Solex forum
Posted By: Wim Krukas lager kamzuiger motor - 25/02/23 04:03 PM
Vraag aan de techneuten: Is het verstandig om een dicht lager in een kamzuiger motor te monteren? Zo ja welk lager kan ik dan het beste bestellen?

Bedankt.
Posted By: John Meisters Re: Krukas lager kamzuiger motor - 26/02/23 07:41 AM
Ik heb goede ervaringen met dichte lagers. Het dicht beter af dan een open lager maar laat toch nog voldoende smering door.

Krukaslagers gaan maar zelden kapot. Ze komen los te zitten waardoor ze valse lucht doorlaten. Of ze zijn door roest aangetast door het lange stilstaan. Verder hebben ze in feite het eeuwige leven.
Posted By: Wim Re: Krukas lager kamzuiger motor - 26/02/23 08:19 AM
Okay bedankt John,
heb je ook nog een merk of type lager?

SKF Kogellager 6203 2Z C3 (17x40x12mm) Is dit het goede lager?
Posted By: FFAnders Re: Krukas lager kamzuiger motor - 26/02/23 09:49 PM
Ik heet geen John maar dat lager kan je wel gebruiken.
Posted By: Joan Re: Krukas lager kamzuiger motor - 28/02/23 04:31 PM
ik zou voor kamzuiger geen C3 lager gebruiken ( ikzelf sowieso niet een Z of RS lager) een kamzuiger heeft voor de beste prestaties een goed afdichtend lager nodig middels de sleepring aan de zijkant, daarbij wil je een zo strak mogelijk lager met zo breed mogelijke "wangen" ( de lagerschalen) GEEN hapjes eruit ( is nodig voor montage van de Z en RS dichtingen) en geen extra speling zodat de lagerschalen iets ten opzichte van elkaar kunnen waggelen zoals bij C3 ( die C3 zijn voor hoge toerentallen, die Solex lacht je smakelijk uit als je over toerentallen begint )
Posted By: Wim Re: Krukas lager kamzuiger motor - 28/02/23 04:46 PM
Welk lager moet ik dan hebben Joan? Merk type?
Posted By: NietComplexSolex Re: Krukas lager kamzuiger motor - 01/03/23 08:23 AM
In de eeuwige lager discussie:

Als ik de troep in een (voor revisie) carter zie dan had ik een 2Z lager gewenst.
Wij adviseren voor verhuurders vaak wel een 2ZRS lager omdat er snel en goedkoop getankt wordt.
40 Solexen bij de Tinq volgooien gaat nu eenmaal met minder nauwkeurigheid dan eentje in je garage.

Een particulier die alleen Ecomaxx of Aspen tankt en in de stad rijd, dan adviseren wij open lager.

Volgens mij bedoeld Joan de NTN 6203 open lager?
Posted By: Joan Re: Krukas lager kamzuiger motor - 02/03/23 05:23 PM
Originally Posted by NietComplexSolex
In de eeuwige lager discussie:

Als ik de troep in een (voor revisie) carter zie dan had ik een 2Z lager gewenst.
Wij adviseren voor verhuurders vaak wel een 2ZRS lager omdat er snel en goedkoop getankt wordt.
40 Solexen bij de Tinq volgooien gaat nu eenmaal met minder nauwkeurigheid dan eentje in je garage.

Een particulier die alleen Ecomaxx of Aspen tankt en in de stad rijd, dan adviseren wij open lager.

Volgens mij bedoeld Joan de NTN 6203 open lager?
INDERDAAD
© Solex Forum