Solex forum
Posted By: Kemon Piepende remblokjes - 24/06/08 09:03 PM
Hallo,

Bij mijn beide Solexen had ik een enorm lawaai op mijn velgremmen tijdens het remmen.
Ik heb het hier over de bekende remblokjes met de 4 noppen.
Sommige mensen op dit forum hebben dit probleem kennelijk met succes opgelost door de noppen er af te halen.
Bij mij werkte dit dus niet, geen resultaat.
Ik heb het toen over een andere boeg gegooid.
Bij de fietsenmaker heb ik een paar moderne remblokjes gekocht zoals op de bijgaande foto te zien zijn.
Ze zijn zonder problemen te monteren op een Solex en werken super, totaal geen lawaai meer en remmen zeer goed.
Mischien niet origineel maar de veiligheid en confort zijn ook belangrijk, bovendien zie je het haast niet.
Let wel op dat er schroefdaad er op de montage asjes zit, er zijn ook andere typen.
Hopelijk heeft iemand wat aan deze info.

Groet,

Kees.


Attached picture 2087-Remblokjes.jpg
Posted By: hanswelp Re: Piepende remblokjes - 25/06/08 06:45 AM
Wat ook wel helpt is de blokjes oftewel de houders van de blokjes iets te verbuigen zodat het blokje ahw iets scheef tov de velg zit hij pakt zo wat gelijdelijker aan ook opletten dat de bevestiging aan de vork vast zit ook het proberen waard en dan hoef je ook geen aanhanger voor dat blok van Hans mee te nemen gr Hans Welp
Posted By: Anonymous Re: Piepende remblokjes - 25/06/08 08:46 AM
Misschien een beetje smeren ? laugh laugh

Gr. Rob
Posted By: John Meisters Re: Piepende remblokjes - 26/06/08 06:56 PM
ik gebruik daar kopervet voor. de nieuwe remblokjes heb ik ook gehad maar ze remden toch niet zo lekker. origineel is voor mij toch het beste, al kan ik het niet verklaren.
Posted By: ovee Re: Piepende remblokjes - 26/06/08 09:37 PM
Bedoel je met kopervet koperpoets? Of is kopervet iets anders?
Posted By: Joan Re: Piepende remblokjes - 27/06/08 05:26 AM
Orgineel bericht geplaatst door: john meisters
ik gebruik daar kopervet voor. de nieuwe remblokjes heb ik ook gehad maar ze remden toch niet zo lekker. origineel is voor mij toch het beste, al kan ik het niet verklaren.


Er zijn veel soorten nieuwe remblokjes, probeer eens een ander soort en niet van die bouwmarkt dingen.
Posted By: Anonymous Re: Piepende remblokjes - 27/06/08 09:10 PM
Hoi,

Dat kopervet heet Copaslip , goed spul, gebruiken we veel in de garage.

Gr Rob
Posted By: Opa-Ris Re: Piepende remblokjes - 27/06/08 09:22 PM
Inderdaad , heb ik ook met die herrie-blokjes te maken gehad.Meestal is de hardheid van het rubber de oorzaak.Experimenteren met andere soort blokjes, kan nooit geen kwaad. Zorg wel dat de remcapaciteit, voor zover je daar van mag spreken, er niet teveel op achteruit gaat.
Posted By: John Meisters Re: Piepende remblokjes - 07/07/08 09:27 PM
kopervet kun je bij elke auto-onderdelenshop kopen. vaak van het merk Comma. wordt inderdaad veel gebruikt voor "anti-piep remmen"
bij auto's.
Posted By: John Meisters Re: Piepende remblokjes - 07/07/08 09:28 PM
kopervet kun je bij elke auto-onderdelenshop kopen. vaak van het merk Comma. wordt inderdaad veel gebruikt voor "anti-piep remmen"
bij auto's.
Posted By: citrofieltje Re: Piepende remblokjes - 07/07/08 09:35 PM
En natuurlijk niet op het rubber of de velg smeren.
Posted By: Joan Re: Piepende remblokjes - 08/07/08 05:14 AM
Orgineel bericht geplaatst door: john meisters
kopervet kun je bij elke auto-onderdelenshop kopen. vaak van het merk Comma. wordt inderdaad veel gebruikt voor "anti-piep remmen"
bij auto's.


Ja, het wordt veelal achter de remblokken gesmeerd, eigenlijk moet ik zeggen werd want nu zit er al vaak een anti vibratie laag of schijf tussen de remblokken en de zuigers.
Eigenlijk te gebruiken voor schijfremmen dus.
het verband met de blokjesremmen van een solex ontgaat me kompleet, ik zou niet weten waar ik zou moeten smeren om het piepen tegen te gaan.

Copaslip is wel goed om op bouten en moeren te smeren voordat je gaat monteren, scheelt een hoop roest over de jaren heen.
Posted By: Anonymous Re: Piepende remblokjes - 08/07/08 02:37 PM
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Copaslip is wel goed om op bouten en moeren te smeren voordat je gaat monteren, scheelt een hoop roest over de jaren heen.

Klopt, veelgebruikt bij het monteren van de wielen. Voordeel hiervan is dat je het later nog eens fatsoenlijk los kunt krijgen.

Gr. Rob
© Solex Forum