Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136082 14/03/20 09:54 PM
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Ik heb op het forum gelezen dat de zuigerveren met name bij de slotjes in de cilinderpoorten kunnen blijven hangen, en dat dat een tikkend geluid kan veroorzaken. Als dat gebeurt, hoort daar dan een slijtagebeeld bij zoals op de bijgaande foto? Ik bedoel de hoeken rondom de uitlaatpoort.

Attached Images
IMG_5477.jpg (223.13 KB, 228 downloads)

OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat slijtagebeeld kom ik regelmatig tegen.
Nette foto overigens wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt, de uitverende uiteinden van de zuigerveren slijten steeds een stukje van de poort weg, aangezien die uiteinden recht omhoog en omlaag gaan ziet het slijtage patroon er ook zo uit. kan ook bij de spoelpoorten voor komen ook al zijn die wat kleiner. de slijtage is tweezijdig, ook de uiteinden van de zuigerveren gaan eraan, daar zie je dan ook heel afgeschuinde kanten ontstaan .

als de cilinder op zich nog redelijk aan de maat is ( 39,5) wil het helpen er een CFX 39.5 zuiger in te zetten, wel de zuigerveren vervangen door die van solex ( zelf hapjes maken voor de slotjes)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik neem gietijzeren cilinders van 40,00 of laat ze uitboren / honen op deze maat, en zet er een JRT zuiger in.
Nadeel is dat deze niet volledig tot bovenin komt, maar trekkracht en snelheid zijn voor mijn Solexen helemaal prima zo. Slotjes voor de zuigerveren voorkomen dergelijke beschadigingen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
De bovenste zuigerveer heeft inderdaad afgesleten hoekjes. Helaas heb ik bij demonteren niet opgelet of de opening in deze zuigerveer op de plek van de uitlaatpoort zat, maar dat zal dan wel.

Maar kan dit (los van slijtage en lekkage) ook echt een hinderlijk tikkend geluid hebben veroorzaakt? Er zit inmiddels een gereviseerd setje op en het tikken is weg maar ik vraag me nog steeds af wat het heeft veroorzaakt.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Marc31
De bovenste zuigerveer heeft inderdaad afgesleten hoekjes. Helaas heb ik bij demonteren niet opgelet of de opening in deze zuigerveer op de plek van de uitlaatpoort zat, maar dat zal dan wel.

Maar kan dit (los van slijtage en lekkage) ook echt een hinderlijk tikkend geluid hebben veroorzaakt? Er zit inmiddels een gereviseerd setje op en het tikken is weg maar ik vraag me nog steeds af wat het heeft veroorzaakt.


Het maakt niet uit hoe je de zuigerveren er op zet, zonder zuigerveer slotjes in de zuiger tollen de zuigerveren net zolang rond tot de uiteinden bij de uitlaatpoort zijn aan beland, vandaar het vierkantje.

Mooiste is de cilinder te laten boren en honen en dan een overmaat zuiger met zuigerveer slotjes


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Is er een handleiding hoe je zelf slotjes in de zuiger kunt maken en ook de zuigerveren daarvoor aan te passen? Evt. met foto's

Last edited by ovee; 15/03/20 05:08 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Is er een handleiding hoe je zelf slotjes in de zuiger kunt maken en ook de zuigerveren daarvoor aan te passen? Evt. met foto's
Ja, met een dremel freesje een 1/2 maantje in de bovenkant van de zuigerveergroef maken op de plaats waar je je slotje wil hebben. dan daar met een boortje 1.8 mm een gat in de zuiger boren, vanwege dat 1/2 maantje komt het gat , bij goed boren, dus half in de groef en half in de bovenkant. dan op boren met boortje 1.9 mm. ( het gat mag binnen in de zuiger uitkomen dan van messing las staafje diameter 2 mm een stuk van ca 1 cm afknippen en aanpunten dat puntje 1.8 mm is, met klein hamertje ( ca 50 gram) pennetje in zuiger tikken, zuiger liefst voorgewarmd zodat hij al iets uitzet en pennetje er makkelijker ingaat . pennetje van te voren invetten. Na intikken draadstukje tot aan de zuiger wegvijlen ( sleutelvijltje of stiftvijltje). zuiger veer bij de uiteinde met rond stiftvijltje een kwart rondje wegvijlen ( elke uiteinde bij elkaar resulteerd dan in een 1/2 rondje, afmetingen mag iets groter zijn dan pennetje in zuiger dat komt niet zo nauw. de hapje komen ALTIJD aan de bovenkant van de zuigerveer want de onderkant heb je nodig voor de gasafdichting ( dat is bij elke veer altijd DE plek waar hij gasdicht moet zijn )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
Is er een handleiding hoe je zelf slotjes in de zuiger kunt maken en ook de zuigerveren daarvoor aan te passen? Evt. met foto's
Ja, met een dremel freesje een 1/2 maantje in de bovenkant van de zuigerveergroef maken op de plaats waar je je slotje wil hebben. dan daar met een boortje 1.8 mm een gat in de zuiger boren, vanwege dat 1/2 maantje komt het gat , bij goed boren, dus half in de groef en half in de bovenkant. dan op boren met boortje 1.9 mm. ( het gat mag binnen in de zuiger uitkomen dan van messing las staafje diameter 2 mm een stuk van ca 1 cm afknippen en aanpunten dat puntje 1.8 mm is, met klein hamertje ( ca 50 gram) pennetje in zuiger tikken, zuiger liefst voorgewarmd zodat hij al iets uitzet en pennetje er makkelijker ingaat . pennetje van te voren invetten. Na intikken draadstukje tot aan de zuiger wegvijlen ( sleutelvijltje of stiftvijltje). zuiger veer bij de uiteinde met rond stiftvijltje een kwart rondje wegvijlen ( elke uiteinde bij elkaar resulteerd dan in een 1/2 rondje, afmetingen mag iets groter zijn dan pennetje in zuiger dat komt niet zo nauw. de hapje komen ALTIJD aan de bovenkant van de zuigerveer want de onderkant heb je nodig voor de gasafdichting ( dat is bij elke veer altijd DE plek waar hij gasdicht moet zijn )


Bedankt Joan. Is nog wel preciesiewerk


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
van de firma GOL zijn er ook zuigers voor Solex die al standaard slotjes hebben. En inderdaad een originele solex zuiger aanpassen is nogal wat werk ( en dat meestal 3 keer voor het type 3800 zuiger met nogal smalle zuigerveer groeven, deed liever de oude OTO zuigers met maar twee > bredere< veren) )

Last edited by Joan; 15/03/20 09:57 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 37 (0.009s) Memory: 1.0099 MB (Peak: 1.1946 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 16:11:38 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS