Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Feb 2018
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Feb 2018
Posts: 13
Hallo Solexvrienden,

Kort verhaal vooraf: 2 maand geleden kunststof benzinetank laten plaatsen, maar deze bleek iets te lekken bij aansluiting metalen brandstofleiding. Toch een toch gemaakt, motortje pruttelde lekker. Kwam zonder benzine te zitten en terug gelopen naar huis.

Vandaag een wit brandstoffilter geplaats, want deze ontbrak (vandaar lekkage). Voldoende benzine in de tank en geen lekkage. Hoera!
Maar het probleem is dat hij niet meer start. Als ik wat benzine via het luchtfilter inspuit, dan loopt hij een paar slagen op deze benzine.

Ik heb de beide metalen benzineleidingen doorgeblazen, deze zijn open. Ook geblazen via de benzineleiding naar de tank, dit is ook open, dus de brandstoffilter blokkeert niet. Bougie schoon gemaakt en deze getest, hij vonkt goed.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Het vreemde is dat ik hem werkend heb weggezet.
Alvast bedankt.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Sproeier schoonmaken ??
Achterop de carburateur zit een messing zeskantje, sleutel 9, deze losdraaien, doorblazen met b.v. een fietspomp en terugplaatsen, niet te vast aandraaien , Vast-is-Vast.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2018
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Feb 2018
Posts: 13
Dank je. Ook geprobeerd, maar dit is het helaas niet. frown

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je zou idd de sproeier verwachten, als alle leidingen open zijn en benzine retour stroomt.

Dan maar bij het begin beginnen:
Bougie eruit na mislukte startpoging en bekijken:
Nat of droog?

Nat = ontstekingsprobleem
Droog = brandstofprobleem

Daarna kijken we verder.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en als je op de overloop lucht in de tank blaast met alles gemonteerd, alleen om te kunnen blazen de overloopslang los trekken van de carburateur zie je dan kans zo hard te blazen dat er benzine uit de zijkant van de carburateur komt ?

zo ja kun je ook nog de "duimtruuk" proberen. luchtfilter demonteren en dan tijdens aanstarten steeds even de duim ( of als je heel grote vingers hebt een andere vinger) op de carburateur gat te leggen. Wel een beetje acrobatisch , leuk voor de buren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Nov 2017
Posts: 19
Bekend probleem heb ik ook wel eens gehad, Dan zuigt hij lucht/damp ipv brandstof.
Haal de benzine leiding los van de carberateur, Nu moet je de benzine aanzuigen. Als er eenmaal brandstof uit de leiding komt doe met de hand een paar slagen met het vliegwiel tot het voldoende er uit loopt. Plaats de leiding weer terug in de carberateur en dan zou hij moeten werken!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Uitje_bol
Bekend probleem heb ik ook wel eens gehad, Dan zuigt hij lucht/damp ipv brandstof.
Haal de benzine leiding los van de carberateur, Nu moet je de benzine aanzuigen. Als er eenmaal brandstof uit de leiding komt doe met de hand een paar slagen met het vliegwiel tot het voldoende er uit loopt. Plaats de leiding weer terug in de carberateur en dan zou hij moeten werken!


Succes...... aan de Solex leiding kun je zuigen tot je stoned bent, daar komt nooit benzine uit. (Ik zie dat je de stalen leiding bedoelt, ik begreep het retourslangetje). Misschien in de war met een ander merk of type?


Haal dan liever de retourslang los bij de carb. en blaas daarin (gaatje van tankdop dichthouden). Heeft hetzelfde effect. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2018
Posts: 13
K
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Feb 2018
Posts: 13
Zo, vandaag weer bezig geweest met de solex. Ik had toch de sproeier maar even een paar dagen in de WD40 laten liggen...baat het niet, schaadt het niet. En wat denken jullie...…

Nadat ik wat benzine in de carburateur had gespoten met een spuitje, startte hij na de eerste push. De eerste paar honderd meter liep ie wat ruig, maar daarna als een zonnetje. Gelijk even een paar kilometer doorgereden. Maar...

Toen ik hem daarna weer wou starten, zowel gewoon als met de spuit, sloeg hij niet meer aan. Ook niet na even flink doorfietsen.

Zal er vervuiling ofzo in de metalen brandstofleidingen of carburateur kunnen zitten?

Groet,

Erik

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by John Meisters


Misschien moet ik hier eens een tegeltje van laten maken, want dit schrijf ik zooooo vaak, ook bij jou al gedaan. Als je Solex niet meer start dan moet je altijd:


bij het begin beginnen:
Bougie eruit na mislukte startpoging en bekijken:
Nat of droog?

Nat = ontstekingsprobleem
Droog = brandstofprobleem

Daarna kijken we verder.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 81 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 35 (0.009s) Memory: 0.9980 MB (Peak: 1.1686 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 07:53:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS