ikben blij dat we wat vaste leveranciers hebben tegelijk redelijke prijzen. zoek en vind je solex onderdelen bij anderen kom je toch wel voor
verrassingen
180 euro... dan zal ik toch iets anders kopen..
En dan ook nog een imitatie vliegwiel. Ik heb er eens zo een op de werkbank gehad, was op een 3800 met contactpuntjes gezet. Kon er geen chocola van maken.
In elk geval heb ik hier voor een kapitaaaaal aan onderdelen liggen geloof ik 😂
Het 4800 vliegwiel heeft de magneten iets eerder (op de Buitenring gemeten 0,8cm) liggen dan standaard. (Kloksgewijs)
Kortom: je krijgt al een voorontsteking.
De binnenring is soms wel excentrisch waardoor je hem prima op een 3800 kunt gebruiken.
Maar er zijn ook versies die een centraal geplaatste binnenring hebben, daar krijg je geen contactpunten mee aan de praat.
Voor elektronische ontstekingen werken die wel heel mooi.
Hallo een vraag over het vliegwiel
Is het mogelijk om de bus die in het vliegwiel zit
dus die zorgt dat de contact punten worden geopend
Te demonteren deze bus is flink beschadigd
En er een andere bus op te plaatsen
Indien mogelijk tip hoe ik dit kan doen
M.v.g
ja kan, heeft geen speciale vorm, hij is "gewoon" als ronde buis eccentrisch bevestigd. zorgen dat de nieuwe knelt, dan warm maken en heel snel eroverheen gooien ( kijk hoe ze houten wagen wielen naken) gebruik wel olie want als hij "vreet" krijg je hem niet meer van zijn plek en moet je opnieuw beginnen
Oke Joan maar hoe verwijder ik de oude bus van het vliegwiel
En met olie bedoeld u olie op het vliegwiel
M.v.g
dremel met slijpschijfje, springt hij open. olie op het metaal van de as waar het busje moet komen, niet op het hete busje, dan verdampt het . weet niet of het verstandig is dat je dit gaat doen
Oke ik weet dat het misschien niet verstandig is maar hoe kan ik de bus die beschadigd is dan kunnen bewerken dat hij weer glad is
Want nu gaat het steeds ten kosten van het onderbreking nokje
als het nog enigszins kan gebruik ik waterproof schuurpapier maar dan zonder water maar in olie en dan een 20 minuten een stuk dat om de nok gevouwen is met de muis van mijn hand ( stuk tussen duim en wijsvinger ) dat stukje vasthoudend rond draaien
Ja dat begrijp ik maar deze BESCHADIGING is op paar plaatse dieper dan 1m
Dus ik denk nieuwe bus moet die gehard zijn
daarom is hij [censored]: het is boterzacht materiaal, moet het hebben van goede smering en daar mankeert het na zoveel jaar bij ca 70% van de solexen aan. ik merk dat periodiek onderhoud minimaal is
Oke bedank Joan denk dat ik nieuw bus laat draaien lijkt mij het verstandigste
Hallo Techneuten , onlangs kocht een vriend van me een Solex 3800 van in de jaren 60 . Hij vroeg me om er eens naar te kijken omdat deze geen ontsteking had . Dus condensator doorgemeten en gaf oneindig aan . Dus nieuwe condensator geplaatst , nieuwe bougiekabel omdat deze nogal poreus was en een nieuwe bougies . Alles gemonteerd maar nog geen ontsteking waar te nemen . Dan was er nog maar 1 mogelijkheid , de spoel vernieuwen . Deze gemonteerd , en nog geen vonk . Ik zit met mijn handen in het haar . Wie kan mij enige informatie geven waaraan dit kan liggen . Alvast bedankt voor jullie reactie .
Grts,
Eric
Hoi Eric, welkom op het Solex forum.
Je Solex heeft dus een start probleem.
Allereerst wil ik opmerken dat je moet weten hoe lang de Solex al stilstaat, en of hij droog is gestald of jarenlang op een vochtige plek heeft gestaan. In het laatste geval is het raadzaam geen startpoging te ondernemen maar eerst te onderzoeken of er opgehoopt vuil in het carter zit.
Ook is het dan aan te bevelen om je ontsteking spoel eerst te laten drogen (bv een aantal uren in de oven op 40 graden of een aantal dagen op de radiator van de verwarming als deze aan staat.
Verzeker je ervan dat je op de juiste manier gaat analyseren waar de oorzaak ligt anders koop je een hoop nieuwe onderdelen die niet nodig waren geweest.
Draai na een startpoging je bougie eruit. Natte bougie betekent ontsteking probleem, droge is brandstofprobleem.
Mocht je inderdaad een ontsteking probleem hebben dan kan het liggen bij vuile contact puntjes of verkeerd tijdstip.
Hallo John , alvast bedankt voor je reactie .
Solex heeft een 7 tal jaren stilgestaan . Allereerst heb ik de 2 takt benzine uit het tankje gedaan want die rook niet meer zo fris . Tankje volledig gereinigd en voorlopig Aspen 2 getankt . Benzinepomp gedemonteerd , membraam was nog in goede staat en gereinigd . Ontsteking gecontroleerd met een testlampje en platine bijgesteld dat het lampje uitging op BDP . Condensator getest en deze gaf oneindig aan . Dus nieuwe condensator geplaatst , complete bougiekabel omdat deze nogal poreus was . Dan ook nog een nieuwe bougie geplaatst . Vliegwiel aangedreven met een boormachine en dop van 14 geen onsteking merkbaar op bougie. Dan maar op goed geluk de spoel vervangen . Maar helaas nog geen ontsteking .
Begin even bij het begin: is je bougie nat of droog?
Een condensator kun je niet op deze manier meten.
Je puntjes moeten openen op 1,8 mm voor bdp.
Dag John , bougies is nat en condensator is vernieuwd . even een vraagje , hoe kan ik een afbeelding plaatsen ?
Mvg,
Eric
John , zal morgen de platine eens bijstellen zodat deze openen op 1,8 mm voor bdp . Als deze vroeger of later staat krijg je dan geen vonk ?
Grts,
Goeieavond John , platine bijgesteld maar helaas geen ontsteking . Voor de zekerheid ga ik een nieuw setje platines bestellen . We zullen dan wel zien wat het geeft .
Mvg,
Eric
Je kunt ook een keer naar Roermond komen, dan bekijken we het samen.
Goeiemorgen John , alvast bedankt voor je reactie . Zal het motortje eens demonteren , van zodra dit gebeurd is neem ik terug contact met je op .
Grts,
Eric
Hoi John, hier zijn we weer . Heb weer even de tijd gehad om te zoeken waar het probleem van de ontsteking lag . Deze was te wijten aan het contact van de nieuwe bougiekabel . Was voorzien van een parkervijsje . Contact vervangen door een volledig koperen contact . Boormachine op de polie , waarachtig een dikke blauwe vonk . Nu nog kijken naar de brandstoftoevoer . Bougie blijft droog .
Grts ,
Eric