleren van de 'choke'. Of die nu in het midden staat of helemaal naar rechts. Draait even soepel.

Het is dus zeker niet de bedoeling van het blokje nu weer volledig open te gooien. Wel nagaan of er kleine zaken te doen zijn om hem net iets sneller te doen lopen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
veel solexen die slecht reageren op hun lucht regeling blijken opgekoold te zijn zodat A) en/of de uitlaatpoort iets dicht is B) en/of het pijpje aan de cilinder C) en/of de uitlaatbocht en demper zodat het debiet van het af te voeren heet afval gas niet gehaald wordt .

Nog een optie: er zit nogal verschil in maatvoering van de gaten van de cilinder ( hun plaatsing) de gaten in de pakking tussen cilinder en spruitstukje ( combi inlaat en uitlaat) en de plaatsing van de pijpjes in het plaatje van het spruitstuk
Bij slechte combinaties vallen de gaten niet inelkaar verlengde maar vormen een beetje 1/2 maanvormige gaten ook dan weer wordt het nodige debiet aan gas stroom niet gehaald EN er zijn spruitstukken daar zitten gaten 7,5 mm in voor de M6 boutjes om ze vast te zetten, gebruik je daar gewone M6 boutjes voor dan lijnt het spruitstuk ook niet goed uit ten opzichte van de gaten in de cilinder, daar zijn speciale boutjes M6 voor met een stukje rond 7 mm net onder de kop voor de centrering.
dat de gaten in het spruitstuk ooit groter gemaakt zijn : de boutjes waren vaak slecht in de gaten te steken vanwege ruimte gebrek tussen de bochten van de pijpjes dat gaat met grotere gaten beter

Last edited by Joan; 23/09/20 05:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12

dat de gaten in het spruitstuk ooit groter gemaakt zijn : de boutjes waren vaak slecht in de gaten te steken vanwege ruimte gebrek tussen de bochten van de pijpjes dat gaat met grotere gaten beter
______________________________________________

Daarom vervang ik de boutjes vaak door draadeindjes, dat maakt het plaatsen van de carburateur een stuk makkelijker.

Ik heb de losse flens van een spruitstuk afgehaald (was gescheurd, ding liep voor geen meter meer).
Met deze flens bekijk ik hoe het pakket van cilinder-pakking-spruitstuk past. Zo zie je meteen waar je de pakking bij moet werken, en hoe je het spruitstuk het best positioneert (schuiven zover als de speling tussen de gaten het toelaat).

Dat werkt echt het beste als je draadeindjes monteert. Kan behoorlijk in snelheid schelen, zoals Joan al schreef wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.020s Queries: 22 (0.006s) Memory: 0.9385 MB (Peak: 1.0635 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 23:14:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS