Solex forum
Posted By: friso Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 10:59 AM
Hallo ben nieuw op dit forum en heb een OTO 1966 al een aantal jaren in mijn bezit. Heeft al een tijdje stil gestaan en heb maar besloten om hem uit elkaar te halen en goed schoon te maken.
Nu zitten er natuurlijk overal beschadigingen op. Hoe kan ik deze het beste bijwerken, de lak is verder goed. Moet ik dan het gehele onderdeel kaal schuren of kan ik het gewoon met een spuitbus lakken.
Posted By: Antoine Re: Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 11:32 AM
Wat voor resultaat wil je? Moet hij nieuw worden of met de oude uitstraling blijven houden? Nieuw dan kan je het beste blank maken en overnieuw beginnen met spuiten. Wil je de oude uitstraling blijven houden dan kan je de roest een beetje weg krabben en het frame insmeren met fietsen olie. Op deze manier gaat het frame niet verder roesten en hou je de uitstraling.
Posted By: friso Re: Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 11:37 AM
Oude uitstraling. En het zijn kleine roestvlekken en beschadigingen waarbij de lak weg is.
Posted By: Antoine Re: Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 12:56 PM
Dan zal ik die oude plekjes niet oversluiten, alleen maar schoon maken en daarna het gehele frame insmeren.
Posted By: FFAnders Re: Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 01:07 PM
Als het nog te koop is dan moet je dit erop spuiten, werkt geweldig om verder roesten te stoppen.
Kroon poetsolie of WD40 kan ook alleen dat moet je vaker bijhouden.

Attached picture Tectyl.jpg
Attached picture Tect.jpg
Posted By: friso Re: Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 01:40 PM
Het is niet veel roest maar meer beschadigingen zoals bijgaande foto

Attached picture IMG_0370 (002).jpg
Posted By: friso Re: Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 01:42 PM
Je bedoeld insmeren met vaseline?
Posted By: John Meisters Re: Opknappen OTO 1966 - 12/04/20 03:06 PM
Als je de Solex droog stalt dan is er niks aan de hand.
Ik heb verschillende Solexen met nog originele lak, met hier en daar roestplekjes. Ik doe er niks mee, soms wordt het een beetje gepoetst, meer niet.
Posted By: Joan Re: Opknappen OTO 1966 - 13/04/20 07:46 PM
sommige delen bescherm ik door ze eerst met wasbenzine vetvrij te maken en dan overal motip blanke lak overheen te spuiten, beschermt en geeft een 3D "deeptone"effect (gedeeltelijk) overspuiten met zwarte lak geeft een vreemd effect want het ene zwart is het andere zwart niet en je gaat de afscheiding tussen "kaal" en nog gelakt zien
© Solex Forum