Solex forum
Posted By: Kemon Handleiding wiel spaken - 04/04/08 07:38 PM
Hallo,

Voor mensen die op zoek zijn naar een handleiding "Hoe een wiel te spaken" hier een aardige link. http://www.oudebrommers.nl



Het spaken van een wiel, klik hier.

Welliswaar geen Solexwiel maar er staan toch goede en duidelijke tips in.

Groet,

Kees.
Posted By: B___MAN Re: Handleiding wiel spaken - 28/06/21 10:35 AM
Bedankt voor de tip!
Posted By: Joan Re: Handleiding wiel spaken - 27/10/21 09:22 PM
heb ik weer: neem ik een klusje aan iemand te helpen een 3800 achterwiel te spaken krijg ik er spaken bij van 230 mm lang in plaats van 190 mm lang. zeg ik "ze zijn te lang" krijg ik terug "spaak je ze toch OVER 3 in plaats van OVER 2" nou ja even puzzelen want de gaten in de velg moeten toch overeenkomen met waar de spaken vandaan komen EN de spaken links en rechts van het ventiel dienen parallel aan het ventiel te lopen ( plaats maken voor de opblaas slang) . toch weer gelukt. Maar het wordt wel een heel ander wiel zo want je kunt niet meer alle spaken buiten om laten lopen want dan lopen ze bij kruispunt 1 ( zit heel kort bij de naaf ) stuk. even puzzelen maar toch weer gelukt

Attached picture over 3.jpg
Attached picture nippel codes.jpg
Attached picture spaaksleutel.jpg
Posted By: Antoine Re: Handleiding wiel spaken - 28/10/21 04:44 AM
Wiel ziet er apart uit. Maar waarom de keuze van dunnere spaken? Of is het een nippel 13g spaak 12g?
Posted By: Johnnie Re: Handleiding wiel spaken - 28/10/21 04:42 PM
Voor de solex zijn 13er spaken dik genoeg, doe ze altijd 3 x kruisen en 1 x vlechten. En dikkere spaak hoeft niet altijd sterker te zijn.
Posted By: Joan Re: Handleiding wiel spaken - 29/10/21 09:00 PM
spaken zijn lang niet altijd van dezelfde kwaliteit dus de ene spaak 13 is de ander spaak niet. ik heb supersterke spaken voor een racefietswiel en die hebben zelfs een nog kleinere nippel EN zijn "verjongd" ( de uiteinden standaard dikte en de rest over de volle lengte een heel best beetje dunner) Ik had met het op spanning brengen van deze spaken nogal problemen, eerst geen slag in het wiel en even later bij naspannen ( elke spaak nog een kwart slag na spannen) ineens weer 4 mm zijslag, kennelijk gingen ze nog wat werken. uiteindelijk de zijwaartse slag binnen 2 mm kunnen krijgen maar dat introduceerde weer iets een hoogte slag ( wel minder dan 2 mm, behalve bij de lasnaad van de velg) afwachten of hij in gebruik zich alsnog anders gaat zetten.. Nu had de velg door gebruik ook nogal wat te lijden gehad dus links of rechts meten zat ook iets in, maar ik ga uiteindelijk van 1 kant uit ( in de bankschroef met de as, wiel horizontaal en meetklok of zijrand van de bovenkant )


en waarom de keuze voor spaak 13 ( bleek achteraf zelfs 14 te zijn, paste de sleutel ook op) ik kreeg deze spaken ( in lengte 230) meegeleverd met het project ( origineel is lengte 190 en nippel 12)
© Solex Forum