Dag Forumleden
Helaas ben ik vorige week komen te stranden met mijn Solex, bij nader inspectie bleek er een stuk uit de aandrijfrol gebroken te zijn.
Mijn Solex heeft een sleutelgat (ik dacht DO?) blokje uit 1955. Het viel mij op dat in de nieuwe-onderdelenmarkt alleen rollen te krijgen zijn van het latere type blokje met koppeling, heeft iemand een idee waar ik aan zo'n losse rol kan komen voor dit type?
Alvast bedankt, groetjes Levi
Hier nog een afbeelding van de gesneuvelde rol, ik vroeg mij ook nog af of de rol en de twee stalen platen waar hij tussen zit een geheel zijn. Ik dacht van wel, maar mocht dat niet zo zijn heb ik aan alleen een rol voldoende, de platen zijn nog netjes.
Groetjes Levi
Bobby maakt ook rollen voor de DO zonder koppeling, daar heeft hij een mal voor. wel oppassen bij montage dat je er goede rubberige vulringen tussen doet en vooral niet onmondig aandraaien anders pers je hem door de wigwerking van de zijplaten uit elkaar want de rollen zijn goed maar niet oneindig sterk. als ik naar jouw foto's kijk krijg ik ook het idee dat de rol uit elkaar gedrukt is. recentelijk aangedraaid ? ik zie ook geen resten van rubberachtige vulringen oa nodig om puntbelasting te vereffenen/voorkomen
Dag Joan
Dat is een goede vraag, ik ben wel wat resten tegengekomen maar dat leek geen rubber. De rol heeft een tijdje los van de stalen platen gedraaid voordat ik wist wat er was gebeurd, het kan zijn dat er toen wat rubber is weggesleten. Ik heb hem recent niet aangedraaid, de borgmoer zat juist erg los, zeg maar handvast. Misschien dat hij door speiling o.i.d. is gesneuveld.
Is Bobby te bereiken via het forum? Als hij hier een nieuwe rol omheen kan maken zou het mooist zijn, dan hoef ik ook niet op zoek naar een goede gebruikte.
En voor montage, hoe dik moeten die rubberen ringen ongeveer zijn? Het lijkt mij dat deze niet millimeters dik mogen zijn, dan past de rol er niet meer tussen.
Groetjes Levi
dit type rol wordt volledig nieuw gegoten, is geen oude "drager" voor nodig zoals bij de typen met koppeling daar zit een hele constructie vast aan dat carborundum dus bij revisie deze oude rollen wel inleveren , deze DO rollen zijn alleen carborundum ( met epoxy lijm) . het "rubber" materiaal lijkt heel erg op dat materiaal van de ouderwetse luchtbedden ( katoen met gevulcaniseerd rubber)
Bedankt voor de uitleg en het linkje, ik ga even contact opnemen met Bobby.
Voor dat rubber zal ik even kijken, zou papieren pakkingsmateriaal ook geschikt zijn? Daar heb ik nog een hoop van liggen.
Groetjes Levi
ik gebruik voor dat rubber EDPM dakfolie rij er al jaren mee geen enkel probleem mee gehad. Als je een stukje wild hebben doe maar een berichtje.
ik gebruik voor dat rubber EDPM dakfolie rij er al jaren mee geen enkel probleem mee gehad. Als je een stukje wild hebben doe maar een berichtje.
type foutje het moet EPDM folie zijn
ff een plaatje bij het verhaaltje. Vergeet het bovenste gedeelte van de afbeelding.
Zijn die rubberen ringen nog ergens verkrijgbaar? Ik wil die ook graag een 2 tal hebben voor mijn 330
Ik zou daar een stukje Dikke vijverfolie voor gebruiken, dat is taai en stroef.
Stel dat je nog een paar originele ringen zou vinden dan zijn ze 50 jaar oud, dat materiaal heeft ook niet het eeuwige leven.
Ook een idee. Het is alleen bedoeld om de rol te beschermen.
Als het goed is komt er wat oosters rubber naar Brabant.
Gisteren ontvangen van
www.bobbysolex.nl , oa 2 nieuwe rubberen ringen.
Hoe dik zijn de rubbers voor de rol
Ik heb de dikte niet opgemeten maar denk 1.5 a 2 mm. Deze rubbers zijn voor een motor zonder koppeling. Naast Bobby heeft Rinus ze ook op voorraad.
ringen zitten enige tienden onder de mm dik. veel gebruikt nu epdm dakbedekking en dan zit je aan de ca 1 mm. Ik gebruik olie voor alle pakkingen dus ook voet, kop en uitlaat. ik laat wel de olie er eerst intrekken voor montage
Oke bedankt voor de duidelijke uitleg
M.v.g