Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136006 26/02/20 12:16 AM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Er is al veel over geschreven. Maar ik krijg mijn tankje niet dicht gesoldeerd. Ik heb het tankje losgehaald, deukjes uitgedrukt, bevestigingsbeugeltjes vast (hard) gesoldeerd en de binnenkant vertind. Maar het lekdicht solderen wil maar niet lukken. Ik maak eerst de randen vetvrij en schoon. Daarna vertin ik de randen, smeer ze in met S-65 en druk de helfden in elkaar. De tank helften passen mooi in elkaar. Daarna verwarm ik de rand in de hoop dat het tin de rand dichtvloeit. Maar helaas blijft de tank lekken. Ook het daarna met een kleine puntbrander de rand verwarmen en tin (met harskern) dicht solderen lukt niet. De randen klemmen zo goed op elkaar dat er geen tin tussenvloeid. Heeft iemand nog tips?


Groet, Koos
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de randen echt goed vertind zijn hoef je geen S65 meer te gebruiken maar alleen tin met harskern, is mijn ervaring.
Ook oppassen dat er niet teveel verhit wordt, dan kan het tin op de randen weer verbranden/oxideren en dan hecht de tin met harskern ook niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik heb mijn tankje mooi dicht gesoldeerd en opnieuw gespoten. Op de werkbank getest op dichtheid. Alles oke. Tankje gemonteerd op de Solex en aangesloten op de brenzinepomp. Alles prima lekvrij en een mooi draaiend motortje. Totdat na 2 dagen er weer een paar druppels benzine onder de Solex liggen. Is het tankje gaan lekken bij de onderste beugel. Deze sloot al niet helemaal mooi aan op het carter zodat er bij het vastzetten van de bout wat spanning op het beugeltje kwam te staan. Niet goed dus. Uithuilen en overnieuw beginnen. Weer een wijze les geleerd.

Attached Images
tank.JPG (113.26 KB, 165 downloads)

Groet, Koos
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ahh, niet leuk. Maarja, dan maar weer verder ermee.
Altijd lastig zoiets. Wel jammer want hij blinkt wel. cry


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik ben verhuurder en ik zet meteen een nieuwe kunststof tank
(Sorry sorry, ik weet het, originaliteitsvandalisme).

Zou je voor het solderen de binnenkant al op het carterdeksel kunnen schroeven? Dan is er geen spanning achteraf.... wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Of komt het door de korte benzineleiding. Want dan gaan we ook wat wringen op het erop te krijgen.
Zelf heb ik er een slangetje ertussen, in de leiding. Ook makkelijker om effe je tank eraf te halen. En geen spanning.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik ben verhuurder en ik zet meteen een nieuwe kunststof tank
(Sorry sorry, ik weet het, originaliteitsvandalisme).

Zou je voor het solderen de binnenkant al op het carterdeksel kunnen schroeven? Dan is er geen spanning achteraf.... wink
ik (hard)soldeer de ophangpunten altijd met de achterwand ( met zowel de hele tank alsook alleen de achterkant ) gemonteerd op een los zijdeksel, liefst het oude dikke OTO type om zo de posities van de oortjes in gareel te houden tijdens het solderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik snap dat je als verhuurder geen gesodemieter wilt hebben met lekkende tankjes. In jouw geval had ik hetzelfde gedaan. Maar voor mij zit de uitdaging om het Koffertje weer zo authentiek mogelijk op te bouwen. En ik moet zeggen dat het mij aardig lukt.


Groet, Koos
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Originally Posted by Joan
ik (hard)soldeer de ophangpunten altijd met de achterwand ( met zowel de hele tank alsook alleen de achterkant ) gemonteerd op een los zijdeksel, liefst het oude dikke OTO type om zo de posities van de oortjes in gareel te houden tijdens het solderen


Dat is een goede tip. Ik heb geen los dekseltje liggen maar voor een volgende keer ga ik ook deze methode toepassen.


Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Koosolex
Ik snap dat je als verhuurder geen gesodemieter wilt hebben met lekkende tankjes. In jouw geval had ik hetzelfde gedaan. Maar voor mij zit de uitdaging om het Koffertje weer zo authentiek mogelijk op te bouwen. En ik moet zeggen dat het mij aardig lukt.


Groot gelijk en respect, ooit ga ik me daar op mijn oude(re) dag ook aan begeven. Lekke OTO tankjes zat wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 104 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.035s Queries: 38 (0.010s) Memory: 1.0086 MB (Peak: 1.1914 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 15:52:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS