Solex forum
Posted By: Antoine Bel - 13/06/21 09:34 AM
Op een filmpje op youtube heb ik een(fiets) Bel gezien welke gemonteerd zat op een Solex die bediend werd met een kabel. Heeft iemand hier meer info over? Ik had zoiets nog nooit eerder gezien nl.
Posted By: Antoine Re: Bel - 13/06/21 10:58 AM
Ik heb wat meer info gevonden. Het is een bandbel of in het Frans een Fiction sonnette.
Posted By: Joan Re: Bel - 13/06/21 07:11 PM
heel veel bromfietsen hadden een bel bediend met kabel, die zat dan meestal tussen de vorkpoten oa Sparta en de oude zundapp combinettes . heb er diverse ( meeste voor zundapp) liggen die ik nog moet monteren. Oa "Magura" had "lepeltjes" om de bel te bedienen die je als setje tussen de opening/bout kon monteren waarmee het rem/koppeling/gas/bedieningshandvat het stuur klemde

Attached picture bel.jpg
Posted By: Antoine Re: Bel - 14/06/21 04:51 AM
Helaas zijn ze niet goed gekeurd als bel, maar mag ze wel monteren als optie las ik.
Posted By: Joan Re: Bel - 14/06/21 04:33 PM
zit er aan een bel ook nog goedkeur dan ? Als dat zo is zou ik zo zeggen moet de keurmeester maar eens op cursus, ik ken zo een grote varieteit aan fietsbellen dat er een heel best beetje niet mee valt te bellen , van type "vingerhoedje" tot type "soeplepel" en trekken/duwen/draaien/waggelen/vingeren/wringen/buigen/verbuigen om er geluid mee te kunnen maken. leuke zijn er die bediend worden door de spaken van je wiel
Posted By: Antoine Re: Bel - 14/06/21 04:49 PM
Ik had dat ergens gelezen dat dit type bel wel af versiering gemonteerd mag worden, maar niet als Bel gebruikt mag worden.
Posted By: Antoine Re: Bel - 15/06/21 05:00 AM
Beste Ratlook, kan je de melding afzetten die je hebt ingesteld voor deze topic? Ik krijg bij elk bericht een foutmelding!
© Solex Forum