Solex forum
Posted By: josodl carter zonder oliekeerring?? - 12/05/22 09:38 AM
Ik heb hier een carter met nummer 456395 uit Nederlandse produktie ( van der Heem) .Nou kan ik geen keerring vinden achter het krukaslager ( bij de krukwang) terwijl ik in allerlei instructiefilmpjes op Youtube wel een keerring gemonteerd zie worden. Op een doorsnedetekening van een 3800 zie ik hem ook niet ( zie pijl)

Weet iemand hoe dit zit?

Jos

Attached picture carter 456395.jpg
Attached picture doorsnede 3800 pijl.jpg
Attached picture certer 2.jpg
Posted By: FFAnders Re: carter zonder oliekeerring?? - 12/05/22 04:43 PM
Klopt , in een OTO-carter zit geen keerring, wel bij de 3800, 4800 enzv.
In een OTO carter horen 2 ringen tussen lager en carter te zitten, een dunne , gesloten ring van 0,15mm en een "Bloemring", dit is er een met tandjes die de andere ring helpt bij afdichten.
Op de foto's zie ik geen van beide.
Posted By: John Meisters Re: carter zonder oliekeerring?? - 12/05/22 05:30 PM
Kijk even naar het motornummer, de laatste serie oto’s heeft geen bloemring meer.

Heb je alleen het carter of ook alle bijbehorende onderdelen? Een oto laat zich niet zomaar uit losse onderdelen in elkaar zetten.
Posted By: Joan Re: carter zonder oliekeerring?? - 12/05/22 06:48 PM
je rode pijl moet iets meer naar rechts dan zul je daar zien dat er 1 sleepring en 1 aandruk ring ( bloemring met verende ) poten zit. dit tesamen met de bus die op de krukas in het carter steekt en daar zeer strak in hoort te lopen ( maar wel vrij) die onderdelen tesamen zijn de afdichting ( google maar eens op "labyrinth afdichting" ) niet alle constructie hebben/hadden keerringen. vroeger werd ook nog gebruik gemaakt van oa vilten ringen en vet ( niet bij solex ) de uitvinding van de "simmerring" bracht een ommekeer in de constructie, het bleef heel en het deed veel beter afdichten, maar niet iedereen mocht/kon/wilde daar meteen gebruik van maken en sukkelde dus maar wat aan
Posted By: josodl Re: carter zonder oliekeerring?? - 12/05/22 07:00 PM
Klopt, ik trof bij demontage van het lager zowel de vlakke als de bloemring aan.
Labyrintdichting dus, interessant. Die hebben ze ook bij stoomturbines ( maar dan in meer stappen)

De andere carterdelen heb ik ook nog, alleen dit carter is schroot , de gaten vallen er in. Maar ik heb nog een identiek carter, dus daarmee kan de zaak weer in elkaar


Jos
© Solex Forum