Solex forum
Posted By: henk3 pompbout - 01/08/21 10:08 AM
goedendag allen.
ik heb op mn OTO blokje zo'n ander pompje gezet. Zo een die niet open kan aan de voorkant, met de dikkere wartels.
nu kom ik er achter dat de bout van het oude pompje die boven in het pompje gaat te kort is om nog het kapje met de koplamp er in mee vast te zetten.
Ik zie op de websites vd Solexonderdelen bij de pompjes met 8mm wartels dat er wel een bout in zit, en bij de pompjes met de 9 mm wartels geen.
Ik kan zelf iets maken natuurlijk, maar mijn vraag is eigenlijk hoe ver er dan draadeind in het pompje hoort, zodat het kogeltje wel op en neer kan.
Ik heb geen idee of dat heel erg nauw komt.
Groet henk.
Posted By: Antoine Re: pompbout - 01/08/21 12:24 PM
Kan je de bout van je oude pompje niet omzetten?
Posted By: John Meisters Re: pompbout - 01/08/21 12:51 PM
Originally Posted by Antoine
Kan je de bout van je oude pompje niet omzetten?

Ja, dat is de simpelste oplossing.
Draai er zeker geen te lange bout in, dan draai je het binnenwerk kapot.
Posted By: henk3 Re: pompbout - 01/08/21 02:19 PM
Zoals ik in de derde regel al schreef heb ik idd die bout ven het oude pompje geprobeerd, en die is dus te kort.
Blijft de vraag hoever die bout in het pompje hoort, hoeveel moet het kogeltje op en neer kunnen.
Posted By: Johnnie Re: pompbout - 01/08/21 04:45 PM
Dat kan je dan toch uitmeten?
Posted By: Joan Re: pompbout - 01/08/21 04:52 PM
zoals je zelf al stelt: geen idee of het heel erg nauw komt. Nou ik kan je vertellen het komt heel erg nauw. zelfs het omzetten van het boutje van de oude pomp kan al verkeerd zijn. Er zijn namelijk heel veel verschillende uitvoeringen van bouten. en het kan al fout gaan met een verkeerde onderleg/pakkingring . Dan zijn er ook nog eens heel veel verschillende uitvoeringen van binnenwerken van pompen, terwijl je op het oog maar twee verschillende buitenkanten hebt ( met dekseltje en van voren dicht, hoewel dat ook schijn is want er zijn tussensoorten) . Uitmeten met de pomp los in de hand, proef monteren met de pomp los in de hand en de zuig/blaas proef doen aan de uitstroom opening met gemonteerde bout om te controleren of het kogeltje nog werkt.
NOOT: nieuwe pompen komen vaak met een pompbout die kort draad heeft aan de ene kant om in de pomp te schroeven en een oeverloos lang draadeind aan de andere kant zodat je de kap lekker kapot kan schroeven door de bevestigingsmoer bovenop maar aan te blijven draaien, want die stopt nergens op totdat je hem door de kap hebt heen getrokken
Posted By: John Meisters Re: pompbout - 02/08/21 03:54 AM
NOOT: nieuwe pompen komen vaak met een pompbout die kort draad heeft aan de ene kant om in de pomp te schroeven en een oeverloos lang draadeind aan de andere kant zodat je de kap lekker kapot kan schroeven door de bevestigingsmoer bovenop maar aan te blijven draaien, want die stopt nergens op totdat je hem door de kap hebt heen getrokken

Nog een tip: draai die moer van de kap sowieso niet te vast, grote kans dat je later de complete pompbout eruit draait als je het wel doet.

Kijk even hoe lang het boutje is en verzeker je er van dat de bout die je gaat gebruiken niet langer is.
Posted By: Trommel Re: pompbout - 05/08/21 05:14 PM
Originally Posted by John Meisters
NOOT: nieuwe pompen komen vaak met een pompbout die kort draad heeft aan de ene kant om in de pomp te schroeven en een oeverloos lang draadeind aan de andere kant zodat je de kap lekker kapot kan schroeven door de bevestigingsmoer bovenop maar aan te blijven draaien, want die stopt nergens op totdat je hem door de kap hebt heen getrokken

Nog een tip: draai die moer van de kap sowieso niet te vast, grote kans dat je later de complete pompbout eruit draait als je het wel doet.

Kijk even hoe lang het boutje is en verzeker je er van dat de bout die je gaat gebruiken niet langer is.

Je kan toch ook een borgmoertje op het lange draadeind van het pompje draaien waar dan het lichtkapje op rust .
Posted By: Joan Re: pompbout - 05/08/21 09:22 PM
klopt, doe ik ook , echter wel even goed afstellen. andere keren steek ik er een "koppelmoer" op dat zijn heel lange moeren die het draadeind bijna geheel opvullen. Grote nadeel van dat draadeind is dat je na moet denken hoe het te gebruiken en dat is nou net erg ongebruikelijk, dat denken hoort de constructeur te doen en de monteur moet monteren
Posted By: henk3 Re: pompbout - 09/08/21 11:18 AM
Ik zal even vertellen waarom ik met een ander pompje aan de gang ben gegaan. Er zat al zo'n jaar of 3 zo'n cnc pompje op van Ad v H, en ik rijd ermee op Aspen. Maar ik vind deze Oto moeilijk starten, niet veel pit erin, snelheid houd bepaald niet over en tegen de wind in flink terugzakken. Ik ben er al eens mee bij Joan geweest om toch wat meer snelheid te krijgen. Hij had er wat aan gedaan, maar met proefrijden merkte ik geen verschil in snelheid.
Toch maar door blijven rijden om een later tijdstip nog wat te proberen, want ik was toen ook bezig met een Motobecane BG, en die is nu af. Tja, geen Solex, maar wel een rolaandrijver, en een mooi ding geworden. Kerel bij de RDW had zoiets nog nooit gezien.
Toen maar weer met de Oto aan de gang. Tijdens het rijden zag ik geen stroompje meer door de retour en dacht dat na een paar jaar het cnc pompje misschien wat minder opbrengst gaf. Zodoende een ander pompje.
Dat zit erop, en nu wel weer een stroompje door de retour dus de opbrengst voldoende.
Ik was dus bezig met die stift bovenop. Wat Joan zei gedaan. De zuig/blaas test en steeds wat versteld d.m.v. zo'n koppelmoer met borgmoertje, tot ik de goede diepte had van het draadeind in de pomp.
Nu heb ik wat belletjes in de persleiding. Dat kan ik zien omdat ik een stukje slang heb tussen die leiding. Het was wat nat achter de pompbodem en daar nog een extra membraam met gat achter gezet, maar nog niet droog daar. Ik heb als ringetje onder de stift een carterdeksel ringetje, is dat ok?
Verder ook nog de vraag of er kleine revetjes onder de pompboutjes horen, zodat de zeskant boutjes niet meteen in het pomphuis graven. Maar ik heb die boutjes zeker niet te strak, want ik had wel begrepen dat dat niet ok is.
En de Oto loop ook niks harder, en daar was het eigenlijk om begonnen. Uitlaat met kabel in boormachine schoongemaakt, daar kwam alleen wat poeder uit.
Dus eigenlijk e volgende vragen om het wat overzichtelijk te houden.
De belletjes in de persleiding, kan dat komen van een lek achter de pompbodem of het ringetje onder de stift.
Horen er revetjes onder de pompboutjes.
En oorzaken van te lage snelheid. Starte gaat nu wel heel vlot trouwens.
Groet Henk.
Posted By: John Meisters Re: pompbout - 09/08/21 11:32 AM
Als er retour is dan is het goed, of er moeten al heel veel luchtbellen komen. Koperen ringetje onder het boutje is prima.
Ringetjes onder de pompboutjes heb ik nooit gedaan, niettevast is belangrijk.

Wat vind jij zelf te langzaam? Normaal voor een oto of 3800 is 30-33 km/u
Posted By: henk3 Re: pompbout - 09/08/21 08:04 PM
Bij 25 houd het ongeveer wel op. En tegen de wind in flinke terugval.
Posted By: Joan Re: pompbout - 09/08/21 09:25 PM
Originally Posted by henk3
Bij 25 houd het ongeveer wel op. En tegen de wind in flinke terugval.
nog maar eens een keer langskomen dan
Posted By: henk3 Re: pompbout - 10/08/21 07:12 PM
Hoi Joan. Ja, goed idee denk ik. Ik ga nog wel even wat proberen. Zonder luchtfilter eens proberen, kijken wat tie doet. Ringetje over de sproeier al geprobeerd, daar liep hij slechter op. En ik ben nog even bezig met de voornaaf-as. Zat veel speling op, zand erin en keihard geworden vet. Alles schoon, ruim vet erin en spits afgesteld. Het wiel precies in het midden vd vork gezet, en toen liep het linker remblokje aan. Die gaat niet goed meer terug na het bedienen vd rem. En ik zag dat daar al flink aan gebogen en getordeerd was door deze of gene. steuntje zat ook verkeerd om en aha. Toen ik het voorwiel er uithaalde zat er een aluminium busje, van een pijpje afgezaagd, tussen de vork, en allemaal verschillende diktes van moeren, n rommeltje. Iemand had het wiel uit het midden gezet, puur om het aanlopende remblokje op te heffen. Ja, zo kan het ook natuurlijk.
Ik heb het wiel netjes in het midden maar die remset is zo verklooit dat het een nieuwe wordt denk ik zo.
Dus nog even bezig met wat dingen, groet henk.
Posted By: henk3 Re: pompbout - 10/08/21 07:15 PM
O ja, nog even voor de duidelijkheid. Dat aanlopende remblokje is niet de reden van de sloomheid.
Posted By: henk3 Re: pompbout - 11/08/21 09:14 PM
Het hele remmenspul toch weer recht en gangbaar gekregen. Ik zag eerst ook niet dat lipje aan de kap. En toen ik het zag geen idee hoe dat hoort te zitten.
En zo werkt het forum dus precies waar het voor bedoeld is. Probleem, stel de vraag in de juiste rubriek, krijg de juiste antwoorden, proberen en gelukt. Morgen de remtest. Bedankt.
Posted By: Antoine Re: pompbout - 12/08/21 03:36 PM
Dit is de reden dat ik ooit een facebookpagina ben begonnen en nu dit forum onder mijn hoede heb genomen Henk.

Hopelijk werken de remmen weer naar behoren en goed dat je weer iets geleerd hebt.
© Solex Forum