Solex forum
Posted By: henk3 beurs budel - 09/04/22 08:42 PM
Morgen 10 april een beurs in Budel-Hamont. Meer voor de zuiderlingen en Belgen denk ik. Al een paar keer geweest, 2019 was de laatste, altijd leuk. Groet H.
Posted By: John Meisters Re: beurs budel - 09/04/22 09:23 PM
Er komen meerdere forumleden. Ik ben er ook morgen.
Leuk als we ons daar kunnen treffen
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 10/04/22 01:56 PM
Het was weer een leuke beurs (hopelijk niet voor de laatste keer) en aangezien er weinig voor een Solex was te vinden, toch wat leuks kunnen kopen. Naast de Solex spullen heb ik een signal corps engine GE-12-G motor gekocht. Een leuke kleine motor die gebruikt werd in een generator.
Posted By: Joan Re: beurs budel - 10/04/22 04:27 PM
altijd grappig, ander soort motoren heb hem even gegoogled. lijkt erg op een husqvarna 2 takt grasmaaier motor ( ook met de carburateur aan de onderkant) waar ik ooit een solex motor van heb gemaakt ( tegen een solex carter aan plakken )
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 10/04/22 05:18 PM
Op mijn Facebook pagina staan wat foto's Joan. Het is een heel kleine motor, bijna vergelijkbaar kwa grootse met een Solex motor.
Ik wilde eigenlijk een Bernard w110 hebben, maar deze kwam eerder.
Posted By: Joan Re: beurs budel - 11/04/22 07:46 AM
ik heb diverse bernards, via marktplaats. uit de tijd dat ik ineens stationair motoren wilde verzamelen diverse uitvoeringen ook een tweetakt ( nogal smerig want die zat op een betontrilplaat) . die viertakten zijn leuk en eenvoudig en er zijn diverse modellen die eigenlijk alleen qua schaal met elkaar verschillen. grote nadeel dat ongelooflijk zware vliegwiel ( lopen ze mooi rustig van dat wel )


deze foto komt ook van marktplaats ( advertentie verlopen)

Attached picture bernard 2takt.jpg
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 11/04/22 07:57 AM
Het is een leuke hobby, maar moet wel opzoek naar een grotere ruimte haha
Posted By: Joan Re: beurs budel - 11/04/22 08:04 AM
ik heb er een "bandenrek" voor gekocht is identiek aan een palletstelling maar dan niet 1.5 meter diep maar iets van 40 centimeter ...voorbeeld marktplaats
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 11/04/22 03:15 PM
Over een klein maandje heb ik de beschikking over een garage, nog meer plaats om spullen te verstoppen ;-)
Posted By: Joan Re: beurs budel - 12/04/22 04:29 PM
pas maar op, daar wen je aan en dien je wel te garanderen dat die ter beschikking stelling voldoende looptijd heeft, anders heb je aan het eind een serieus probleem
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 12/04/22 06:47 PM
Ja hoor, ik hou het rustig haha. Vandaag een handleiding gekocht van een Bernard w110.. dus die zal ook ooit wel eens komen.
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 13/04/22 07:22 AM
Gisteren even bezig geweest met de oude leger motor. Vreemd genoeg zijn normale maten bouten en moeren.

De zuiger is een aparte, lijkt op een kamzuiger en heeft veel aanslag aan de bovenkant en op de cilinderkop. Motor heeft genoeg compressie.

Carburateur heb ik van de buitenkant schoon gemaakt en van binnen ziet deze er netjes schoon uit.

Alleen hoe de bobine de benzine moet ontsteken ben ik nog niet uit. Volgens mij is de bougieschagt helemaal dicht.. of die moet vol geboekt zijn..
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 13/04/22 06:52 PM
Kom ik net thuis met een auto met 3 motoren... mercedes A 180, Bernard W 110 bis en een Bernard 610 A...
Posted By: Joan Re: beurs budel - 14/04/22 03:01 PM
er is zat ze lijken erg op elkaar en dan heb je nog een heel groot varia aan eindstukken ( keerkoppelingen, zo maar koppelingen, ketting assen tandwiel assen ) hopelijk zijn de krukaslagers goed, ik heb er een paar waar dat niet zo is, de lagers zijn nogal kostbaar ( conische rollenlagers )
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 14/04/22 05:20 PM
Ik moet een plan van aanpak maken. Ik ben net 10 minuten beIg geweest met een schuursponsje en de ocidatie vliegt van de motor af. Ik heb ook gezien dat er nog een bodem olie in de motor zit.
Posted By: Joan Re: beurs budel - 14/04/22 07:07 PM
in ieder geval de kleppendeksels eraf en controleren of de bediening nog soepel loopt en olie heeft
Posted By: Joan Re: beurs budel - 15/04/22 11:11 AM
en als je toch aan het verzamelen bent, je hebt pas wat als er in je verzameling minstens een "Wolseley" of kloon daarvan zit
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 15/04/22 03:52 PM
Daar wacht ik nog even mee Joan, ik kan niet alles tegelijk
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 17/04/22 06:16 AM
zoiets bedoel je dus..
Posted By: Joan Re: beurs budel - 17/04/22 07:16 PM
klopt wat motortype betreft . ik heb alleen een hekel aan die gasten die adverteren met "bieden naar waarde, geen onzin biedingen" vaak is het nog troep ook, ben daar al meerdere malen ingestonken ( met brommers) want ze weten precies wat ze hebben ( of eigenlijk juist niet hebben) en vertellen dat er dan niet netjes bij
Posted By: Antoine Re: beurs budel - 17/04/22 07:50 PM
Dat klopt helemaal. De meeste mensen weten precies wat ze verkopen. Zoals bv bij aankoop van een Solex aan bijna elke motor is wel iets. Ook als er gezegd wordt dat hij helemaal gereviseerd is.
© Solex Forum