Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Ik had ongeveer 1-2 weken geleden de volgende dingen gedaan:

Luchtfilter gaten opgeboord naar 8mm
Remlucht sproeier vervangen voor 'origineel'
Overgestapt naar aspen
Uitlaat weer origineel gedaan (omdat de uitlaat pijp netjes naar rechts steekt ipv richting het spatbord)

Heb daarna een week perfect gereden, hij liep echt lekker, en de remlucht hendel stond vaak op de 1 uur positie.

Sinds een paar dagen, merk ik dat hij veel meer aan het viertakten is, en ik moet de remlucht hendel helemaal naar rechts zetten. Heb m'n sproeiers 28 en 29 geprobeerd, en ook beiden ultrasoon gereinigd en uitgespoten, maar die zijn vlekkeloos.

Het lijkt alsof hij altijd te rijk loopt, als ik ga spelen met de remlucht hendel kom ik alleen op de conclusie dat hij het beste loopt als ie helemaal naar rechts staat, maar alsnog zit er weinig kracht in.

Tijdens het rijden wilt hij soms wel is 1 of 2 seconden opeens perfect lopen. En daarna weer belabberd.

Als ik 1-2 seconden het gas los laat, en daarna weer gas geeft, lijkt hij wel lekker te lopen voor enkele seconden. Misschien omdat de overtollige brandstof van de bougie afkomt.

Bougie moet ik nog inspecteren, ik wacht nu even tot ie is afgekoeld. Maar ik weet echt even niet waar het aan kan liggen... Als hij eerst perfect loopt met sproeier 28 en 29, en nu totaal niet meer...

Ik wil nu de volgende dingen proberen:

- Bougie inspecteren/vervangen, misschien elektrode afstand van 0.5 naar 0.4?
- Luchtfilter inspecteren
- Remlucht sproeier gat vergroten

Ik kan dit gedrag lastig verklaren... Maar advies is welkom!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
is de decompressie klep gaan lekken ? Lijkt of er ergens iets mis is met de compressie in de cilinder dat heb je echt nodig om het mengsel goed te laten ploffen, bij slechte compressie brand het maar wat in plaats van te ploffen. dat hij bij gas dicht en weer open even goed loopt komt omdat hij dan moet trekken/werken en dan ploft het wat makkelijker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Ik zal de kop er afhalen en kijken of hij goed zit, bedankt alvast!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik had er recentelijk een paar ( toeval bestaat niet) daar hadden ze het stuur iet hoger gezet, gelijk de stang naar de hevel te kort ( 3800's) en dus de klep iets aangeduwd. voor een OTO met bediening via de gasklep komt dat meestal niet voor maar het kan dat de instelling iets verlopen is en dan kan de klep ook onder spanning staan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Nou heb dus eindelijk wat tijd gehad voor de solex... Heb de kop eraf gehaald, alles ontkoold, ontvet, en toen met een beetje polijst pasta de klep gedraaid tegen de zetel, ik kon duidelijk een hele glimmende ring zien ontstaan op de klep, en de zetel, en heb toen alles weer ontvet, en in elkaar gezet.

Ik zag toen gelijk een interessante observatie. Bij de 4800 zit op het stuur een plastic hendeltje die je met je duim indrukt. Ik zag dus, dat tijdens het loslaten, de klep soms een heeeel klein beetje open blijft staan, misschien 0.5mm. Toen ik handmatig de hendel helemaal terugduwde, zag ik de klep nog een heel klein beetje omhoog gaan, en op die positie was hij gesloten.

Mijn observatie is dus, dat door de wrijving in de mechaniek (kabel, hefboom, klep en veer etc...) de decompressieklep een klein beetje open is gaan staan. Ik ga dus proberen om ervoor te zorgen dat ik de hendel helemaal terug duw, en misschien kan ik met een beetje lithium vet alles een beetje smeren.

Alvast bedankt Joan voor het advies om naar de decompressieklep te kijken, had ik zelf nooit aan gedacht. Ik dacht dat het een carburateur/sproeier probleem was... Morgen even een volledige test als ik naar werk ga rijden!

Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
kijk ook of je kering niet lekt bij de aan drijf rol origineel 4800 lekt bijna altijd al dan heb je ook totaal geen vermogen

Joined: May 2019
Posts: 64
N
NickL Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: May 2019
Posts: 64
Deze lijkt in ieder geval niet heel erg te lekken, heb vanochtend een stukje gereden, en hij rijdt als een zonnetje... Remlucht hendel op de 12 uur positie, en hij loopt zo rond de 30, perfect dus wink

Ik moest wel de decompressie hendel handmatig terug duwen na het starten, ik kon merken dat hij anders gewoon een stukje open blijft staan, dit verklaard dus mijn verschrikkelijke brandstof consumptie van de laatste weken.

Heb gisteren ook nog de bouten van m'n brandstofpomp vervangen met een bout die 5mm langer is, omdat het schroefdraad bij sommige gestript was, en hij zit nu lekker stevig vast, dus dat is ook weer opgelost.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 104 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 31 (0.007s) Memory: 0.9762 MB (Peak: 1.1325 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 15:20:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS