Solex forum
Posted By: ovee BDP - 02/10/21 08:06 PM
Als ik de ontsteking controleer, dan bepaal ik met een schuifmaat het BDP en stel de ontsteking af. Vervolgens controleer ik met een stroboscooplamp of de ontsteking op tijd staat.
Maar bij mijn koffertjes met de bougie schuin voorin, kan ik het BDP lastig bepalen met een schuifmaat. Ik zet er dan tijdelijk een kopje op met het bougiegat bovenin en kan zo het BDP bepalen. Maar dat is nogal omslachtig om steeds die kopjes te verwisselen. Is er ook een andere manier om het BDP te bepalen als het bougiegat schuin voorin staat?
Posted By: John Meisters Re: BDP - 03/10/21 05:21 AM
Zoals je het nu doet is een goede manier, maar in feite hoef je deze controle maar een keer uit te voeren.
Als je merktekens bij 1,8 mm voor BDP recht tegenover elkaar staan dan is dat voor altijd goed en volstaat de stroboscooplamp.

Mocht je vliegwielspie kapot gaan dan gaat dit verhaal niet meer op. Zorg er dus voor dat je het vliegwiel altijd goed vastzet voordat je de motor start.
Posted By: ovee Re: BDP - 03/10/21 08:45 AM
Ja, zo heb ik dat ook gedaan, maar was wel benieuwd of ook op een andere manier gedaan wordt.
Posted By: Joan Re: BDP - 03/10/21 04:14 PM
met een spaak met iets een s bocht op de juiste plek en zorgen dat de steel voor en na de S wel in lijn lopen met elkaar die gaat bijna diagonaal door het gat ( iets scheef maakt niet zoveel uit )) en als jet uitsluitend om het BDP gaat dan maakt het al helemaal niets uit of het bougiegat recht of schuin staat dan voel je altijd wel waar de zuiger "op tuimelen" staat ( zo heet dat als hij wisselt van "omhoog gaan" naar "naar beneden gaan" , dat is wat gebeurt op BDP )
Posted By: ovee Re: BDP - 03/10/21 05:55 PM
Is inderdaad ook een goede manier om het zo te doen. Bij het BDP dan een merkje op de spaak zetten en 1,8 mm aftekenen en dan nog een merktekentje zetten.
© Solex Forum