Solex forum
Hebben jullie ook wel eens heel lang gezocht waarom een solex niet vooruit te branden was? Nu 1 aangetroffen met een cilinder waar de inlaatpoort maar voor een kwart op de plek zat waar ie hoorde, pfffff Heeft iemand hetzelfde probleem ook wel eens gehad?
Groet Niels
ja hoor heel vaak. vooral als je een vervanging cilinder hebt, daar heb ik inlaten op de meest vreemde plekken geboord zien zitten. Maar ook originele solexen hadden een heel grote varieteit in cilinders . Een kennis van me had vroeger een fietsen/bromfietsen zaak en hij had er een hekel aan om aan een echtpaar 2 solexen tegelijk te verkopen, kwamen altijd terug omdat er eentje vaak een stuk minder liep dan de ander en dat pikten de mensen niet
Heb hem met boor en freesje maar een beetje de goede kant op gebracht, reageerde de solex gelukkig weer op het gas en kwam er iets meer vaart in het geheel maar top loopt het dan natuurlijk nog niet. Ontsteking exact op tijd gezet en gecontroleerd met stroboscoop, spot on zeg maar.
solex ontstekingen staan graag iets vroeger, zet maar het streepje van het vliegwiel tegenover de rand van het carter, dat is net links naast het streepje op het carter ( voor OTO en 3800 niet voor de oudere zonder koppeling want die willen ook wel iets eerdere maar daar staan de streepjes op een andere plek)
En wat is dan de oorzaak dat de solex bijna iedere km een knal geeft en de rook onder de luchtfilter uit komt
Dan staat de ontsteking toch niet goed of zou dat een andere oorzaak zijn
daar ben ik ook nooit achter gekomen, wel gezien dat oa twin air filters de gaten in gebrand zijn. Er zijn er meer die daar last van hebben en die zweren bij een koper gaasje onder hun filter om het verbranden te voorkomen, maar dat is "damage control' en niet het oplossen van een kwaal . Als het bijna iedere km een knal is, betekent dat toch zeker 999.85 meter normaal rijden ( een rol omtrek is ca 15 cm dat moet je dan van die Km aftrekken) hoe is dat dan te verklaren ?
© Solex Forum