Solex forum
Hallo

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn solex van 1958

De compressie stond zoals in een vorige post gemeld op 4 bar ,dus heb ik een nieuwe cilinder 41 met nieuwe zuiger met 4 spoelkanalen besteld en die is vandaag bezorgd.

Erg leuk werk om alles in elkaar te zetten maar de solex wil nu niet meer lopen

Zelf heb ik al het een en ander gecontroleerd

De compressie is 6 bar
Als ik de retourleiding los trek komt er benzine
De bougie geeft keurig een blauwe vonk maar nog steeds wil de motor niet lopen

Na me de pleuris getrapt te hebben heb ik de bougie bekeken en die is nat (lijkt me normaal als die niet wil aanslaan)

Op de sproeier die er in zit (en zat ) staat 28 ,is die misschien te klein?

Ik heb namelijk totaal geen idee wat ik zelf nog kan nakijken
Bougie nat. Dus ontsteking. Springt de vonk ergens niet stiekem over. Want je hebt daar toch in de buurt gesleuteld.
Zuiger niet verkeerd om? Je zal niet de eerste zijn wink
Er staat een pijltje op de zuiger en die staat naar de voorzijde van de solex , of staat die verkeerd om?

Originally Posted by MarkN
Zuiger niet verkeerd om? Je zal niet de eerste zijn wink
Bougie heb ik er uit gehaald en die geeft een prima vonk

Originally Posted by Alfons_Amuse
Bougie nat. Dus ontsteking. Springt de vonk ergens niet stiekem over. Want je hebt daar toch in de buurt gesleuteld.
Ik lees nog nergens , ook niet in het topic "Solex 1958 hapert een beetje" dat de ontsteking goed afgesteld is.
Ik denk dat je eerst het ontstekings probleem op moet lossen.
Het is wel een probleem als de ontsteekspoel slecht is , deze zijn niet meer nieuw te koop maar wel te herstellen , informeer eens bij Jan De Laat.
Lees jezelf goed in hoe de ontsteking afgesteld moet worden, op de website Solex.nl is het een en ander te vinden
https://solex.nl/solexalbum/nggallery/handleiding/IB-zwanenhals-2/page/2
Op Google is hierover ook voldoende te vinden.
Je geeft zelf al aan dat als de motor warm is deze niet makkelijk meer te starten is, negen van de tien keer is dat een gevolg van een ontstekingsprobleem en dan is een nieuwe cilinder niet de oplossing.
In tegendeel zelfs, je hebt nu een hogere compressie en de motor start niet meer, geeft geen kik >>>> zoek de storing in de spoel.
je hebt gelijk
had de zuiger er verkeerd om inzitten
de pijl op de zuiger moet naar achteren en niet naar voren

bedankt voor de hulp

Originally Posted by MarkN
Zuiger niet verkeerd om? Je zal niet de eerste zijn wink
Originally Posted by Gerard1111
je hebt gelijk
had de zuiger er verkeerd om inzitten
de pijl op de zuiger moet naar achteren en niet naar voren de pijl moet NIET naar achteren en ook NIET naar voren. de pijl moet naar de UITLAAT, dat is het referentiepunt en niet voorkant of achterkant, het kan net zo goed willekeurig welke zijkant zijn als hij maar naar de uitlaat wijst, de meeste gebouwen hebben ook pijlen en die wijzen volgens afspraak ook altijd naar de uitgang ( of er moet een bordje bij hangen zoals "kassa"0

bedankt voor de hulp

Originally Posted by MarkN
Zuiger niet verkeerd om? Je zal niet de eerste zijn wink
© Solex Forum