Solex forum
Posted By: Joey 'Nieuwe' Solex 3800 - 26/08/21 07:47 PM
Hoi mensen,

Ik ben Joey en heb pas mijn eerste Solex gekocht. Heb enkele jaren geleden met een vriend de 24 uurs race meegereden, dus ben niet helemaal nieuw met solexen.

Nu ben ik het motortje van wat dichterbij gaan bekijken thuis, en vielen me een paar dingen op, de luchtfilter is een heel dun schuimpje met een gaatje erin... Dus die gaat vervangen worden.
Verder is het benzine pompje met 2 componenten lijm oid dicht gesmeerd... Lijkt me niet helemaal zoals het hoort.

En als ik voor op de cilinder kijk mis ik aan de rechtse kant 2 bussen in de cilinder..

Verder had ik nog een vraagje. ik heb een gashendel, waar het gas ook licht bij het gebruik van de voorrem. Is het normaal dat de gashendel niet terugveert maar in de positie blijft staan waar je hem neerzet?

Verder loopt het blokje wel mooi, en de bougie is koffie bruin.

(Ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn)

Attached picture IMG-20210826-WA0011.jpg
Attached picture IMG-20210826-WA0009.jpg
Attached picture IMG-20210826-WA0007.jpg
Posted By: Antoine Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 26/08/21 09:04 PM
Waarschijnlijk is je pomp gaan lekken en hebben ze het dicht gesmeert met epoxy lijm, dit wordt vaker gedaan.
Het lijkt dat de kop van de cilinderkopbout bestemd is voor een sleutel 10. Hierdoor past het luchtfilter niet netjes. Dit is eventueel op te lossen door gebruik te maken an inbus bouten.

Dus allemaal niet zo spannend. Veel plezier met je Solex.
Posted By: Johnnie Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 06:54 AM
Maar inderdaad zit er geen afstandsbus rond de kopbout, dit moet je oplossen.en wel heel snel, nu drukt de plaat van de motorlifthevel je koelrib aan gruzels, die hoort er ca een 1/2 cm boven te staan, de hele boel is nu zo scheel als de pest Als je pompje zo werkt en je hebt geen lekkage,dat plaatje dat voorin de pomp is gestanst gaat vaak lek want de "extra"afdichting in de vorm van semi doorzichtige 2 k lijm geeft het vaak op aan de moderne brandstof, veela wordt het "gerepareerd" met nieuwe semi doorzichtige 2K lijm maar hier is kennelijk gekozen voor metaalpasta , ziet er niet uit maar ja hoort toch een kapje voor no problem... PS ik had op quote gedrukt maar nu staat mijn rode tekst bij de originele inzender, groet Joan
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 09:26 AM
Antoine aahh fijn om te weten dat dat vaker gebruikt wordt.

Johnnie, ja ik ga morgen bussen halen, want dit leek me ook niet handig om op de koelrib te drukken inderdaad.
Ook zweet hij lichtjes op de koppakking, dus die ga ik gelijk vervangen.

En dan houd ik het benzine pompje gewoon zoals ie is voor nu.
Posted By: Trommel Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 10:36 AM
Originally Posted by Joey
Antoine aahh fijn om te weten dat dat vaker gebruikt wordt.

Johnnie, ja ik ga morgen bussen halen, want dit leek me ook niet handig om op de koelrib te drukken inderdaad.
Ook zweet hij lichtjes op de koppakking, dus die ga ik gelijk vervangen.

En dan houd ik het benzine pompje gewoon zoals ie is voor nu.

Wist je dat er origineel ook dunne carrosserie/sluitringetjes onder de afstandsbusjes zitten. Dit om indrukken van het alu kop te voorkomen.
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 03:46 PM
Nou echt dun zijn ze niet maar wel idioot klein in diameter, dus niet een standaard onderleg ring. vaak moet ik een kop herstellen omdat inderdaad het alu naar binnen is gedrukt zonder dat ringetje en dan wil de bout niet lekker door de kop, ik doe dat met een 4 snijder frais in de kolomboormachine en dan gebruik ik een 11 mm uitvoering, kan ik standaard onderleg ringen gebruiken
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 06:08 PM
Oke, en die zitten tussen de bus en cilinderkop als ik het goed begrijp?
Want die zitten er nu geen tussen.

En het viel met op als de Solex op de standaard staat met het stuur naar rechts, de bout van het schild achter de carburateur het frame raakt.
Posted By: Jan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 07:39 PM
Originally Posted by Joan
Nou echt dun zijn ze niet maar wel idioot klein in diameter, dus niet een standaard onderleg ring. vaak moet ik een kop herstellen omdat inderdaad het alu naar binnen is gedrukt zonder dat ringetje en dan wil de bout niet lekker door de kop, ik doe dat met een 4 snijder frais in de kolomboormachine en dan gebruik ik een 11 mm uitvoering, kan ik standaard onderleg ringen gebruiken

Voor dat soort dingen kan een conische handruimer makkelijk zijn.

Attached picture conische handruimer.jpg
Posted By: Antoine Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 07:40 PM
Sommige mensen monteren een stootrubber op het spatscherm.

Als je pompje goed werkt zal ik hem laten zitten, gezien de verschillende schroeven en bouten die zijn gebruikt.. je weer nooit qat je tegen komt.
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 27/08/21 09:10 PM
Yes, ondertussen een rubbertje gemaakt die over het boutje heen schuift/klemt

Attached picture Compress_20210827_230536_6960.jpg
Attached picture Compress_20210827_230757_7669.jpg
Posted By: Antoine Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 28/08/21 06:19 AM
Originally Posted by Jan
Voor dat soort dingen kan een conische handruimer makkelijk zijn.

Bedankt voor de tip Jan, hij zit al in mijn winkelmandje.
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 28/08/21 08:04 AM
Originally Posted by Jan
Originally Posted by Joan
Nou echt dun zijn ze niet maar wel idioot klein in diameter, dus niet een standaard onderleg ring. vaak moet ik een kop herstellen omdat inderdaad het alu naar binnen is gedrukt zonder dat ringetje en dan wil de bout niet lekker door de kop, ik doe dat met een 4 snijder frais in de kolomboormachine en dan gebruik ik een 11 mm uitvoering, kan ik standaard onderleg ringen gebruiken

Voor dat soort dingen kan een conische handruimer makkelijk zijn.
ik heb diverse ruimers liggen die dit kunnen maar daarmee maak je wel het gat groter ( je kunt ook vanaf het pasvlak, vanaf de achterkant dus, een boor 6,5 met de boormachine er doorheen halen ) maar het pasvlak blijft dan meestal nog wat "hol" achter want er is materiaal weg geduwd .
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 31/08/21 04:38 PM
Ik had nog een vraagje, weet niet of ik hier goed zit. Maar als het motortje warm is moet ik de schuif op de carburateur helemaal naar rechts zetten, en als ik lichtjes wind mee heb of harder als 30 rijd loopt hij niet lekker door maar begint lichtjes te sputteren.
Voor mijn gevoel moet ik de schuif verder naar rechts toe zetten om dit te verhelpen, maar dat kan niet meer.

Iemand tips om dit beter te krijgen? Ik dacht zelf aan een kleinere sproeier proberen maar hoor graag wat jullie hierover denken.

Ik heb de luchtfilter vervangen, want er zaten gaten in de oude. En de bougie was bruin, maar de rand was richting zwart. Ik zal deze zo nog even controleren
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 31/08/21 06:31 PM
inderdaad kleinere sproeier OF een nieuwe sproeier van dezelfde waarde want het zal niet de eerste keer zijn dat er aan het gaatje gerommeld is en daarmee buiten de specificaties. standaard is 28 ( staat ook wel eens 2800 of 28CC op )
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 31/08/21 07:20 PM
Zal eens wat gaan proberen, er zit inderdaad een 28cc sproeier in. Wel vreemd dat ie dit op het begin niet deed maar nu langzaam wel. En ook toen moest de hendel helemaal naar rechts om hem het beste te laten lopen.
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 01/09/21 10:22 AM
net een stukje gereden zonder luchtfilter & behuizing.
Dan blijft hij netjes doorlopen, en rijd iets harder. Dus omdat ik de oude luchtfilter (met gaten) vervangen heb door een nieuwe (stalen filter) krijgt ie minder lucht en loopt ie minder mooi.. (duuuhhh)

Zou ik dit op kunnen lossen door de gaten in de behuizing iets groter te maken? of kan ik beter een andere luchtfilter halen?
Of kan ik misschien de remlicht sproeier iets groter maken? ( Of is dit vloeken in de kerk 😅)
Of toch een maatje kleinere sproeier proberen...

Want zelfs zonder luchtfilter moet de schuif helemaal naar rechts staan om hem het beste te laten lopen.
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 01/09/21 04:17 PM
er is pas een andere discussie geweest over die gaasjes zie "luchtfilter" en als hij zonder luchtfilter ook nog met de regelaar naar rechts moet inderdaad een andere sproeier ( of toch maar eens ontkolen in de pijpjes ? rijd ook eens zonder uitlaat ) NIET de gaten in de behuizing groter maken is alleen goed voor getunede solexen en ze gaan er zo van "bulken" dat rijd niet rustig
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 01/09/21 05:31 PM
Bedankt voor de reactie!
Er is een twin air filter onderweg, en ik heb nog grof gaas liggen wat ik eronder kan maken. Maar inderdaad ook zonder luchtfilter moet de schuif helemaal naar rechts.

Net de uitlaat ontkoolt met een oude Remkabel. Kwam redelijk wat uit. Zal morgen eens een stukje zonder uitlaat proberen te rijden.

En oke duidelijk, dan blijf ik daar vanaf (:

Attached picture 1630517391747.jpg
Posted By: Antoine Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 01/09/21 06:01 PM
Mocht je meer onderdelen nodig hebben... solexservice.com is 10 minuten rijden voor je. Wel even een afspraak maken.
Posted By: John Meisters Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 01/09/21 06:21 PM
Uitlaatpoort ook maar even nakijken en schoonmaken
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 01/09/21 06:46 PM
Kwartiertje om precies te zijn 😁
Maar ja ben er afgelopen week al geweest, en enkele jaren geleden toen we aan de 24h race meededen.

En ja was ik al van plan om de uitlaatpoort en spruitstuk schoon te maken, heb een nieuwe pakkingen besteld, dus daar wacht ik even op
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 01/09/21 08:27 PM
als je toch aan de uitlaat aan het rommelen bent boor dan even een gat 5 mm op de afgesproken plek ( blijven boren tot je 3 gaten op rij hebt met 1 keer boren )
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 02/09/21 06:16 AM
Ik heb even op het forum gezocht, maar dat gaat hierom?

https://solexforum.nl/ubbthreads.php/ubb/download/Number/12141/filename/Potje..png

en dan door het potje en beide kanten van de uitlaat pijp. Als dat werkt voor een standaard 3800 ga ik dat eens proberen (:

Edit: ik ga eerst de andere dingen proberen om te kijken of ik hem goed rijdend krijg. Als ik daarmee tevreden ben ga ik de uitlaat proberen.
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 02/09/21 08:21 AM
recht voor zijn raap
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 05/09/21 06:03 PM
Ondertussen de twin air filter geplaatst.

Carburateur nagekeken, benzine filter vervangen. Kwam nog 2 pakkingen tegen tussen het spruitstuk en de cilinder. Deze vervangen door één nieuwe.
Verder waren de in en uitlaat poorten zeer schoon, alleen een lichte kool ophoping waar de pakking voor de uitlaatpoort hing. Deze schoongemaakt.

sproeier 27 ipv 28 geprobeerd, daar loopt ie stukken beter op en de schuif staat iets over halverwege.

Attached picture Compress_20210905_195455_5936.jpg
Attached picture Compress_20210905_195453_3830.jpg
Attached picture Compress_20210905_195917_7845.jpg
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 05/09/21 06:39 PM
daarom maak ik een ander overzet stuk, ten opzichte van die originele stalen solex ring. ik ben ervan overtuigd dat de onderste zeef op de hoogte moet liggen van de rand zoals ook het originele solex filter dit omdat het aangezogen volume lucht zo veel als mogelijk verdeeld moet worden over het totale filter oppervlak. maak je de onderste zeef lager doet het plateau waar geen gat zit niet meer mee met de aanzuig capaciteit hij zuigt dan ook relatief meer aan de benzine dan aan de lucht, alsof je je duim op de carburateur hebt mogelijk de reden dat je terug moet naar een 27 . Mijn twin air filters liggen dan ook OP de ring en niet erin
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 05/09/21 07:16 PM
Ja ik heb eerst geprobeerd hem op de orginele hoogte te houden.. maar dit ging niet goed omdat je het filter te hard aandrukt.. maar ik snap dat hoger beter is. Ik dacht er nog aan om iets van een plaatje boven het 'aanzuiggat' te maken zodat hij niet alles direct van die plek aanzuigt.
misschien maak ik daar nog wel iets voor zodat het wel op de orginele hoogte komt te liggen.. maar heb thuis helaas (nog) geen draaibank. Iemand tips om dit zonder goed te krijgen?

Echter heb ik de sproeier 27 eerst uitgeprobeerd met mijn stalen filter, waardoor hij beter ging lopen. Daarna de filter verwisseld met de twin air en nogmaals beide sproeiers geprobeerd.. maar nog steeds loopt ie beter op sproeier 27. Dus dat leek vreemd genoeg weinig uit te maken.

Bijgevoegd nog een foto van de in/uitlaat zoals ik m aantrof.

Attached picture Compress_20210905_211435_5240.jpg
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 10/09/21 09:10 PM
Ondertussen de ontsteking gecontroleerd, die stond +-1cm te vroeg. Deze afgesteld.
Verder het gaatje van 5mm geboord in de uitlaat. Ik moet zeggen dat ik daar niet echt verschil merkte tijdens mijn (korte) testrit.

En de bougie gecontroleerd na een rit van 40km (dit was voor het gaatje in de uitlaat geboord was). Komt wel redelijk in de buurt met die sproeier 27 denk ik zo (:

Ik ben tevreden, zolang ie zo netjes blijft pruttelen komt dat helemaal goed smile

Attached picture Compress_20210910_230641_1733.jpg
Attached picture Compress_20210910_230645_5144.jpg
Attached picture Compress_20210910_230646_6991.jpg
Posted By: MarkN Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 29/09/21 09:43 AM
Een Solex mooi of een beetje sneller laten lopen is echt 'gerommel' in de marges.
Kijk eens of de pakking niet een deel van de inlaat/uitlaat afsluit. Soms vallen ze er gewoon een mm overheen en als je dat procentueel gaat uitrekenen hoeveel je kwijt bent qwa nuttige doorlaat kan je snel 20% of meer daardoor verliezen.

Ik weet niet hoe het met de huidige pakkingen gesteld is maar die wie ik heb moest ik allemaal 'opruimen'.

Je hebt geen draaibank las ik maar vaak is het zuigerhemd ook te lang en sluit die een deel van de inlaat af in BDP, maar dat is dan met een vuil wel op te lossen door het overtollige alu weg te vijlen van het hemd.
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 07/10/21 07:52 AM
Ja klopt. Laatst heb ik de uitlaat pakking vervangen. Maar de orginele blokkeerde de uitlaat zijde inderdaad. Op mijn voorgaande foto's zie je bovenin de kool aanslag nog zitten.
En de nieuwe pakking heb ik met de Dremel inderdaad iets geruimd.

Maar hij rijd prima nu, dus laat het lekker zo (:
Als ik snel wil rijden pak ik wel iets anders
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 28/10/21 06:57 PM
Het rijden was van korte duur. Hij begon soms een 'sleepend' geluid te maken. Dus de bougie er uit gehaald om te kijken, en daar kwam ik aluminium slijpsel tegen. Dus het blokje maar eens open gehaald.

Het lager ligt gewoon los in het blok, als ik aan de krukas trek komt het lager gewoon mee.

Attached picture Compress_20211028_204851_1673.jpg
Attached picture Compress_20211028_204847_7836.jpg
Attached picture Compress_20211028_204855_5320.jpg
Posted By: John Meisters Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 28/10/21 10:02 PM
Bekend probleem, komt vaker voor dan ons lief is.
Oorzaak is vaak een loszittend spoelenplaat lager.

Reparatie is niet simpel! Als je het zelf doet zorg dan zeker dat beide lagers goed vast zitten.
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 29/10/21 08:19 PM
aan die cilinder foto te zien en aan de verse plekken achter de krukwang heeft het carter een optater gehad en is een deel van de omgefelste rand die het lager blokkeert los gekomen. het lijkt dus niet het slijpsel van het zijdeksel maar gruis van de borg rand ( verschil is het ene is aluminium en het andere is zink ) en als er veel van die borgrand al weg is, is reparatie al helemaal niet simpel dan dien je van een lager, de buitenring, een stuk van de buitenrand af te draaien om hem smaller te maken zodat er weer een stukje verse carterwand over de zijkant heen hangt dat nu als borgrand gebruikt kan worden. lijmen werkt niet, dat carter zet bij warm worden te veel uit en rukt de dunne lijmlaag dan los
Posted By: Joey Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 30/10/21 01:26 PM
Ja die rand is bijna compleet afgebroken.
Ik ga hem verder uit elkaar halen en kijken wat ik ermee ga doen.

Ik heb eerder al ooit een Otto blok uit elkaar gehaald en dacht dat daar aan plaatje opgeschroefd zat met 3 bouten om het lager op z'n plek te houden. Of haal ik nu dingen door elkaar?
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 30/10/21 08:05 PM
klopt, de OTO werd nog in een tijd gemaakt dat het "iets" mocht kosten en men nog gewend was om te reviseren, daarna is er op productiekosten bespaard en dat gaat ten koste van menigeen die wil repareren
Posted By: Pottepiet Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 29/05/22 09:10 AM
Beste, hoe krijg je het voor elkaar dat die ring van de twinair netjes op z’n plek blijft?
Ben nieuw hier, net eene 3800 uit 1967 gekocht. Zag dat er geen luchtfilter in zat…
Een twinair besteld en zo’n ring, maar dat klemt niet op de behuizing. Moet ik wat anders bestellen?
Je hebt het mooi opgelost met dat gaas…
Groet Pottepiet
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 29/05/22 12:29 PM
de vraag is wat voor ring je nu hebt
Posted By: John Meisters Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 29/05/22 04:45 PM
Bobby had daar mooi passende ringen voor.
Of hij ze nog heeft weet ik niet, ik zou aluminium voor hem regelen maar helaas is de maat te afwijkend.
Posted By: Joan Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 29/05/22 08:16 PM
zelf gebruik ik (flexibel) plastic kapjes, probleem is namelijk de beperkte ruimte aan de achterkant onder de afdek kap. Jan Vennix heeft ooit gevonden dat de kapjes van rouwlampjes ( behuizing voor waxinelichtjes met een stormkapje tegen uitblazen erop) goed passen is een soort van heel dun messing
Posted By: Solex_maik Re: 'Nieuwe' Solex 3800 - 31/05/22 11:03 AM
Inderdaad, Bobby heeft hier hele mooie ringen voor!


[Linked Image van i.ibb.co]
© Solex Forum