Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140796 18/07/21 08:48 PM
Joined: Jul 2021
Posts: 4
J
Jordy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jul 2021
Posts: 4
Goedenavond,

Ik had een vraag over een Solex oto overgangstype
Soms als ik rij begint hij een soort ratel geluid te maken als ik dan de motorlichter ietsjes opm hoog doe dan is het geratel voorbij. Ik heb 1 ophangveer onder het neusje zitten en hij veert genoeg. Weet iemand wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De veren zijn niet bedoelt om te veren maar om de motor tegen het wiel te trekken, er dienen 2 veren gemonteerd te zitten aan beide kanten 1 veer.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
"ratelen" :er kan een lager kapot zijn maar er kan ook een onderdeel los zitten zelfs de motorlifter kan dat zijn. zeker als je een motorlifter hebt die je in moet drukken om hem uit zijn vanghaak los te maken, die kunnen enorm rammelen, als je die vast houdt rem je de rammel . Verder te weinig info over je solex om er meer zinnigs over te kunnen zeggen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 4
J
Jordy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jul 2021
Posts: 4
Klopt joan ik heb een motorlifter die je in moet drukken, kan het ook zijn dat de krukas speling heeft in het Carter? Wat voor info zou je verder willen weten?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Kan dat het krukaslager speling heeft in het carter maar meestal loopt hij meteen heel beroerd, lagers van de rol meer waarschijnlijk want door de motor te liften haal je de (wiel)druk van de rol af en daarmee ook van de lagers . zit er nog een OTO blok ( vd heem) op of is er een 3800 ( made in france) gemonteerd . Bij OTO blokken heb je meerder typen rol lagers. de meesten twee kogel lagers in het gedeelte NAAST de rol, de rol zweeft vrij boven de krukas. dan het type met 1 naaldlager IN de rol en een kogel lager naast de rol de rol zweeft dan niet maar is zelf ondersteund ( hebben een grote achtkantige moer aan de krukascarterkant om de rol op de roldrager te monteren) en zo een zelfde constructie maar dan met een bronzen glijlager in plaats van een naaldlager en ook weer een kogel lager naast de rol ( om de zijdelingse speling op te vangen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 4
J
Jordy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jul 2021
Posts: 4
Dat is het ook de Solex trekt goed loopt hard en rustig totdat het geratel soms komt, het blokje is een oto blok van de heem ik heb er een nieuwe rol opzitten sinds 2 jaar. En klopt dat er officieel 2 veren onder moeten zitten maar dan zit hij te strak op de band en maakt hij meer geratel. Lager in het blok zelf zijn sinds 4 jaar vervangen

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Moer van de rol losgelopen misschien? Er zijn andere methodes om de veren aan te passen betreffende de lengte dan 1 te verwijderen. Ik zal het probleem bij de rol gaan zoeken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2021
Posts: 4
J
Jordy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jul 2021
Posts: 4
Ik zal hem zo snel mogelijk eens uit elkaar halen en de rol checken, en kijken of ik de Krukas niet op en neer kan bewegen in het lager

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Tja...
Ik heb ook een ex-verhuur fiets en die rammelde zo hard dat ik geen bel nodig had.
Natuurlijk bang dat er vanalles mis was.

Middagje vrij genomen om alles eens goed te demonteren maar, toen ik de lichtkap eraf haalde viel hij bijna uit m'n handen. Er zit een koplampglas in van lood met bakstenen of iets dergelijks. Veel te zwaar waardoor hij op het spatbord klapperde bij elke stoeptegel en alles meerammelde. Kunststof reflector erin en alles gaat weer soepel. Soms valt het mee.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
laatst nog eentje klopte de ophanging van het luchtfilter niet, die lag maar net aan op de twee voorste kopbouten en achteraan op de carburateur ( rubber ring daar aanwezig) na verloop van tijd zag je wat typische "blubber" bij de kopbouten ( mengeling van olie water en slijtage poeder van aluminium. Bleek de voorspanning van montage net niet genoeg om te voorkomen dat bij bepaalde motortrillingen het filter ging dansen. Stukjes rubber slang over de pootjes die in de steuntjes van de luchtfilterbodem zitten gestoken als extra steun ( andere optie filter ophangbeugel verbuigen of carrosserie ringen onder de voorste kopbouten) resultaat ook geen gerammel meer ( zal het in dit geval wel niet zijn want de originele beschrijving zegt dat het gerammel stopt als je de motorlifthevel pakt, hoewel deze zelf ook bijdraagt aan het invoeren van trillingen, ze zwiepen meestal nogal van links naar rechts)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 36 (0.010s) Memory: 1.0049 MB (Peak: 1.1842 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 10:23:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS