Solex forum
Posted By: OTO1963 Geen massa achterlicht Solex 3800 - 08/07/22 09:47 AM
Nadat het frame van mijn Solex 3800 opnieuw is gelakt, heeft het achterlicht geen massa meer. De framedelen hebben een dusdanig dikke laag verf gehad die isolerend werkt op de boutverbindingen van de diverse framedelen. Is dit probleem herkenbaar en welke oplossing wordt hiervoor aangeraden? (Graag zou ik jullie adviezen horen alvorens ik een massadraad vanaf het achterlicht naar het motorblokje breng) Alvast bedankt voor de reacties. Groeten, Ad.
Posted By: Antoine Re: Geen massa achterlicht Solex 3800 - 08/07/22 02:44 PM
Je hebt 3 opties, zoals je zelf al aangeeft een extra massa kabel naar de motor of ervoor zorgen dat de framedelen niet meer isolerend zijn. Andere optie is het monteren van led verlichting op batterijen.
Posted By: Joan Re: Geen massa achterlicht Solex 3800 - 08/07/22 02:46 PM
klopt ervaring mee, zeker bij poeder coaten. er zijn speciale veerringen ( met veel kartels) die je onder de moeren EN boutkoppen moet zetten, dan vreten deze ringen in beide onderdelen die electrisch gekoppeld moeten worden ( het ene onder de boutkop en het andere onder de moer, electrische koppeling dan via de bout. safer is om een dubbel aderige draad te gebruiken 1 ader voor aarde en 1 ader voor stroom
Posted By: Johnny_Solex Re: Geen massa achterlicht Solex 3800 - 06/11/22 01:56 PM
Hallo allemaal.

Ik lees hier over de verlichting met een dubbel aderige kabel . Mijn vraag hier over : kun je die met dubbelzijdig plakband vast zetten .

of zijn er andere mogelijkheden ?

M.V.G. Johnny Solex.
Posted By: Johnnie Re: Geen massa achterlicht Solex 3800 - 06/11/22 06:06 PM
Je kan ook een fijne tweeling snoer gebruiken en deze door het randje van het spatbord geleiden. Eerst schoonmaken met een remkabel, een beetje glijmiddel gebruiken en dan de 2ling snoer erin steken.
Posted By: Johnny_Solex Re: Geen massa achterlicht Solex 3800 - 06/11/22 08:47 PM
Hallo Johnny.

Dank je wel voor deze tip ik ga ermee aan de slag .

M.V.G. Johnny Solex.
Posted By: Johnny_Solex Re: Geen massa achterlicht Solex 3800 - 15/11/22 05:43 PM
Hallo Johnny.

Ik heb het draadje er vanmiddag doorheen getrokken Dus ik kan verder met het opbouwen.

Hartelijk dank voor de tip het werkte prima op deze manier.

M.V.G. Johnny Solex.
Posted By: Johnnie Re: Geen massa achterlicht Solex 3800 - 16/11/22 05:47 PM
Heel graag gedaan.
© Solex Forum