Solex forum
Posted By: Joan benzinepomp oud type - 09/04/22 07:42 PM
deze week een solex van een kennis zijn vriendin opgeleukt. Kennis wilde graag een solex om samen met vriendin te toeren. Dus eentje gevonden en gekocht. reed enigszins, maar elke keer grote plas benzine in de schuur. Heb ik naar gekeken. Hij rijdt nu beter en de lekkage is weg. Wat je allemaal toch tegenkomt . Dit stukje over de benzinepomp, daar kwam de lekkage vandaan als de solex met volle tank werd weg gezet. Blijkt echt alles van de pomp volkomen gaar gedraaid. de wartels van de leidingen volkomen tegen de zijwand van de pomp aan, zo vaak en zo vaak "te vast" aangedraaid ook de boutjes niet goed dus eveneens lekkage achterlangs het membraan.

Voor dit soort pompjes is de spreuk, "vast zetten met mate" TE licht is niet goed, dan lekt het. Met Mate is goed dan lekt het net niet. TE vast is niet goed, dan gaat het weer lekken want alles gaat krom. zie de "vieze" plaatjes . Nieuwe wartels, nieuwe ferrules ( er zijn iets langere uitvoeringen) en deze op de juiste plaats helaas moeten solderen, want ook de leidingen bleken door te zwaar aandraaien in elkaar gedrukt en de nieuwe wilden niet afdichten bij "met mate" aandraaien. Alles werkt weer, hij loopt beter ( ook wat andere dingen aan gedaan) en lekt niet meer

Attached picture lekkage 1.jpg
Attached picture lekkage 2.jpg
Posted By: John Meisters Re: benzinepomp oud type - 10/04/22 05:25 AM
Herkenbaar…. Hier zie ik dit soort gevallen ook wel eens binnenkomen. Niet zo extreem maar evengoed zo jammer.

Ook jammer dat alle nieuwe leidingen sleutelmaat 10 hebben, erg onhandig. Heb een remleiding sleutel voor de helft weg moeten slijpen om het een beetje werkbaar te maken ☹️
Posted By: Antoine Re: benzinepomp oud type - 10/04/22 06:19 AM
Misschien denkt men dat de wartel helemaal in het pompje gedraaid dient te worden om geen lekkage te krijgen?!
Posted By: NietComplexSolex Re: benzinepomp oud type - 15/04/22 12:41 PM
Nu zijn er meerdere uitvoeringen van leidingen.
Staal met stalen wartel, Koper met Stalen wartel en Koper met aluminium Wartel.

Mijn idee zou zijn: Koper met aluminium wartel. Beiden zacht, net zo zacht als de pomp(draad) dan gaat er minder kapot daar.
Anderzijds hor ik uit races dat leidingen scheuren.

Meningen?
Posted By: John Meisters Re: benzinepomp oud type - 16/04/22 06:55 AM
Koppeling bij de pomp heeft het meeste te verduren want die gaat het vaakst los. Bij de tank krijgt de leiding en koppeling echter vaak de klappen (door iets loszittende tank) dus daar heb je weleens lekkage. Ook kan je leiding tegen het carter doorschuren.

Veel racers vervangen de leiding door een slang, dat is minder gevoelig voor trillingen
Posted By: Joan Re: benzinepomp oud type - 16/04/22 08:01 AM
het is niet de wartel en het is niet de leiding ( hoewel ik al meerdere koperen heb gehad die kapot trilden, koper heeft rare fysieke eigenschappen) maar de manier waarop het uiteinde is gevormd om voor de afdichting te zorgen ik heb aluminium leidingen gezien die waren aan het uiteinde "gewoon" dicht gedrukt bij het vormen van het uitstulpende afdicht flensje. en bij andere ( zowel koper als aluminium) dat het flensje rondom zo misvormd was dat de dikte van het flensje over de omtrek niet gelijk was, dan "pakt" hij bij vastdraaien al op het dikke stuk maar het dunne stuk is nog niet aan afdichten toe en dan zijn er ook nog pompjes daar zit de draad scheef in getapt helpt ook al niet dan "pakt" de wartel aan 1 kant eerder dan aan de andere kant krijg je ook niet dicht met het eerste systeem met losse ferrules over de leiding heen had je dit probleem veel minder die konden zich op de ronde uiteinden van de ferrules centreren ( al was de kwaliteit zo veel beter dat dat eigenlijk niet eens hoefde)
© Solex Forum