Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Ik sloot mijn laatste post af met “ ik moet stoppen met zeuren en gewoon rijden”, nou dat heb ik geweten. Een heel nieuw probleem treedt op met de 3800 (motortje Van der Heem 1967): zet ik de verlichting aan, dan begint de motor te stotteren en sputteren, kortom de ontsteking valt uit. Niet helemaal onbekend fenomeen zag ik op dit forum, dus ik heb de aangeraden dingen gedaan:

Ik heb het vliegwiel verwisseld met een ander exemplaar: geen enkel verschil. Had ik ook niet verwacht, want die magneten kunnen niet ineens slecht worden lijkt me.
Ik heb de ontstekingsspoel verwisseld: maakt ook geen verschil.
De condensator werkt volgens mij goed: tussen de contactpunten zie ik nooit een vonk.
De contactpunten zelf zien er goed uit en openen op het juiste moment.
De verlichting zelf brandt goed. Alle bedrading ziet er goed uit. Het loskoppelen van het achterlichtdraadje maakt geen verschil.

Wat kan ik nog doen?


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Inderdaad vaak gehoorde storing. Je zit dan net op de grens van presteren voor de ontsteking, best vervelend.

Je kunt nog enkele dingen doen:
1) bougiekabel heeft misschien teveel weerstand. Vernieuwen of uiteinde stukje afknippen en schroefoogje opnieuw erin draaien. Uiteraard alleen mogelijk als je kabel lang genoeg is.
2) bougie goed schoonmaken. Desnoods de electrode-afstand iets verkleinen (van 0,45 naar 0,35).

En optie 3: koop een fietslampenset en laat het originele licht uit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ontstekingstijdstip te laat,

Peter

Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Originally Posted by John Meisters
Inderdaad vaak gehoorde storing. Je zit dan net op de grens van presteren voor de ontsteking, best vervelend.

Je kunt nog enkele dingen doen:
1) bougiekabel heeft misschien teveel weerstand. Vernieuwen of uiteinde stukje afknippen en schroefoogje opnieuw erin draaien. Uiteraard alleen mogelijk als je kabel lang genoeg is.
2) bougie goed schoonmaken. Desnoods de electrode-afstand iets verkleinen (van 0,45 naar 0,35).

En optie 3: koop een fietslampenset en laat het originele licht uit wink


Bedankt, dat was het dus, ongeveer het enige wat ik bij de revisie had laten zitten: het koperen schroefje aan de bougiekabel. Maar dan die aan de spoelzijde van de kabel. Hij loopt alweer als een tierelier!


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
snap je ook meteen waarom ik steeds stel dat je een bougie gebruikt waar geen "R" ( van resistor=weerstand) in de code zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Marc31 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Elk beetje weerstand is teveel ja, dat is me inmiddels wel duidelijk.


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 163 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.029s Queries: 29 (0.010s) Memory: 0.9657 MB (Peak: 1.1134 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 03:04:50 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS