Solex forum
Posted By: MarkN Zijspan - 21/05/20 01:16 PM
Al tijden zit ik te kijken/zoeken naar een zijspan voor de Lex maar als je er al eentje vind is die of niet te koop of vragen ze een bak geld.
Inmiddels heb ik zoveel info verzameld dat ik op het punt ben aangeland dat ik er zelf eentje ga bouwen.

Het idee is om een oude 'octagon' vormige zijspan te gaan bouwen.

In autocad ben ik de uitslagen aan het uit tekenen, en het eerste pasmodel is al even snel gemaakt om te zien of de vorm me aanstaat en eventuele zaken waar ik tegenaan kan lopen bij de bouw.

In de bijlagen een paar foto's van het eerste papieren proefmodel.

Als body definitief is uitgetekend laat ik die watersnijden uit 1 mm staalplaat.
En dan begint het buig en rol werk, maar dat duurt nog wel even voordat het zover is.

Eerst nog de 2 zij platen uittekenen, dan nog iets groter uitprinten en nog eens een proefmodel maken.


Het ontwerp is niet van mezelf, maar van Steve (een Brit) die hem gebouwd heeft voor zijn BMW en zo aardig was zijn tekeningen in pdf formaat aan mij door te geven. Hij heeft zelf overigens ook Solexen maar niet met zijspan (schept een band grin)






Attached picture Aanzicht_1.png
Attached picture Aanzicht_2.png
Attached picture IMG_20200521_143336-min.jpg
Attached picture IMG_20200521_143321-min.jpg
Attached picture IMG_20200521_143328-min.jpg
Posted By: Joan Re: Zijspan - 21/05/20 05:35 PM
en jaa hoor daar is hij weer die J.O.A.N. ik heb uiteraard ook diverse zijspannen gebouwd ( niet voor solex ) maar voor een honda dream. een pitbike en uiteraard ooit begonnen aan een zijspan toen ik nog heel jong was en nog weinig kon. Het zijn uitdagingen. Heel belangrijk is de positie van het zijspan wiel, dat mag niet gelijk liggen aan het achterwiel maar moet daar iets voor staan maar ook weer niet te veel .

beste is met een rechthoekig raamwerk te beginnen en die met twee pennen aan je frame te maken en twee diagonalen eentje naar je balhoofd en eentje naar je zadelbalk

Attached picture zijspan 1b.jpg
Attached picture zijspan 2.jpg
Attached picture zijspan 1a.jpg
Posted By: MarkN Re: Zijspan - 21/05/20 06:15 PM
Plan qwa verbindingen is richting of eigenlijk aan de achteras, onder het zadel en vooraan bij de trappers, maar dat laatste moet ik nog goed bekijken hoe of wat.

En dan nog bekijken of het star of scharnierend word, waarbij bij de laatste dan iets van demping moet komen. Maar dat dokter ik wel uit gaande weg.
Posted By: Joan Re: Zijspan - 21/05/20 09:34 PM
Originally Posted by MarkN
Plan qwa verbindingen is richting of eigenlijk aan de achteras, onder het zadel en vooraan bij de trappers, maar dat laatste moet ik nog goed bekijken hoe of wat.

En dan nog bekijken of het star of scharnierend word, waarbij bij de laatste dan iets van demping moet komen. Maar dat dokter ik wel uit gaande weg.
ik ken alleen maar starre zijspannen, met dien verstande dat het wiel wel een scharnierende ophang arm kan hebben met een veer en demper EN veel zijspannen hebben een losse bak die verend aan het star gemonteerde frame is gemonteerd voor het nodige comfort. Wat je vooral niet wil is dat het zijspan wiel op zijn eigen wijze gaat bijdrage aan iets wat op sturen lijkt

een bekende nederlands zijspanbouwer is bijvoorbeeld EML.

en voor zover ik weet gaat er altijd een pijp naar het balhoofd , heb ik mezelf ook aan gehouden, wil je voorkomen dat je raamwerk in elkaar vouwt gebruik je altijd 3 hoeks constructies
Posted By: John Meisters Re: Zijspan - 22/05/20 06:42 AM
Ik heb er ooit eens een in elkaar geflanst voor carnaval, scharnierend.

[Linked Image]
Posted By: Joan Re: Zijspan - 22/05/20 06:52 AM
over "scharnierend" kijk nog maar eens heel goed naar de details van foto "zijspan 1a"
Posted By: John Meisters Re: Zijspan - 22/05/20 07:07 AM
Geweldige foto’s!
Ik had echt alleen een op 2 punten scharnierend platform, verder geen verbindingen.
En na de optocht hadden de beertjes allemaal nieuwe eigenaars, en gingen we met zijn drieën de kroegen af, een achterop en een in de zijspan D:
Posted By: Antoine Re: Zijspan - 22/05/20 09:33 AM
Op internet is ook een Solex cross zijspan te vinden. Gebouwd door mensen die is de zijspan van onze wereldkampioen zijspancross hebben gebouwd.
Posted By: MarkN Re: Zijspan - 22/05/20 12:16 PM
Originally Posted by Joan
over "scharnierend" kijk nog maar eens heel goed naar de details van foto "zijspan 1a"


Ik hou het in beraad. wink
Posted By: Jan Re: Zijspan - 22/05/20 06:40 PM
Originally Posted by Ant_one
Op internet is ook een Solex cross zijspan te vinden. Gebouwd door mensen die is de zijspan van onze wereldkampioen zijspancross hebben gebouwd.


Het solex zijspan van Chris Bongers. Stoolex hier op het forum.

Attached picture chris.jpg
Posted By: Joan Re: Zijspan - 22/05/20 09:05 PM
Originally Posted by John Meisters
Geweldige foto’s!
Ik had echt alleen een op 2 punten scharnierend platform, verder geen verbindingen.
En na de optocht hadden de beertjes allemaal nieuwe eigenaars, en gingen we met zijn drieën de kroegen af, een achterop en een in de zijspan D:
wat er bij mij scharniert: de voorvork van dit span ( 1a) is een voorvork van solex die er achterste voren in staat , aan de vorkpoten een paar steuntjes gelast voor korte spiraalveren, aan het einde van de vork een paar armpjes die scharnieren op de wielas.moer-gaten en de spiraalveren steunen op die armpjes en daar weer een stepwieltje aan, zo mijn eigen schommelvork gemaakt
Posted By: MarkN Re: Zijspan - 24/05/20 05:02 PM
Vandaag niet al te best weer om buiten te vertoeven dus ik heb het plan in een kant en klaar snijplan in cad uitgewerkt.
En nog een groter papieren model geprint en geplakt.

Attached picture IMG_20200522_125918-min.jpg
Attached picture IMG_20200522_125847-min.jpg
Attached picture IMG_20200522_125833-min.jpg
Attached picture IMG_20200522_125826-min.jpg
Attached File
Website.pdf  (3 downloads)
Posted By: Joan Re: Zijspan - 24/05/20 05:11 PM
je was van plan om het te snijden uit 1 mm plaat, is dat niet zonde van het gewicht ? autodaken bijvoorbeeld maken ze van 0.4 mm plaat, met iets een welving erin ( heeft jou ontwerp ook ) staat dat als een huis en het is meer dan de helft lichter
Posted By: Johnny_Solex Re: Zijspan - 21/11/20 07:06 PM
Hallo mark .

Hoe ver ben je inmiddels met project zijspan . Lukt het allemaal een beetje ?

Groet Johnny-Solex.
© Solex Forum