Solex forum
Posted By: Joan koeling ??? koppeling - 28/09/17 06:01 PM
regelmatig zie je claims dat de koppeling gekoeld ( beter gekoeld) kan worden door gaten of schoepen in de trommel aan te brengen.
Vertel mij dan maar eens waar die koude lucht vandaan moet komen en waar de warme lucht heen gaat, de meeste koppelingshuizen ( carters) zijn nagenoeg dicht.

er zitten in de 3800 trommel weliswaar gleuven ( zie foto) maar die gleuven zijn zo aangebracht dat de olie die langs de glijlagers lekt eerst word opgevangen door de huls die over de as zit en wat daar nog uit kan lekken alsnog door deze gleuven wordt afgevangen en dus BUITEN de trommel terechtkomt en niet op de koppeling schoenen , de gleuven zijn daartoe overlappend aangebracht .


Attached picture koppelingtrommel.png
Posted By: Alfons_Amuse Re: koeling ??? koppeling - 28/09/17 09:22 PM
Zou het niet kunnen zijn dat de warmte naar buiten gedrukt wordt. De lucht zet toch uit. Dus niet koude lucht naar binnen maar warme naar buiten. Bij afkoelen koude naar binnen. Zomaar een idee.
Posted By: John Meisters Re: koeling ??? koppeling - 28/09/17 09:53 PM
Ik kan me ook niet veel voorstellen van die luchtverplaatsing. Toch worden door de gerenommeerde rollenspecialisten (oa Peter Vennix - Bobby) extra gaten geboord in de trommel ten behoeve van de koeling.

Bij de 2200 zie ik dat sommige trommels helemaal geen gaten hebben, en andere trommels hebben er 2, tegenover elkaar.

In de praktijk zie ik ook dat de 2200 en OTO het meest last hebben van kapotte rollen. Ik heb veel meer 3800's rijden maar verhoudingsgewijs blijven de rollen daarvan doorgaans heel.

Ik heb zelf het idee dat het ombouwen van het gas-néém naar het gas-gééf systeem een positieve invloed heeft op de levensduur van de rol, speciaal in de verhuur wink
© Solex Forum