Solex forum
Posted By: PruttelPot Solex 2200 ̈made in France ̈ - 16/03/22 02:36 PM
HAllo,

Ik heb zaterdag een solex gekocht, een 2200 om deze op te gaan knappen, nu heb ik in het verleden al eens een solex gehad waar niets aan hoefde te gebeuren.


Nu is mijn vraag: Ik wil er nieuwe brandstof in doen want hij heeft 2 jaar stil gestaan. Nu komt de vraag, dien ik eerst de tank te reinigen van binnen???

Ik zie jullie reacties tegemoet.

Groet,

Erik AKA Pruttelpot
Posted By: FFAnders Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 16/03/22 07:06 PM
Soms zijn tankjes verbazingwekkend schoon van binnen maar soms ook vol met troep, roest deeltjes.
Het ligt eraan welke soort benzine de vorige eigenaar heeft gebruikt.
Kijk in de tank met behulp van een lampje, dan zie je hoe de binnenkant/bodem eruit ziet.
Als je nieuwe benzine/ brandstof erin doet gebruik dan superbenzine in een verhouding van 1:35, Aspen of Motomix
maar geen euro 95, daar gaat het tankje alleen maar sneller van roesten.
Pompmembraan vervangen is ook aan te raden.
Posted By: Joan Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 16/03/22 10:12 PM
er bestaan geen solexen ( die heel lang stilgestaan hebben) waar je niets aan hoeft te doen. Niet de tank inspecteren, dat levert je hooguit wat storingen op tijdens het rijden, maar altijd het inwendige van het carter inspecteren ( kost je slechts een voetpakking want de hele bovenkant kun je in elkaar laten zitten ) op stilstand schade en corrosie en verlopen/vuile olie alles FF lekker inolien lager, drijfstang onder en boven zo ook de zuigerveren en cilinderwand alles kuisen in elkaar terug monteren en dan pas pogen te starten
Bedankt heren, ik ga het proberen...
Misschien domme vraag maar de aspen 2 is voorgemengd op 1:50.......

Hoe ga je deze naar 1:35 krijgen.........

Welke som hoort hierbij?
Posted By: Antoine Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 17/03/22 08:09 AM
https://m.facebook.com/groups/1558415401133088/permalink/2765110007130282/
Posted By: Joan Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 17/03/22 08:29 AM
bij 1 op 50 zit er 20 milli liter olie in een liter ( 50 keer 20 is 1000 dus dat is 1 liter voor die 50 liter benzine) voor 1 op 35 zit er ca 30 milli liter in per liter dus 10 mili liter toevoegen ( haal een injectie spuit bij de apotheek/drogist)
Het tankje ligt nu los, maar op de achterzijde onderaan eennhele hoop vettig- en viezigheid. Betekend dit dat hij lek is???

Ik heb de binnenkant met een lampje bekeken, de wanden zien er gaaf uit echter eenndikken hoop smurrie op de bodem.........
Joan,

Is dit binnenste deel van het carter ook voor een leek schoon te maken en te olieen?
Posted By: Antoine Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 17/03/22 09:01 PM
Joan heeft een filmpje online staan voor de montage van een blokje. Als je die bekijkt en eerst de motor reverse demonteerd dan kan je het filmpje volgen om het blokje weer te monteren.
Ok,, ga ik die zoeken..
Posted By: Antoine Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 18/03/22 08:24 AM
Joan,

Welke olie gebruik je om het inwendige van het carter in te olieen?

Erik
Posted By: Antoine Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 05/04/22 04:51 AM
De olie uit de 2 takt benzine
Posted By: Joan Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 05/04/22 03:37 PM
ik heb in mijn oliespuit historische olie ( voor old timers 20W50) daar olie ik tijdens de montage de onderdelen mee in
Op marktplaats zag ik 1 liter zonnebloemolie voor € 75,-.
Dat kan ook maar is wel verrekte duur.
Posted By: Joan Re: Solex 2200 ̈made in France ̈ - 07/04/22 07:25 AM
daar krijg je van mijn type olie meer dan 5 liter voor https://histoparts.com/classic-sae-20w50-lichte-legering/3
© Solex Forum