Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#132050 23/02/19 04:49 PM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
NEEEEEEEE, de draad van de ...(hoe noemt dat ding eigenlijk :)) is overgedraaid .... zie foto. wat nu ?? Nieuwe krukas ? nieuwe draad trekken ? Wie heeft hier goed raad?

Attached Images
DSC_0604 (Small) (Mobile).JPG (228.87 KB, 283 downloads)

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Sambaman #132051 23/02/19 05:28 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Draad van het big-end frown
Of van de moer?
Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad.
Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen.
Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
de draad is van de big-end. frown Nou ik weet weet wat te doen


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Draad van het big-end frown
Of van de moer?
Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad. ia andere draad lijkt wel heel erg op M10 x 1 meet fietsdraad maar eens na, 9 mm en een beetje dan helpt overtappen inderdaad omdat die draad ondermaats is ten opzichte van M10, maar vind maar eens een snijplaat , je kunt wel proberen er een moer op te wurgen maar dat werkt maar 1 keer
Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen.
Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes


alternatief is een boormal te maken zodat je netjes in het midden een gat van 4,2 mm boort en dan M5 in de big end ( eerst inkorten) tappen en geheel vast zetten met een M5 bout met verzonken kop en een carrosserie ring

Last edited by Joan; 23/02/19 08:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #132056 24/02/19 08:37 AM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank voor het advies Ik ga eerst proberen een nieuwe draad erop te trekken en hem zo vast te krijgen Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de tap. En daarna voor Joan zijn oplossing smile

Ik vraag me af ... Ik heb dat precies nogal vaak voor in het leven dat ik bouten over draai. Doen jullie dat met momentsleutels of op een bepaald gevoel ? Wanneer is vast vast eigenlijk? Zodat hij niet gaat lekken natuurlijk. Is dat metaalmoeheid of te veel kracht ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Sambaman #132062 24/02/19 10:34 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Te veel kracht. Je bent te sterk. laugh
Die moer zet ik met 40Nm vast. (35 geloof ik voorgeschreven)
Dat bereik je zo hoor die 40.
Je draad is er echt wel geweest hoor.
Tip van Joan opvolgen, voor dat je het erger maakt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Dank je Alfons, maar kan ik niet een maat kleiner erop zetten door een nieuwe draad erop te trekken en dan een kleinere moer erop te zetten ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Sambaman #132064 24/02/19 11:11 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51


solexliefhebbers.nl
Antoine #132066 24/02/19 03:30 PM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
vooral dat laatste stukje "NES CAN FIX IT ALL" eek ..... kom kom kom


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Sambaman #132068 24/02/19 05:03 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik denk dat ze gelijk hebben of de tool moet misbruikt zijn. Vroeger deed ik hetzelfde met een zaag en of vijl en dat werkte ook altijd.


solexliefhebbers.nl
Antoine #132070 24/02/19 06:40 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ik zou er een andere krukas in zetten
ben je zo klaar en is het zeker goed

marijn. #132071 24/02/19 07:02 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat is de beste optie Marijn, in mijn ogen.


solexliefhebbers.nl
Joan #132080 25/02/19 12:30 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Draad van het big-end frown
Of van de moer?
Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad. ia andere draad lijkt wel heel erg op M10 x 1 meet fietsdraad maar eens na, 9 mm en een beetje dan helpt overtappen inderdaad omdat die draad ondermaats is ten opzichte van M10, maar vind maar eens een snijplaat https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn , je kunt wel proberen er een moer op te wurgen maar dat werkt maar 1 keer
Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen.
Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes


alternatief is een boormal te maken zodat je netjes in het midden een gat van 4,2 mm boort en dan M5 in de big end ( eerst inkorten) tappen en geheel vast zetten met een M5 bout met verzonken kop en een carrosserie ring

De bijbehorende tap hebben ze ook https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn .
Dit bij elkaar opgeteld , tap en snijplaat, is wel een aardige investering voor eenmalig gebruik.
Het bovenstaande, boren en tappen van M5 is de goedkoopste oplossing maar je moet wel nauwkeurig kunnen werken en het juiste gereedschap hebben.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #132082 25/02/19 09:26 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Draad van het big-end frown
Of van de moer?
Draad is M10x1, vrij gangbaar dus, fietswielen asdraad. ia andere draad lijkt wel heel erg op M10 x 1 meet fietsdraad maar eens na, 9 mm en een beetje dan helpt overtappen inderdaad omdat die draad ondermaats is ten opzichte van M10, maar vind maar eens een snijplaat https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn nee M10x1 is makkelijk te vinden het gaat juist om die ondermaatse fietsmaat om daarmee een wielasmoer te kunnen gebruiken , je kunt wel proberen er een moer op te wurgen maar dat werkt maar 1 keer
Misschien helpt een keer overtappen, of een nieuwe moer, die is wel te krijgen.
Voorzichtig vastzetten daarna en borgen met loctite en borgplaatje. Succes


alternatief is een boormal te maken zodat je netjes in het midden een gat van 4,2 mm boort en dan M5 in de big end ( eerst inkorten) tappen en geheel vast zetten met een M5 bout met verzonken kop en een carrosserie ring

De bijbehorende tap hebben ze ook https://www.hbm-machines.com/produc...nijplaten/volkel-snijplaat-metrisch-fijn .
Dit bij elkaar opgeteld , tap en snijplaat, is wel een aardige investering voor eenmalig gebruik.
Het bovenstaande, boren en tappen van M5 is de goedkoopste oplossing maar je moet wel nauwkeurig kunnen werken en het juiste gereedschap hebben.

Last edited by Joan; 25/02/19 09:29 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Sambaman #132099 25/02/19 07:13 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dat kan ook, maar dan de krukas eruit halen, op de draaibank op maat afdraaien en een M7 denk ik erop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Sambaman #132108 25/02/19 09:41 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Sambaman
Dank voor het advies Ik ga eerst proberen een nieuwe draad erop te trekken en hem zo vast te krijgen Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de tap. En daarna voor Joan zijn oplossing smile

Ik vraag me af ... Ik heb dat precies nogal vaak voor in het leven dat ik bouten over draai. Doen jullie dat met momentsleutels of op een bepaald gevoel ? Wanneer is vast vast eigenlijk? Zodat hij niet gaat lekken natuurlijk. Is dat metaalmoeheid of te veel kracht ?


Je hebt korte sleuteltjes, die helpen enorm.
Vaak kom je daarmee ook nog beter bij de moertjes of boutjes. Ik heb deze hele handige zelfgemaakt, en als ome Henk komt is dat de enige sleutel 9 die in de kist ligt wink

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Als je jezelf niet vertrouwd kies dan voor een moment sleutel.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alfons_Amuse
Ja dat kan ook, maar dan de krukas eruit halen, op de draaibank op maat afdraaien en een M7 denk ik erop.


Moet je een aardige draaibank hebben volgens mij wil je het excentriek centrisch kunnen krijgen. Ik zie het nog maar niet zo 1 2 3 gebeuren. Met een doorlaat van 30 mm waarmee je vaak al een heel behoorlijke draaibank hebt.


Salut!
Mark
Antoine #132132 26/02/19 07:47 PM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Ant_one
Als je jezelf niet vertrouwd kies dan voor een moment sleutel.


Nou ik vertrouw me wel voor 100% smile maar die teveel aan kracht tja eens gebroken kan ik niet terug smile ... Dat gaat dan van ...ok vast ... hmm neen toch nog een beetje .... hmm nee nog een tikje verder .... KNAK ??? nou moe

Bougie heb ik al geleerd dat ik die vast draai en dan eraf blijf ===> Ooit een post van Joan gelezen waar hij aangeeft dat die rand heel snel vervormd en dan de cylinder lek is.

Nou ja ... ik heb weer wat te doen. Ik ga me toch een helpende hand zoeken hier ergens in de buurt vrees ik. Ik heb wat schrik om een draad erin te tappen omdat daar reeds een gleuf in is en het dan mss wat zwak gaat worden. Dus toch eerst even proberen met draad hertrekken en dan een nieuwe moer erop proberen vast te krijgen.

Ik kan het nog altijd lassen mad


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
heb ik al liggen die halve 9 eek

Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Sambaman
Dank voor het advies Ik ga eerst proberen een nieuwe draad erop te trekken en hem zo vast te krijgen Mocht dat niet lukken dan ga ik voor de tap. En daarna voor Joan zijn oplossing smile

Ik vraag me af ... Ik heb dat precies nogal vaak voor in het leven dat ik bouten over draai. Doen jullie dat met momentsleutels of op een bepaald gevoel ? Wanneer is vast vast eigenlijk? Zodat hij niet gaat lekken natuurlijk. Is dat metaalmoeheid of te veel kracht ?


Je hebt korte sleuteltjes, die helpen enorm.
Vaak kom je daarmee ook nog beter bij de moertjes of boutjes. Ik heb deze hele handige zelfgemaakt, en als ome Henk komt is dat de enige sleutel 9 die in de kist ligt wink

[Linked Image]


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Sambaman #132169 01/03/19 11:03 AM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Oh OH OH Men zegt dat het nooit went
als je samen met een "hoarder" bent.

Je mag het niet zeggen! Dat is stout.
Maar waar je soms meer van je spullen
dan van je vrouw ...

Maar wat ben ik dan hartstikke blij als ik ergens in een doos
Dat ding vindt waarvan ik vroeger voor bijhouden koos.

Ja een mens wordt er lyrisch van eek

Ik heb me een originele moer gevonden met de juiste draad en de defecte draad netjes hersneden. En ja hoor het past en gaat vast. Sterker nog ik heb zelfs een originele borgring voor die moer smile
We kunnen weer verder.

Maar doe ik er nu locktite op ? En zo ja dewelke ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Sambaman #132170 01/03/19 02:59 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Mooi! Ik heb er nooit Loctite op gedaan, zeker niet als je het borgplaatje monteert.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hangt van de loctite af. "Nut seal" zet de boel niet echt muurvast maar vult het draad lekker, zeker nu er al aan gesneden is. Dat kan passingroest ( roesten door tegen elkaar rammelen van metalen delen) voorkomen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Sambaman #132175 02/03/19 10:19 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat het gelukt is, had ik niet verwacht. Draad ziet er echt op uit.
Mooi dat je weer verder kunt rijden. Plezier.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Alfons_Amuse
Dat het gelukt is, had ik niet verwacht. Draad ziet er echt op uit.
Mooi dat je weer verder kunt rijden. Plezier.


Nou rijden .... nog net even niet wink Maar het komt goed.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joan #132177 02/03/19 10:29 AM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
hangt van de loctite af. "Nut seal" zet de boel niet echt muurvast maar vult het draad lekker, zeker nu er al aan gesneden is. Dat kan passingroest ( roesten door tegen elkaar rammelen van metalen delen) voorkomen


Ik ga toch zowel de borgring als de loctite erop zetten.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 6 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 69 (0.016s) Memory: 1.1701 MB (Peak: 1.4966 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:10:48 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS