Solex forum
Posted By: Heikete Verbindingsbout carter-cilinder dol - 18/09/21 03:24 PM
Beste forumleden,

Vandaag merkte ik nog wat nattigheid rondom de plek waar de cilinder op het carter aansluit, dus dacht ik de moertjes wat strakker aan te draaien.
Helaas draaide een van de moertjes opeens soepeler, en je raad het al: die zit nu compleet los. frown

Ik heb al wat gelezen over het plaatsen van een helicoil. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee, dus voordat ik dingen erger maak vraag ik hier maar even om advies.
Wat kan ik nu het beste doen?
Posted By: FFAnders Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 18/09/21 04:23 PM
Voordat het carterdeksel definitief vastgezet wordt moet je wel zorgen dat de bovenkant van deksel en carter op een lijn liggen.
De schroefdraad in het carter is wel te herstellen met een reparatiesetje.
Gebruik ook altijd nieuwe pakkingen voor het deksel en tussen cilinder en carter.

https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-metrische-schroefdraad-reparatiesets
Posted By: Johnnie Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 18/09/21 04:23 PM
Inderdaad het beste een helicoil setje bestellen op internet.
Posted By: Heikete Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 18/09/21 05:01 PM
Originally Posted by FFAnders
Voordat het carterdeksel definitief vastgezet wordt moet je wel zorgen dat de bovenkant van deksel en carter op een lijn liggen.
Daar had ik rekening mee gehouden. Ik heb toen de montage video waar Joan advies geeft gevolgd.

Originally Posted by FFAnders
Gebruik ook altijd nieuwe pakkingen voor het deksel en tussen cilinder en carter.
Uiteraard zitten er nieuwe pakkingen op en is alles waar pakkingen op komen goed schoongemaakt van tevoren. Die oude pakkingen waren niet meer in een bruikbare staat. grin

Originally Posted by FFAnders
De schroefdraad in het carter is wel te herstellen met een reparatiesetje. ... https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-metrische-schroefdraad-reparatiesets
Originally Posted by Johnnie
Inderdaad het beste een helicoil setje bestellen op internet.
Ah, super. Als ik het goed heb moet ik een setje voor M6 hebben, toch?
Ja, M6.
Het is wel even een dingetje om te zorgen dat je goed recht uitboort en tapt.
Je kunt de drie andere tapeinden als referentie gebruiken: zorg dat boor en tap in lijn staan met de andere tapeinden.
Posted By: Joan Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 19/09/21 07:41 AM
ik gebruik een boor hulpstuk, heb een stuk vierkant ijzer onder de boorkolom gelegd en daar een gat 6 mm in geboord en een gat 7,5 gebruik het gat 6 om te boren, met tappen kan het ook nog wel eens scheef gaan ondanks recht boren dus tappen gaat via het gat 7.5
Posted By: Heikete Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 19/09/21 09:31 AM
Originally Posted by John Meisters
Ja, M6. Het is wel even een dingetje om te zorgen dat je goed recht uitboort en tapt. Je kunt de drie andere tapeinden als referentie gebruiken: zorg dat boor en tap in lijn staan met de andere tapeinden.
Ik heb de reparatieset voor M6 besteld. Wat betreft recht uitboren: ik heb al hulp ingeschakeld van m'n vader, want ik vertrouw mezelf voor geen meter als het gaat om recht boren. laugh

Originally Posted by Joan
ik gebruik een boor hulpstuk, heb een stuk vierkant ijzer onder de boorkolom gelegd en daar een gat 6 mm in geboord en een gat 7,5 gebruik het gat 6 om te boren, met tappen kan het ook nog wel eens scheef gaan ondanks recht boren dus tappen gaat via het gat 7.5
Ook een goede tip, ik zal eens kijken of we nog wat hebben liggen!
Posted By: ovee Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 21/09/21 08:37 PM
Ik heb nog een oude cilinder liggen. Ik ga daar de onderkant met slijptol eraf slijpen. Zodat ik een dikke plaat heb met de 4 passende gaten. Als dan een boutje dol is, dan kan de plaat over de overige 3 boutjes zetten en met een moertje vastzetten. Dan heb ik volgens mij een goede richtlijn om recht te boren. Zou dat een goed idee zijn?
Posted By: Joan Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 22/09/21 07:33 AM
slijp de bovenkant eraf en boor de draadgaten uit dan heb je langere "pasgaten" ( die ook 6 mm zijn die van de voet zijn al groter en kun je nog scheef) . en "'over de 3 overige boutjes" , zet dan eerst 3 nieuwe draadeinden want vaak zijn de orignele iets naar buiten gebogen omdat het pasvlak waar de moertjes van de cilinder op liggen niet echt vlak zijn dat wijkt ook iets en bij (te)vast aan draaien van de cilindermoeren gaan de draadeindjes wijken ( gevolg de meeste cilinder komen ook slecht van het carter af )
Posted By: ovee Re: Verbindingsbout carter-cilinder dol - 23/09/21 06:49 PM
Originally Posted by Joan
slijp de bovenkant eraf en boor de draadgaten uit dan heb je langere "pasgaten" ( die ook 6 mm zijn die van de voet zijn al groter en kun je nog scheef) . en "'over de 3 overige boutjes" , zet dan eerst 3 nieuwe draadeinden want vaak zijn de orignele iets naar buiten gebogen omdat het pasvlak waar de moertjes van de cilinder op liggen niet echt vlak zijn dat wijkt ook iets en bij (te)vast aan draaien van de cilindermoeren gaan de draadeindjes wijken ( gevolg de meeste cilinder komen ook slecht van het carter af )

Dat is inderdaad een nog betere oplossing
© Solex Forum